خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ساخت ۵ هزار واحد مسکونی شهرکی، ۲ مدرسه و یک بیمارستان برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تربیت مدرس

ساخت  ۵ هزار واحد مسکونی شهرکی، ۲ مدرسه و یک بیمارستان برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تربیت مدرس
کد خبر : ۱۴۰۰۶۲۱

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال حاضر بحث ساخت ساختمان‌هایی برای خوابگاه‌های متاهلی و مسکن اساتید و کارمندان را در دست داریم که در قالب طرحی با شهرداری به توافق رسیده‌ایم و تفاهم نامه امضا شده است. در مجموع بر اساس این تفاهم نامه قرار است ۵ هزار واحد مسکونی شهرکی ساخته شود. همچنین دستور ساخت ۲ مدرسه و یک بیمارستان در این شهرک که در دانشگاه کشاورزی تربیت مدرس واقع می‌شود، را گرفته‌ایم. ۸۰۰ ساختمان سازمانی پس از تکمیل پروژه تحویل داده خواهد شد که بعد از آن اعضای هیات علمی جدید مشکلی برای مسکن نخواهند داشت. ۵۱۱ خوابگاه متاهلی نیز در این طرح قرار است ساخته شود و ۲ هزار و ۵۰۰ ساختمان برای واگذاری به اساتید و کارمندان دانشگاه را در برمی‌گیرد.

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه‌های تحولی این دانشگاه بیان کرد: بخش عمده‌ای از تحول در امر آموزش و پژوهش، بستگی به کاربردهای آن‌ها دارد. سالهاست که در ایران در خصوص پژوهش و آموزش تجربیاتی کسب شده است و قبل و بعد از انقلاب این مسیر را طی کرده ایم، اما امروز بیشتر نگاه به کاربرد آموزش و پژوهش داریم. 

دانشجو اظهار کرد: ما افرادی را فارغ التحصیل می‌کنیم که از منظر علمی قوی هستند، اما ممکن است بعضا از لحاظ کاربرد علمی که کسب کرده‌اند، دچار مشکلاتی شوند. این مسئله به صنعت و جامعه کاربردی برمی‌گردد که در زمینه‌های تخصصی متفاوت مطرح است، همچنین به فضای دانشگاه نیز ارتباط دارد. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: ایجاد میان رشته‌ها برای بهبود وضعیت دانشگاهیان می‌تواند موثر باشد. در این زمینه ما دانشکده بین رشته‌ای را در دانشگاه تربیت مدرس داریم که فعالیت بسیار خوبی در این زمینه داشته و دارد. همچنین پارک‌های علم و فناوری در این بخش کمک زیادی می‌کنند. بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان در این پارک فعالیت می‌کنند که می‌تواند امکان کاربردی شدن آموزش‌ها و پژوهش‌ها را بیشتر کند. 

دانشجو یادآوری کرد: ۹ مرحله برای اینکه یک فکر از ایده به مرحله تولید برسد وجود دارد. حدود ۴ سطح از این مراحل در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها صورت می‌گیرد و باقی مراحل در پارک‌ها. دانشگاه جامعی مانند دانشگاه تربیت مدرس که همه رشته‌های تخصصی را در دانشگاه دارد و از سوی دیگر دارای پارک علم و فناوری است، می‌تواند سریع‌تر مسیر تبدیل ایده به تولید را طی کند. پس بخشی از تحول به چنین نگاهی برمی‌گردد. بخشی هم به صورت وقوع این تحول مربوط است. 

او افزود: سرعت در تحول بستگی به خلاقیت‌ها و ایده‌ها، منابع مالی، نگاه مسئولان به مجموعه دانشگاه‌ها و پیشرفت علمی برمی‌گردد. 

این استاد دانشگاه اظهار کرد:‌ کل دانشگاه‌های کشور از نظر بودجه‌ای وضعیت مساعدی ندارند، ولی تلاش کرده‌ایم و تا همین حالا مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. دانشگاه تربیت مدرس بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی داشت و بیش از ۸ ترم یعنی ۴ سال حق التدریس افراد پرداخت نشده بود که امروز خوشبختانه توانسته‌ایم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم. 

به گفته دانشجو؛ دانشگاه تربیت مدرس و کشور هم اکنون به سکویی رسیده است که می‌تواند به آینده نگاه کند و گذشته را صاف کرده‌ایم و امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که رو به آینده داریم. 

دانشجو در ادامه اینطور گفت: برخی بحث‌ها مانند تغذیه دانشجویان، خرید تجهیزات و… نیز مطرح است. در دانشگاه تربیت مدرس که دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی است، ما تجهیزات به روز می‌خواهیم. بیش از ۹۰ درصد تجهیزات تولید خارج از کشور است که ارز بری دارد. اگر دلار مثلا هزار تومان باشد، ۱۰۰ هزار دلار می‌شود ۱۰۰ میلیون ولی وقتی می‌شود ۵۰ هزار تومان آن وقت نصف کل بودجه دانشگاه را ارز می‌برد. 

