خبرگزاری کار ایران

لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی

لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی
کد خبر : ۴۶۱۶۳۵

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا بر لزوم تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی تأکید کرد و گفت: کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و مشارکت همگانی است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "سید احمد خسروی" در حاشیه برگزاری دومین نشست مدیران کل مشارکت های مردمی سازمان های دولتی، اظهار کرد: مشارکت اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است، اگر چه این مفهوم از دو قرن پیش، نخست وارد نظام های سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد را هم در برگرفت اما در ادبیات دینی از پیشینه و جایگاه ویژه دیرینه ای برخوردار است.

وی افزود: فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازی ها است؛ امروزه مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گسترده ای شده اند که سازمان های حاکمیتی به تنهایی دیگر، قادر به حل آنها نیستند.

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا بیان کرد: مواجه صحیح با مسائل اجتماعی و نیز تعالی و سلامت اجتماعی که ملازمه اجتناب ناپذیر با کاهش آسیب های اجتماعی دارد، نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و همکاری همگانی است.

سرهنگ خسروی خاطر نشان کرد: مشارکت اجتماعی، هزینه انجام تکالیف، امور اجتماعی و همچنین مقاومت اجزای مختلف جامعه در انجام هر فعالیت اجتماعی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد، در واقع مشارکت نماد و مظهر نرخ بالای " سرمایه اجتماعی" بسته است

وی با اشاره به کارکرد شبکه مدیران مشارکت های مردمی سازمان های دولتی، بیان کرد: شبکه به عنوان یکی از ابزارهای تعامل در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در بین مجموعه های مختلف دولتی و غیردولتی داشته است که توجه به مزایا و معایب آن، می تواند مجموعه ها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ها نقش ارزنده ای را در عرضه و به اشتراک گذاشتن دستاوردها ، ایده ها و تجارب موفق به عنوان تولید کننده سرمایه اجتماعی از خود ایفا می کنند که عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است.

وی در تعریف شبکه، اظهار کرد: به مجموعه ای از سازمان های متولی و مسئول در زمینه تشکیل، پشتیبانی، هدایت، نظارت و همکاری موسسات، مجموعه ها، کانون ها، انجمن ها و نهادهای غیردولتی که به دنبال تبادل تجربه، خلاقیت و نوآوری ، هم افزایی، انجام فعالیت های مشترک و به دور از موازی کاری هستند؛ " شبکه" گفته می شود.

سرهنگ خسروی با اشاره به مأموریت شبکه، خاطر نشان کرد: مأموریت شبکه؛ افزایش، تعمیق فهم و نقش سازمان های غیردولتی در رویارویی و حل مسائل، آسیب، چالش، آسیب های اجتماعی و نیز توسعه پایدار و تعالی اجتماعی از رهگذر پشتیبانی، هماهنگی، توسعه ظرفیت، توانمندسازی، ارتقاء سطح تعامل و همکاری سازمان های غیردولتی است.

وی، مهندسی خرده گران و مدیریت پله کانی استفاده از سمن ها و همچنین توانمندسازی و گسترش تعاملات سازنده را از سیاست های این راهبرد دانست.

سرهنگ خسروی در تشریح اهداف کلان رویکرد "شبکه مدیران مشارکت های مردمی سازمان های دولتی"، بیان کرد: افزایش میزان تعامل بهره وران حاکمیتی باسمن های همگن و مرتبط و همچنین سامان یابی، پایداری حمایت ها و فعالیت های ارتقای دستگاه های حکومتی از سمن ها، بخشی از اهداف است.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: افزایش نقش و مشارکت سمن ها در تعالی، سلامت اجتماعی ، کاهش معضلات و همچنین تسری سیاست مردمی شدن امور در حوزه اقتصاد به سایر بخش های اجتماعی از اهداف راهبردی است.

سرهنگ خسروی، کاهش هزینه های روابط و فعالیت های اجتماعی توسط نهادهای حکومتی و همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت نهادهای حکومتی با مشارکت سمن ها را نیز از دیگر اهداف راهبردی برشمرد.

این مقام انتظامی در تشریح اهداف عملیاتی عنوان کرد: ارتقاء سطح تعامل نهادهای دولتی در بخش مشارکت های مردمی با یکدیگر، کاهش موازی کاری ها و پیشگیری از اجرای برنامه های غیرکارشناسی و همچنین افزایش سطح آگاهی نهادهای دولتی و حاکمیتی نسبت به ظرفیت های یکدیگر پیرامون برنامه های مشترک در حوزه مشارکت مردمی بخشی از اهداف عملیاتی است.

وی اضافه کرد: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تعامل نهادهای حاکمیتی با نهادهای غیردولتی و عام المنفعه و ترویج ، اشاعه فرهنگ خدمات داوطلبانه در اقشار مختلف در سطح ملی و ... از دیگر راهبردهای عملیاتی است.

سرهنگ خسروی با اشاره به وظایف و فعالیت مراکز جلب مشارکت عمومی، عنوان کرد: شناسایی نیازها، زمینه ها، عوامل و شرایط منتهی به ارتقاء و توانمندی سمن ها و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت میدانی و عملیاتی سمن ها بخشی از وظایف ما به عنوان فعالان عرصه مشارکت مردمی است.

وی، تعیین اولویت های همکاری براساس حساسیت ها و مسائل برجسته کشوری، برگزاری جلسات هم اندیشی سمن ها، تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی از سمن ها در راستای اهداف مشترک و همچنین ایجاد تحرک و نوآوری در ساختار، منابع و ارائه خدمات سمن ها را از دیگر وظایف محوله معرفی کرد.

مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکت های مردمی، اشتراک گذاری برنامه ها در راستای کاهش موازی کاری ها و توانمندسازی کارشناسان، مدیران و مراکز وابسته هر نهاد را از برنامه های اولویت دار این مرکز برشمرد.

سرهنگ خسروی اضافه کرد: شناسایی نقاط ضعف و قوت طی دهه اخیر در حوزه جلب مشارکت های مردمی و همچنین برنامه ریزی و تشکیل کمیته ای جهت پیگیری ، شناسایی خیرین و افراد توانمند در حوزه اجتماعی موثر است.

مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تربیت مربیان تسهیل گر و علاقمند در حوزه جلب مشارکت های مردمی و انجام مطالعات و پژوهش ها در این زمینه را نیز در توسعه مشارکت های مردمی کارساز دانست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز