خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هدررفت 70 درصد منابع آبی به دلیل سنتی بودن کشاورزی

هدررفت 70 درصد منابع آبی به دلیل سنتی بودن کشاورزی
کد خبر : ۱۳۹۹۵۵۱

بیشترین هدررفت منابع آبی در مصارف کشاورزی صورت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه حدود 92 درصد منابع آبی ایران در اختیار بخش کشاورزی است، گفت: بیشترین هدررفت منابع آبی در مصارف کشاورزی صورت می‌گیرد.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تأکید بر اینکه باید بخش کشاورزی به سمت مدرن شدن و اصلاح روش‌های سنتی پیش برود، افزود: در شرایط فعلی منابع آب کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی، جفا در حق منابع آبی ایران است. استفاده نادرست و اسراف نیز موجب هدررفت آب به عنوان مایه حیات می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین کشت محصولات با نیاز آبی بالا نظیر هندوانه، پیاز، حبوبات، سیب زمینی و ... نیز موجب تحمیل آسیب جدی به منابع آبی است. در این راستا اقداماتی نظیر اصلاح نرخ تضمینی و اعمال تعرفه گمرکی برای صادرات محصولات با نیاز آبی بالا، اقدامات مثبتی از سوی دولت است که می‌تواند راهگشا باشد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از کشاورزان اقدام به برداشت‌های اضافی از منابع آبی می‌کنند و به حقآبه مقرر شده خود قانع نیستند. شوربختانه سالانه در برخی نقاط استان نظیر شهرستان ساوه سطح آب‌های زیرزمینی بین یک الی 1.5 متر کاهش می‌یابد.

آمری تصریح کرد: در بازه زمانی 30 سال گذشته حدود 30 متر کاهش منابع آبی زیرزمینی اتفاق افتاده که این رخداد جبران نخواهد شد. در حال حاضر عمق چاه‌های کشاورزی در شهرستان ساوه به حدود 240 متر افزایش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر یکی دیگر از علت‌های اصلی وقوع بحران آبی در استان مرکزی این است که در یکی از استان‌های همجوار کشت سیب‌زمینی به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود و موجب شده که دشت‌های این منطقه خشک شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در این خصوص تأکید کرد: بخشی از مردم استان یاد شده برای فرار از بحران آبی به استان‌های همجوار نظیر استان مرکزی مهاجرت و یا کوچ می‌کنند که این نتیجه رفتار نادرست در کشت محصولات پرآب در منطقه‌ای با محدودیت منابع آبی است.

آمری با اشاره به اینکه صادرات محصولات با نیاز آبی بالا در واقع صادر کردن آب مجازی است، ابراز داشت: امروز کشورهای توسعه یافته که اهمیت منابع آبی را درک کرده‌اند به دنبال تجارت آب مجازی هستند و به جای کشت محصول کشاورزی آب‌بر، اقدام به واردات محصول از کشورهای دیگر می‌کنند.

وی اضافه کرد: این کشورها در واقع با این اقدامات علاوه بر ذخیره کردن منابع آبی خود، اقدام به وارد کردن آب مجازی می‌کنند. بدیهی است که در چنین کشورهایی کوچ اقلیمی حتی در شرایط خشکسالی اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز