خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های کارگردان بندر امامی؛

فیلم کوتاه “یک تکه جان” نامز دریافت جایزه فستیوال کوبانی آلمان شد/عدم حمایت مسئولان ماهشهر

فیلم کوتاه “یک تکه جان” نامز دریافت جایزه فستیوال کوبانی آلمان شد/عدم حمایت مسئولان ماهشهر
کد خبر : ۱۵۲۱۴۱۶

فیلم کوتاه “یک تکه جان” آخرین اثر ایرج عباسی حضورش در سومین جشنواره بین‌الملی را پشت سر گذاشت و نامزد دریافت جایزه جشنواره کوبانی آلمان شد، اما کارگردان جوان خوزستانی و‌ بندر امامی از عدم توجه، حمایت و مساعدت مسئولان ابراز ناراحتی و گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، هرچند که فیلم “یک تکه جان” در دسته‌بندی های سینمایی در ردیف فیلم‌های کوتاه قرار دارد اما ایرج عباسی، با داشتن آگاهی ذهنی از خواست‌گاه خودش و‌ حساسیت در پیاده‌سازی و دقت‌نظر در به تصویر کشیدن آن، نوع روایت کردن این حکایت متفاوت و جذاب، بجا و اندازه بودن میزانسن ها، دکوپاژهای صحیح و دقیق در مواجهه با سوژه‌ها و همچنین از تراز خارج نشدن ریتم و سرعت فیلم، و مهم‌تر از آن بازی گرفتن از بازیگران گمنام،  توانسته فیلم بلندمرتبه‌ای، هم سطح و اندازه با معیار‌های بین‌الملی تولید کند.

فیلم “یک تکه جان” ساخته و پرداخته فرزند بندر امام، با درخشش خود توانسته جایگاه بین‌الملی بدست آورد و بعد از حضور در بیست‌وهفتمین دوره فستیوال Marano Ragazzi ایتالیا و سومین دوره جشنواره Infinite Sky قرقیزستان، حالا در جشنواره کوبانی آلمان، خوش‌ بدرخشد تا در بین ۵ نامزد دریافت جایزه سِلکت شود تا در کنار بالا بردن پرچم هنری ایران نیز، افتخار دیگری به کارنامه هنری خوزستان و بندر امام پیوست کند.

“یک تکه جان” از حکایت و‌ حدیث تنها بازماندگان یک قایق از مهاجران جنگی، که برای فرار از آتش جنگ و سایه مرگ، در جست‌وجوی پناهگاه، دل به دریا می‌زنند تا بقا و ادامه حیات خود را جای دیگری یافت کنند روایت و خلق تصویر می‌کند.

ایرج عباسی در توضیح ایده اولیه و هدف از ساخت آن به خبرنگار ایلنا گفت: با شروع جنگ سوریه و مهاجرت مردم سوری برای فرار از جنگ و ادامه زندگی، به ویژه اتفاق دردناکی که برای آن پسر بچه به نام آلان افتاده که همراه با خانواده‌اش از طریق دریا قصد مهاجرت داشتند اما حادثه‌ای که دچار آن شدند و جسد پسر بچه را آب به ساحل آورد و سر تیتر اخبار جهانی شد این جرقه و ایده برای ساخت و تولید یک فیلم به ذهنم رسید.

وی با اشاره به ظرفیت داستان و روایت فیلم برای ساخت یک فیلم بلند، گفت: ایده اصلی فیلم در هفت، هشت سال گذشته به ذهنم رسید و باوجود اینکه ظرفیت آن را داشت که در قالب یک فیلم سینمایی بلند ساخته شود اما به دلیل عدم حمایت مسئولان و جذب سرمایه‌گذار این مهم رخ نداد و در نهایت تصمیم گرفتم برشی از این روایت را به تصویر بکشم و با هزینه شخصی کار را پیش ببرم و به مرحله تولید برسانم.

کارگردان فیلم “یک تکه جان” با گلایه از عدم حمایت مسئولان شهرستان ماهشهر و محقق نشدن وعده‌هایی که دادند، بیان کرد: روزی که در  یک جلسه خصوصی، فیلم را به اکران گذاشتیم ضمن تعریف، تمجید و رضایت‌ها خیلی از مسئولان از جمله فرماندار وعده حمایت و همراهی دادند و درحالی که به ساخت این فیلم بصورت بلند اشاره کردند اما متاسفانه در عمل شاهد همراهی و حمایت نبودیم.

این کارگردان جوان و بومی تصریح کرد: متاسفانه و‌ برخلاف انتظار حتی در هنر و حمایت از هنر و هنرمند هم باید لابی‌گری کرد درحالی که باید به این حوزه نگاه متفاوتی داشت، بطور مثال برای اکران یک تئاتر در شهرستان، حدود ۴ میلیارد تومان بلیط فروخته شد. در مرحله‌ای که این تئاتر هنوز روی صحنه نمایش و اجرا نرفته بود. خوشحالم از این اتفاق اما انتظار می‌رود که با نگاه برابر یا با ارزش گذاری این اتفاق رخ دهد و برای یک فیلم که بازخورد بیشتری دارد و توجه‌های بیشتری را می‌تواند به خود جلب کند نیز اتفاق بیوفتد. در همین شرایط در یکی از پتروشیمی‌ها یک فیلم سینمایی در حال ساخت هست با یک موضوعی که صرفا مربوط به همان شرکت هست درحالی که فیلم “یک تکه جان” یک فیلم ملی و فرا‌ملی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: روی صحنه بردن تئاتر معطوف به یک سلیقه و افراد خاص هست در حالی که یک فیلم می‌تواند با دنیا صحبت کند و پیام‌آور باشد. اگر در تهران کار را پیش می‌بردم و از مسئولان یا دفاتر خصوصی درخواست همراهی و مساعدت داشتم قطعا توجه و حمایت می‌شد اما برای ساخت این فیلم از هزینه‌های شخصی و فروش سرمایه‌های خانوادگی ام استفاده کردم چراکه همیشه دغدغه به احتزاز در آوردن نام خوزستان، بندر امام و ماهشهر را داشتم و همیشه با این اسامی خود را معرفی کردم. حتی یک فیلم از شکل‌گیری بندر امام و ماهشهر با موضوع انسان‌هایی که بعد از جنگ ماندن و این شهر‌ها را آباد کردند و چرخه این صنایع را به حرکت در آوردند ساختم اما هیچکسی حاضر به حمایت نشد.

عباسی گفت: شعار و هدف این فیلم، دغدغه و کلام و محوریت اصلی کشور ما یعنی دفاع از مظلوم و صلح پایدار است و نکته قابل توجه و تامل این هست که همه بر این اصل تفاهم و اشتراک نظر داریم اما این مهم زمانی ارزش و اهمیت پیدا می‌کند که از جایگاه شعار به جایگاه اقدام و عمل برسد.

وی در توضیح و تشریح از مراحل ساخت این فیلم و حضورش در سه جشنواره مطرح بین‌الملی، اظهار داشت: از ابتدای مراحل پیش تولید چالش‌های متعددی در بحث پشتیبانی و لجستیک، انتخاب بازیگر داشتیم و از آنجایی که اسپانسر مالی نداشتیم انتخاب بازیگران چهره و آشنا برای ما ممکن نبود به همین خاطر، بعد گزینه‌های منتخب نابازیگر بودند که همین امر کار را کمی دشوار کرد اما استعداد و هنر بازیگران قابل ستایش هست و نتیجه‌اش را امروز شاهد هستیم.

بازیگران:

سوران ابراهیم، روناک قاسمی، فرید اسحاقی، امید وفادار، مرجان شیرعلی، مصطفی خیرالهی و حیدر وفادار و بازیگر کودک رها حلیم‌زاده

تهیه کنندگان: ایرج عباسی، ناهید خدرایی، انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر آبادان)

مشاور کارگردان: ابراهیم شفیعی

مدیر فیلم‌برداری: سیاوش مزروعی

مدیر صدابرداری: بهشاد مطیعی

طراح گریم: اکبر امیری

طراح صحنه: مسعود اوسطی

طراح لباس: سوفیا شکری

مدیر تولید: ناهید خدرایی

منشی صحنه: سحر برجی

مدیر تدارکات: خشایار طوسی

تدوین و اصلاح رنگ و طراح پوستر: امیرحسین بوریان

آهنگساز: اکبر بلالی

طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین بوریان

دستیار کارگردان و برنامه ریز: پریماه عباسی

عکاس: علیرضا آلبوگردون

ترجمه: بهمن نورایی

پخش بین الملل: فرست اسکرین

پنجمین دوره جشنواره کوبانی کشور آلمان، قرار هست از ۶ تا ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ در شهر بوخوم آلمان، برگزار شود.

فیلم کوتاه “یک تکه جان” نامز دریافت جایزه فستیوال کوبانی آلمان شد/عدم حمایت مسئولان ماهشهر

 

 

فیلم کوتاه “یک تکه جان” نامز دریافت جایزه فستیوال کوبانی آلمان شد/عدم حمایت مسئولان ماهشهر

فیلم کوتاه “یک تکه جان” نامز دریافت جایزه فستیوال کوبانی آلمان شد/عدم حمایت مسئولان ماهشهر

انتهای پیام/
سالار قاسمپور
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز