خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مشکل چشمه علی باید بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی رفع شود

مشکل چشمه علی باید بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی رفع شود
کد خبر : ۱۵۴۶۵۲۲

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: به هرحال موضوع چشمه علی و آب چشمه مشکلی است که باید بین میراث و مدیریت شهری حل شود.

«احمد علوی» رئیس کمیته گردشگری شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مرمت چشمه علی و خشک شدن این چشمه گفت: ما در خصوص چشمه‌علی دو وظیفه داریم اول اینکه آنجا را مرمت کرده و پارکینگ‌ها را درست کرده و دسترسی‌ها را تسهیل کنیم که این اقدامات هم در حال انجام است و در حال حاضر خیلی از فضاهای اطراف چشمه‌علی تبدیل به بوستان شده است.

وی ادامه داد: بخش‌‌هایی را که می‌توانستیم تملک کنیم این کار صورت گرفته است. سعی می‌کنیم که مسیر اتوبوس را برای آن‌ها درست کنیم تا گردشگران از آن استفاده کنند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر با بیان اینکه این اقدامات انجام شده است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است، آب چشمه علی که عنصر حیاتی این  مجموعه محسوب می‌شود، مدتی بود که کم شده بود و الان به طور کامل قطع شده است.

علوی خاطرنشان کرد: مردم چشمه‌علی را به آب آن چشمه می‌شناسند و سالیان قبل این چشمه وجود داشته است. حال درباره اینکه کم شدن و قطع شدن آب به واسطه مترو است یا فرونشست آب یا هر دلیل دیگری که دارد ما با دوستان میراث فرهنگی صحبت کرده‌ایم. میراث فرهنگی در این منطقه یک پایگاه در محدوده شهرری دارد که پایگاه میراث شهرری محسوب می‌شود و چشمه علی جزء مجموعه‌هایی است که در اختیار این پایگاه قرار دارد.

وی ادامه داد: سطح آب پایین آمده است و نمی‌‌تواند به مظهر خود که همان چشمه علی است برسد. پیشنهاد ما بر این بود که این آب که از چشمه‌های بالادست می‌آید را با پمپاژ به چشمه علی برسانیم، اما نماینده میراث فرهنگی در شهرری این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. یک مطالعه دیگر نیز در این زمینه انجام شده بود که آن را هم نپذیرفتند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا هویت چشمه علی که جاری بودن آب در آن چشمه است از دست نرود و ما به عنوان مدیریت شهری حاضر هستیم، هزینه‌های آن را پرداخت کنیم تا این آب مجدد در این جا جاری شود.

علوی در پاسخ به این سوال که آبی که در حال حاضر پشت مترو جمع شده است، چیست؟ گفت: در زمانی که مترو از این منطقه عبور می‌کرده، از مسیر آب‌هایی که به چشمه علی آمده، عبور کرده است و این‌ها تمهیدی کرده‌اند که آب از اطراف این مسیر عبور کند و تغییر مسیر بدهد و این طبیعی است. ما باید مسیر این آب‌ها را برای رسیدن به مظهرشان هموار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حجم آب می‌تواند به سازه مترو مشکلی وارد کند، گفت: خیر، مشکل HSE ندارد اما به هرحال موضوع چشمه علی و آب چشمه مشکلی است که باید بین میراث و مدیریت شهری حل شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز