مدیر حوزههای علمیه کشور:
معلمی برای فرزندان ما یک الگو نیست
متاسفانه در طی ۳۵ سال اخیر شاهد بودیم که با تغییر مدیریتها در آموزش و پرورش سلیقههای شخصی در نظام آموزشی کشور اعمال شده است به طوری که یک مدیر تلاش میکند و کاری را انجام میدهد و بعد مدیر دیگری که جایگزین میشود تغییرات خود را اعمال میکند.
ایلنا: مدیر حوزههای علمیه با ابراز تاسف از اینکه امروزه معلمی برای فرزندانمان یک الگو نیست گفت: شغلهای کاذب در محور اقتصاد و ثروت جایگزین شان معلمی شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، "آیت الله حسینی بوشهری" در دومین روز از سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن همایشهای رازی علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است گفت: یکی از مشکلات، رضایت از وضع موجود است که اگر به این موضوع بسنده کنیم تحولی اتفاق نخواهد افتاد.
وی تصریح کرد: اینکه میگویند انتظار فرج ثواب دارد به معنی ناراضی بودن از وضع موجود است.
وی با تاکید بر اینکه در عرصه تعلیم و تربیت باید بزرگان این حوزه ورود پیدا کنند افزود: یکی از مشکلاتی که تا اندازه زیادی آموزش و پرورش با آن مواجه است این است که مجریان میخواهند نظام تعلیم و تربیت را شکل بدهند.
حسینی بوشهری ادامه داد: نسل جوانی که تازه فارغ التحصیل شده است و فاصله زیادی با دانش آموزان ندارند به کار تدریس مشغول هستند که در آن صورت دیگر آن قله مدنظر وجود ندارد.
به گفته وی علاوه بر استفاده از بزرگان تعلیم و تربیت برنامه ریزی برای توجه به روشهای جدید و آسیبشناسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور بر لزوم تفویض اختیار به سطوح پایینتر تاکید کرد و افزود: تصمیم گیری متمرکز قدرت خلاقیت و ابتکار را از بین میبرد.
حسینی بوشهری به اجرای سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: هر شروع خوبی نیازمند اطلاع رسانی مناسب است از همین رو وقتی اطلاع مطلوبی در راستای اجرای طرح تحول بنیادین صورت نگیرد آمادگی برای پذیرش تحول میسر نمیشود.
وی نیروی انسانی را محور توسعه در هر کشوری عنوان کرد و افزود: در آموزش و پرورش نیروی انسانی همان مدیر، معلم و برنامه ریزان و مشکل ما در رابطه با نیروهای انسانی آموزش و پرورش این است که جایگاهی که باید برای معلم وجود داشته باشد وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته به عنوان یک چهره شاخص به معلم نگاه و بها داده میشد افزود: متاسفانه روند سیر جامعه در شرایط کنونی به این صورت نیست از همین رو باید معلم را به جایگاه اصلی خود برگرداند تا تحول بنیادین در جامعه صورت گیرد.
مدیر حوزههای عملیه کشور تاکید کرد: اگر این جایگاه تحقق پیدا نکند با هیچ ساز و کار و برنامهای نمیتوان در آموزش و پرورش تحول ایجاد کرد.
حسینی بوشهری در ادامه مانع دیگر تحول در آموزش و پرورش را در نظام یادگیری و یاددهی برشمرد و افزود: در اینکه چگونه باید یاد بدهیم و چگونه باید یاد بگیریم هنوز مشکلاتی وجود دارد گرچه کتابهای درسی سال به سال تغییر میکنند اما معتقدم مفاهیم گویایی که بتواند قدرت نقادی و تحلیل را به دانش آموزان منتقل کند هنوز در کتابهای درسی نیامده است.
حسینی بوشهری به مانع دیگری در مسیر تحول اشاره کرد و افزود: متاسفانه در طی ۳۵ سال اخیر شاهد بودیم که با تغییر مدیریتها در آموزش و پرورش سلیقههای شخصی در نظام آموزشی کشور اعمال شده است به طوری که یک مدیر تلاش میکند و کاری را انجام میدهد و بعد مدیر دیگری که جایگزین میشود تغییرات خود را اعمال میکند، این در حالی است که مبنا در دنیا براساس تثبیت مدیریت است.
مدیر حوزههای علمیه در خاتمه خطاب به روسای آموزش و پرورش کشور گفت: خروجی کار شما باید آن چیزی باشد که رهبری فرمودهاند. به گفته ایشان آن کسی که از آموزش و پرورش خارج میشود باید انسانی با برجستگیهای اخلاقی و فکری، متدین، نوآور و پرسشگر باشد.