این رئیس دانشگاه بیان کرد: دانشگاه‌ها ماموریت‌های متفاوتی دارند بنابراین مهم است که نگاه به دانشگاه‌ها متفاوت باشد. دانشگاهی که مقطع کارشناسی ندارد، اگر آزمایشگاه‌هایش به روز نباشد، دانشجوها دیگر نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند، از این جهت می‌گوییم باید نگاه به دانشگاه تربیت مدرس ویژه باشد. این دانشگاه مولود انقلاب است و هر موفقیت و پیروزی که نصیب ما شود، سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد. دولتمردان نگاه خوبی دارند، ولی دولت با مسائل اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن است. ما نمی‌توانیم خیلی متقاضی مواردی باشیم که در قدرت مسئولان نباشد. با همه این اوصاف امیدواریم اگر می‌توانند بودجه را بیشتر کنند اگر هم نمی‌توانند لااقل اختیارات بیشتری در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا دانشگاه با مدیریت اموال منقول و غیرمنقول خود، بتواند مشکلات مالی‌اش را حل کند. 

او در خصوص روند مولدسازی در این دانشگاه برای تامین برخی نیازهای موجود اظهار کرد: فعلا بحث ساخت ساختمان‌هایی برای خوابگاه‌های متاهلی و مسکن اساتید و کارمندان را در دست داریم که در قالب طرحی با شهرداری به توافق رسیده‌ایم و تفاهم نامه امضا شده است. در مجموع بر اساس این تفاهم نامه قرار است ۵ هزار واحد مسکونی شهرکی ساخته شود. همچنین دستور ساخت ۲ مدرسه و یک بیمارستان در این شهرک که در دانشگاه کشاورزی تربیت مدرس واقع می‌شود، را گرفته‌ایم. ۸۰۰ ساختمان سازمانی پس از تکمیل پروژه تحویل داده خواهد شد که بعد از آن اعضای هیات علمی جدید مشکلی برای مسکن نخواهند داشت. ۵۱۱ خوابگاه متاهلی نیز در این طرح قرار است ساخته شود و ۲ هزار و ۵۰۰ ساختمان برای واگذاری به اساتید و کارمندان دانشگاه را در برمی‌گیرد. 

دانشجو در مورد کمبود استاد و بازنشستگی اساتیدی که ابتدای انقلاب به این مجموعه پیوسته‌اند گفت: برخی اساتید همان افرادی هستند که از ۳۰ سال پیش مشغول به همکاری با دانشگاه تربیت مدرس شده‌اند و در شرف بازنشستگی قرار دارند و با موج بازنشستگی مواجه خواهیم شد. بنابراین یکی از اقدامات اساسی ما بحث جذب اساتید بوده است که از دو سال پیش دنبال شده و وزارت علوم نیز برخی مشکلات در مسیر جذب را برطرف کرده و مسیر روند تسهیل شده است. در بعضی موارد فرایند جذب طولانی بوده و شماره استخدامی صادر نمی‌شد و… ما امیدواریم با این کارهای صورت گرفته امسال بهتر بتوانیم جذب هیات علمی را پیش ببریم. 

او یادآوری کرد: البته که ما همیشه تلاش می‌کنیم با دقت و حوصله اعضای هیات علمی را انتخاب کنیم. در این فرایند گروه‌های آموزشی باید مصاحبه‌های خود را برگزار کنند تا فرد متقاضی را بپذیرند. بنابراین اگرچه سعی می‌کنیم کار جذب افراد متقاضی عضویت در هیات علمی را سریع پیش ببریم، ولی روندی وجود دارد تا کسی که می‌خواهد در دانشگاه تربیت مدرس هیات علمی شود، از شان و شئون علمی بالایی برخوردار باشد. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در مورد نوع قرارداد اساتید بخصوص حق التدریس‌ها و ایجاد امنیت شغلی برای افراد تصریح کرد: برای دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی مانند تربیت مدرس، خیلی تمایل برای جذب استاد حق التدریس وجود ندارد و دوست داریم با افراد به صورت پیمانی کار کنیم و به مرور پیمایشی شوند و پس از آن رسمی آزمایشی و رسمی قطعی شوند. 

رئیس دانشگاه تربی مدرس خاطرنشان کرد: ما روی اساتید خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. بنابراین کسانی که به صورت حق التدریس با ما کار می‌کنند از اساتید سایر دانشگاه‌های مطرح کشور هستند و برای تدریس یک درس خاص دعوت می‌شود. اگر عضو هیات علمی سایر دانشگاه‌ها یا دانشگاه‌های بنام نباشند، ما برای آن‌ها شرایط سختی قائل می‌شویم. بنابراین ۹۰ درصد اساتیدی که به تربیت مدرس می‌آیند مشکل ماندگاری ندارند در واقع خودشان هم متقاضی ماندن نیستند مثلا اساتید دانشگاه تهران برای تدریس به تربیت مدرس می‌آیند یا ما به دانشگاه تهران می‌رویم و مسئله‌ای وجود ندارد. 

دانشجو تاکید کرد: در واقع بحث اساتید حق التدریس در دانشگاه‌های نامدار کشور با سایر دانشگاه‌ها فرق دارد و کسی که به عنوان حق التدریس در یکی از این دانشگاه‌ها تدریس می‌کند، خودش در دانشگاه بنام دیگری هیات علمی است و در واقع جایگاه خاص خودش را دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز