خبرگزاری کار ایران

عارف در اجلاس رؤسای دانشگاه های کشور مطرح کرد؛

اعلام آمادگی دولت برای احیای مصوبه ۲۱ ساله واگذاری زندان اوین به دانشگاه/ رؤسای دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بسیار محافظه کار شده‌اند

اعلام آمادگی دولت برای احیای مصوبه ۲۱ ساله واگذاری زندان اوین به دانشگاه/ رؤسای دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بسیار محافظه کار شده‌اند
کد خبر : ۱۵۲۹۱۶۹

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را به کمک آقای سیمایی صراف احیا کنیم و این به نفع کشور است و پیام خوبی را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم و در عین حال مشکلات این دانشگاه هم کاهش پیدا می‌کند. از عمر این مصوبه ۲۱ سال می گذرد از نوجوانی عبور کرده امیدواریم به پیری نرسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محمدرضا عارف معاون اول ریاست جمهوری در مراسم اجلاس روسای دانشگاه های کشور عنوان کرد: عارف بعد از سخنرانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در جمع روسای ۱۱۰ دانشگاه سراسری‌، ۲۸ پژوهشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی، ۴۹ پارک استانی و دانشگاهی و فناوری و ۲۱ دانشگاه وابسته به دستگاه های اجرایی کشور، با تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید و ابراز خوشحالی از حضور در جمع همکاران گفت: ویژگی این جلسه آن است که شرکت کنندگانش جزو دانشگاهیان نخبه هستند که عقبه هر کدام از آنها چند صد نفر از اساتید و دانشگاهیان است.

عارف گفت: در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب‌مان معروف‌ترین و مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود که پراکندگی فیزیکی زیادی هر دو داشتند.

وی با بیان اینکه این تصمیمات اگر به دنبالش پیگیری جدی باشد حل می‌شود، عنوان کرد: مصوبه دولت قانونی و جدی بود و در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی به دلایلی اجرا نشد.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را به کمک آقای سیمایی صراف احیا کنیم و این به نفع کشور است و پیام خوبی را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم و در عین حال مشکلات این دانشگاه هم کاهش پیدا می‌کند. از عمر این مصوبه ۲۱ سال می گذرد از نوجوانی عبور کرده امیدواریم به پیری نرسد.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع ناترازی‌ها گفت: انتظار دولت «وفاق ملی» از دانشگاه این است که از حوزه مسئولیت اجتماعی، در کنار امور تخصصی، به چالش ها و مشکلات کشور هم بپردازد تا همه با وفاق،‌ صمیمیت و همدلی و با استفاده از تمام توان، مشکلات را حل کنیم.  ناترازی‌های مختلفی در بخش‌های مختلف داریم در اقتصاد با یک مساله جدی ناترازی مواجه هستیم. در سال گذشته تراز تجاری ما ۱۷ میلیارد دلار منفی بوده است.

وی افزود: ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر از نفت داشتیم ۶۷ میلیارد دلار واردات. کسری که الان در وسط سال با آن مواجه هستیم حدود هزار همت است. دانشگاه باید پیشنهاد بدهد که راهکار مقابله با این مشکلات و راهکارهای «کوتاه مدت»، «میان مدت» و «دراز مدت» به خصوص در عرصه علم و فناوری و نوآوری و روان سازی چرخه ارزش در این بخش و تولید ثروت ملی چیست تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم  تا دیگر این چرخه با اثرات مخرب آن بر اقتصاد تکرار نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وقتی از دانشگاه کمک می خواهیم، دانشگاهیان می پرسند آیا امکان مکان طرح نقد را به دانشگاه ها داده اید؟ آیا امکان اظهارنظر و طرح بی‌حاشیه مسائل مختلف در دانشگاهه را داریم یا خیر؟، چقدر به کرسی آزاد اندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کردیم؟ انتظار ما از این نشست ها این است که به مسائل کلان در زمینه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شود.

وی افزود: آیا توانستیم در ارتباط با چالش های فرهنگی و اجتماعی همسو با مردم پیش برویم؟ آیا در پاسخگویی به مسائل فرهنگی و اجتماعی موفق بوده ایم؟ با چه چالش ها و بحران‌های فرهنگی و اجتماعی روبرو هستیم هنر ما متاسفانه پاک کردن صورت مساله است یا اگر بخواهیم یک مقدار بدبینانه نگاه کنیم هنر ما برخوردهای امنیتی است فضایی که متاسفانه طی چند سال اخیر در دانشگاه‌ها حاکم بوده فضای امنیتی بوده است؛ همه ما نگرانیم. در چند سال گذشته، این فضا بر دانشگاه حاکم بود که دانشگاه با دخالت نیروهای غیردانشگاهی و امنیتی آرام شود، اما این آرامش مطلوب نیست،‌ آرامش اصلی پای صحبت جوانان نشستن و با آنها سخن گفتن است؛ آرامشی که به دنبال آن هستیم همان راهبردی است که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

عارف عنوان کرد: با کمال معذرت رؤسای دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بسیار محافظه کار شده‌اند. در دوره قبل حداقل  هر سه ماه  یکبار نامه ای را از سوی برخی اساتید دانشگاه دریافت می کردیم که مطالبه جدیدکرده بودند و عموما هم جواب داده می شد سال گذشته به رؤسای چند دانشگاه بزرگ گفتم آن امضاها کجا رفت؟ سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۸۲ چه تفاوتی کرده است؟ آن مطالبات و پیگیری‌ها کجا رفت؟

وی با اشاره به اینکه چقدر ماندگاری و بقا در یک پست و صندلی برای ما ارزشمند است که وظایف ذاتی خودمان و وظایف اجتماعی خودمان را کنار را بگذاریم؟ گفت: دانشگاه صرفا وظیفه تولید علم و تربیت دانشجو را ندارد؛ در فرمایش رهبر انقلاب وظیفه سوم نیز تعریف شده که از آن غفلت نکردیم. دانشگاه هنوز خوشبختانه مرجعیت خود را در بین مردم از دست نداده و هنوز اعتماد استاد و دانشگاه در جامعه بالاست. چقدر از این مساله استفاده کردیم؟ اگر غفلت و تعلل کنیم و محافظه کار شویم آیا اعتماد و احترام استاد و دانشگاه حفظ خواهد شد؟ قطعا اینطور نیست.

عارف در ادامه با بیان اینکه همزمانی آغاز سال تحصیلی، با ماه های ابتدایی فعالیت دولت «وفاق ملی» و اجرای برنامه پیشرفت هفتم فرصت مغتنمی است افزود: اکنون در ماه‌های نخست برنامه هفتم پیشرفت و مشغول نوشتن دستورالعمل ها و آیین نامه ها هستیم و ما بعنوان یک دولت برخاسته از دانشگاه که در راس آن یک چهره دانشگاهی است، دانشگاه را یکی از موثرترین «اتاق فکرها»ی نظام می دانیم واز وزیر علوم می خواهیم که ساز و کاری فراهم کند تا از پشتوانه علمی دانشگاه در فضایی آرام و آزاد کمک بگیریم.

وی ادامه داد: دانشگاه در چهار دهه گذشته ظرفیت خود را در توسعه کمی، کیفی و توسعه پژوهشی به خوبی نشان داده، ولی در بعد وظیفه اجتماعی که در آن با اسناد بالادستی روبرو هستیم باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام در بخش های مرتبط، نقشه جامع علمی کشور، قانون برنامه هفتم پیشرفت، قانون جهش دانش بنیان و ... را از اسناد بالادستی مهم برشمرده و گفت: محور قرار گرفتن شورای عالی عتف، راهبردی مهم در حل مشکلات و ایجاد انسجام و سیاستگذاری صحیح است چرا که با تقسیم کار ملی و مشخص شدن سهم و نقش هر دانشگاه و پژوهشگاه، در مرحله تدوین دستورالعمل ها و برنامه ها می توان تصمیم سازی های کلان و شناخت چالش ها را به درستی انجام داد، به عنوان مثال اگر می خواهیم در زمینه تورم بررسی کنیم، با تقسیم کار در این شورا است که می‌دانیم  کدام دانشگاه و پژوهشکده می تواند همکاری کند و این شورا باید مبنای حرکت و برنامه این بخش باشد.

عارف در ادامه با بیان اینکه برای برنامه ریزی صحیح باید بدانیم در کجای مسیر قرار داریم، به بررسی چند شاخص‌ مهم در این حوزه پرداخت و گفت: طبق سند چشم انداز، در سال ۱۴۰۴‌باید جایگاه اول منطقه را در همه زمینه ها و از‌جمله زمینه علمی کسب می کردیم اما  اکنون ببینید در حوزه مقالات که بر روی آن مانور می دادیم چه جایگاهی داریم ؟ یا اینکه در بین ۵۰۰ دانشگاه بزرگ دنیا، جایگاه دانشگاه های ما کجاست؟‌

عارف افزود: بر طبق رتبه بندی‌ سال ۲۰۲۵ ، فقط ۵ یا ۶ دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه بزرگ دنیا و آن هم در رده های سیصد به بالا هستند اما هدف گذاری ما آن است که حداقل ۲۰ دانشگاه ما در برنامه هفتم پیشرفت، در جمع۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند.

معاون اول رئیس جمهور‌با بیان آنکه شیب رشد چاپ مقالات ثبت شده در پایگاه علمی جهانی  در ۵ سال اخیر کاهشی بوده است گفت: سرعت رشد علمی ایران در این سال ها، زیر ده درصد بوده است و اگر این روند ادامه یابد، رتبه دوم در منطقه را نیز از دست می دهیم.

عارف در ادامه افزود: البته از جهت ارجاع به مقالات، وضعیت ما بهتر شده است و روند سالانه میانگین تعداد ارجاعات به مقالات ایران ، از رشد ۲,۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به رشد  به ۹.۱۱ درصد  در ۲۰۲۲ رسیده است که نشان دهنده افزایش کیفیت مقالات است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه بر طبق سند چشم انداز ، باید رتبه اول را در جنوب غرب آسیا کسب می کردیم گفت: اکنون جایگاهمان در منطقه دوم است اما آیا با این روند می توانیم رتبه دوم را حفظ کنیم؟ ما در یک منطقه پویا زندگی می کنیم دنیا صبر نمی کند که ما پیشرفت کنیم، ما برای رسیدن به رتبه اول باید تلاش جدی‌ای را انجام دهیم.

عارف گفت: البته شاخصه های پیشرفت هم تغییر کرده است و دیگر اینکه چه تعداد دانشجو در حال تحصیل هستند، به تنهایی شاخص پیشرفت نیست و اکنون شاخص هایی مثل زنجیره فناوری و تولید ثروت ملی اهمیت بالایی دارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: نوشتن مقاله برای چاپ در مجلات معتبر دنیا به تنهایی هنر نیست، باید ببینیم  استفاده های داخلی این پژوهش ها چیست؟

عارف دربخشی از این جلسه با اشاره به اینکه بر طبق برنامه هفتم توسعه،‌رتبه جهانی ایران در آخر برنامه باید ۱۴‌و یا بهتر باشد به وظایف راهبردی دانشگاه در برنامه هفتم پیشرفت در دولت وفاق ملی پرداخت و گفت: افزایش تولیدات و اختراعات ثبت شده،‌ اصلاح نظام آموزشی به سمت مسئله محوری و ارتقاء‌اثر بخشی در انجام تحقیقات و توسعه فناوری، اصلاح نظام تامین مالی تحقیقات «دولتی»، بازنگری و اصلاح شاخص های ارزیابی،‌ برنامه های آموزشی؛ پژوهشی و فناوری و آیین نامه های مقرارت مربوط به جذب، تبدیل وضعیت،‌ ارتقاء، ترفیع و آیین نامه جامع مدیرت دانشگاه، نظام ارزیابی و انگیزشی و نحوه ارائه خدمات موظفی اعضا هیات علمی، اختصاص حداقل حداقل ۲۰ درصد پژوهشگران دوره پسا دکترا به دوره های پسا دکترای کاربردی، صنعتی و فناورانه تقاضا محور، تامین اعتبار مورد نیاز برای نوسازی  تجهیزات، دستگاه ها و ابزار های علمی، تدوین برنامه ملی رشد مهارت های دیجیتال کشور، افزایش نقش  پارک های علمی و فناوری در استان ها در جهت توسعه زیست بوم نوآوری، افزایش سهم آموزش های مهارتی و حرفه ای در کلیه زیر نظام های آموزش عالی و کلیه مقاطع بر اساس نیازهای جامعه و اصلاح برنامه های درسی با رویکرد افزایش مهارت های حرفه ای به گونه ای که در پایان برنامه به ۴۰ درصد برسد از جمله وظایف دانشگاه است.

عارف در ادامه با اشاره به مهمترین روندهای کلان‌ علمی و فناوری که باید مد نظر دانشگاه ها باشد گفت: حرکت اقتصاد به سمت دیجیتالی شدن، حمل و نقل هوشمند، انرژی های سبز، مواد پیشرفته و حوزه های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی از این موارد است.

وی در بحث خوداتکایی دانشگاه ها نیز گفت: دانشگاه اگر نتواند مشکل خود را حل کند چگونه می تواند مشکل کشور را حل کند، باید تلاش شود وزارت علوم و دانشگاه در جایگاه خود قرار گیرند. ‌

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسئله جذب، مسئله ای بسیار جدی است گفت: یکی از مسئولان به من گفت که تعداد اساتید رد صلاحیت شده کمتر از ۱ درصد است اما با این حال وقتی از جذب حرف می زنیم اساتید جوان دچار هراس می شوند در حالی که اگر ضابطه و قانون حاکم باشد کسی نباید بترسد، در شان کشور ما و در شان نگاه رهبر انقلاب ‌نیست و باید یک اصلاح ساختاری جدی در زمینه جذب صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ملی رشد مهارت های دیجیتال، از دانشگاهیان خواست تا بحث دیجیتالی شدن مهارت ها را دنبال کنند.

عارف با بیان اینکه پارک های علمی و فناوری دستاوردهای خوبی داشته اند خطاب به روسای دانشگاه ها و مسئولان وزارت علوم گفت: اقتصاد دانش بنیان را جدی بگیرید اما مشکل ما در این حوزه این است که تجارب را نمی توان به درستی منتقل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بحث آموزش های مهارتی و حرفه ای شعار زیاد دادیم اما وضعیت نامطلوب است، گفت: تا انتهای برنامه هفتم باید ۴۰ درصد آموزش ها در قالب مهارت های حرفه ای باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت های نوظهور باید در منطقه و دنیا پیشتاز باشیم، گفت: وقتی در حوزه هایی مانند «های تک» نگاه  می کنیم، می بینیم که بسیاری از نفرات اول دنیا، دانشجویان خودمان هستند اما ما باید مهاجرت معکوس نخبگان را با ساز و کار های آرام شکل دهیم.

عارف در ادامه با اشاره به اینکه مبنای ما اقتصاد دانش بنیان است گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در پایان برنامه حداقل باید ۱۰ درصد باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه باید فعال شود گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز دانشگاه ها باید در حل مشکلات و معضلات راهکارها را نشان دهد.

وی با بیان اینکه از تجارب های سایر کشورها درحوزه فناوری های‌پیشرفته باید استفاده شود گفت: اما کپی برداری راه حل ما نیست و ما باید ساز وکارهای بومی خودمان را پیدا کنیم.

عارف چابک سازی و کاهش بروکراسی را از دیگر تکالیف وزارت علوم دانست و گفت: دانشگاهی که رئیس آن هم سطح وزیر و یا بالاتر است، رئیس نباید برای گرفتن امکانات با دفتر وزیر چانه بزند و ما می خواهیم اختیارات و مسئولیت ها به دانشگاه ها بازگردانده شود.

معاون اول رئیس جمهور، حاکم شدن فضای فرهنگی و علمی در دانشگاه ها را از دیگر تکالیف برشمرد و گفت: در برخی موارد رئیس و معاون دانشگاه به علت عدم اطلاع ، از نیروهای خارج دانشگاه کمک گرفته اند اما حفظ حرمت دانشگاه و حراست از حریم دانشگاه و حل مسائلی که به عهده خود دانشگاه است، برعهده رئیس دانشگاه است، ارجاع به بیرون دانشگاه هنر نیست بلکه نهایت بی هنری است.

وی در مورد دانشجویان و اساتیدی که شائبه برخورد با آنها وجود دارد نیز خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعدادی از دانشجویان و اساتید احساس می کنند که فرا قانونی و سلیقه‌ای با آنها برخورد شده است، هر چه زودتر کارگروهی تشکیل دهید تا این مسئله برای همیشه بسته شود، اگر برخورد طبق ضوابط بوده مشخص شود و اگر برخورد سلیقه ای بوده مسئله حل شود و باید در شروع سال تحصیلی جدید یک فضای بانشاط بر دانشگاه حاکم شود.

عارف حل مشکل مسکن دانشگاهیان، توجه به امور معیشتی اعضا هیات علمی، تجدید نظر در راهبردهای هیات های جذب دانشگاه‌ها و بازنگری در تشکیلات ووظایف وزارت علوم و از جمله چابکسازی، کاهش بروکراسی و عدم تمرکز اجرایی، بخش دیگری از رهنمودهای معاون اول رئیس جمهور به روسای دانشگاه‌ها بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز