وزیر کار در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛
چارهای جز سرمایهگذاری بخش خصوصی در آموزشهای مهارتی نداریم+فیلم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نقش تعیینکننده بهرهوری نیروی انسانی در رشد اقتصادی، بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه مراکز آموزش فنیوحرفهای کشور تأکید کرد و گفت: آموزش تخصصی کار ماست، تولیدکننده باید نیروی آموزشدیده تحویل بگیرد.
احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم رونمایی از طرحهای مهارتی «کارآفن» و «همنوا» در گفت و گو با ایلنا بر لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت مراکز آموزش مهارت فنی و حرفه ای در راستای شعار سال ۱۴۰۴، تاکید کرد.
وزیر کار با تأکید بر اینکه توسعه آموزش مهارتی بدون سرمایهگذاری بخش خصوصی ممکن نیست، اظهار داشت: اگر بخواهیم تحول جدی در نظام آموزش مهارتی کشور ایجاد کنیم، راهی جز جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی نداریم. برای نمونه، انجمن پلیمر ایران با سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد تومانی، یک مرکز آموزش فنیوحرفهای را تجهیز کرده است. این اقدام هم سودآور برای آن مجموعه بوده و هم به ارتقای سطح آموزشی کشور کمک کرده است.
وی در ادامه گفت: تولیدکنندهها متخصص آموزش نیستند؛ آموزش یک فرآیند فنی و پیچیده است که باید به سازمان آموزش فنیوحرفهای سپرده شود. تولیدکننده باید نیروی آموزشدیده تحویل بگیرد، نه اینکه خودش دوره طراحی کند. بنابراین مشارکت در تجهیز و سرمایهگذاری آموزشی، هم برای صنعت مفید است و هم به نفع سیستم مهارتی کشور.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به رونمایی از مطالعات جدید این وزارتخانه درباره سرمایهگذاری بخش خصوصی، گفت: مطالعات سال گذشته درباره جذب سرمایهگذاری در آموزش مهارتی امروز با همکاری اتاقهای بازرگانی، انجمنهای صنفی و بخش خصوصی نهایی و رونمایی شد. این مطالعات نشان میدهد که ظرفیت بزرگی در بخش خصوصی برای توسعه آموزشهای مهارتی وجود دارد.
میدری ابراز امیدواری کرد که اجرای طرحهای جدید با مشارکت مردم و سرمایهگذاران، بتواند نقش سازمان آموزش فنیوحرفهای را در ارتقای بهرهوری و توسعه پایدار اقتصادی کشور پررنگتر کند.
وی در ادامه با بیان اینکه بهرهوری نیروی انسانی، اصلیترین عامل رشد اقتصادی در دنیاست، گفت: در برنامه هفتم توسعه، بهدرستی بر نقش بهرهوری در رشد اقتصادی تأکید شده و نیروی انسانی ماهر و توانمند، محور اصلی این بهرهوری است. متأسفانه در کشور ما اگرچه تلاشهایی در حوزه آموزشهای مهارتی صورت گرفته، اما انسجام لازم در سراسر کشور وجود نداشته است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز آموزش فنیوحرفهای و ۷۰۰۰ هنرستان در کشور داریم که بسیاری از این مراکز به تجهیزات و زیرساختهای کافی برای آموزشهای روز مجهز نیستند. طرحهایی مانند همنوا با هدف تجهیز این مراکز و ارائه آموزشهای مهارتی به دانشآموزان، کارگران و متقاضیان دورههای تخصصی طراحی شده است.