خبرگزاری کار ایران

مشاهده همزمان ۳ شوکا در ارتفاعات جنگلی لنگرود

مشاهده همزمان ۳ شوکا در ارتفاعات جنگلی لنگرود
کد خبر : ۱۵۳۹۱۲۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مشاهده و ثبت همزمان سه راس شوکا ( گوزن مینیاتوری )، یکی از زیباترین پستانداران ایران و کوچکترین گوزن کشور با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات جنگلی شهرستان لنگرود خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، حمزه عشوری گفت: ثبت و تصویربرداری از کوچکترین گوزن‌های کشور توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست لنگرود در ارتفاعات جنگلی این شهرستان انجام شده است. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل پاییز شاخ‌های شوکا افتاده و در بهار کامل میشود، تشخیص نر و ماده بودن گونه‌ها در تصویر را دشوار ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است. وی همچنین افزود: حضور فعال کارشناسان و محیط بانان در منطقه و همکاری جوامع محلی و همیاران به حفاظت بهتر و افزایش جمعیت این گونه با ارزش کمک شایانی نموده است.

عشوری خاطر نشان کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند، در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده این حیوان برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند، دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به وسیله ترشحات آن‌ها قلمرو خود را تعیین می‌کنند و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شوکاها غالبا مناطق جنگلی جوان یا نسبتا انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند، افزود: در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است.

بر اساس بند یک ماده سه قانون شکار و صید ۱۴۰۱، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد شده، شکار این گونه ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهد شد. وی از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف شکار در عرصه‌های طبیعی مراتب را سریعا به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها گزارش کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز