خبرگزاری کار ایران

تحصیل ۷ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی در کشور

تحصیل ۷ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی در کشور
کد خبر : ۱۳۸۹۷۱۴

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت از تحصیل ۷ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در نشست خبری خود که ظهر امروز به مناسبت هفته دولت با عنوان روایت سلامت در دولت مردمی برگزار شد، گفت: از بخش بین الملل وزارت بهداشت به عنوان دیپلماسی سلامت در حوزه بین الملل می توانیم یاد کنیم دیپلماسی در عرصه های مختلف نقش می تواند داشته باشد دیپلماسی سلامت هم در عرصه های مختلف می تواند اقدام کند.

وی با اشاره به سیاست‌های بالادستی در حوزه نظام سلامت گفت: سه سیاست مهم که برگرفته از سیاست‌های بالا دستی است در برنامه ریزی ما مورد توجه است بین المللی سازی فعالیت های حوزه سلامت است اقدامات زیادی در کشور ما انجام می شود که باید بین المللی سازی در خصوص آنها انجام‌ شود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از سیاست‌های مهم ما ایفای نقش مهم منطقه ای در حوزه سلامت با اولویت همسایگان است بدون ارتقای سلامت همسایگان نمی توانیم از پایدار بودن دستاوردهای سلامت در کشور مان مطمئن باشیم و با توجه به توسعه همکاری بین المللی و افزایش سهم کشور از بازار سلامت است در حوزه دارو با توجه به کیفیت خوب داروها می توانیم آن ها را صادر کنیم و توسعه دستاوردهای علمی و اقتصادی سومین سیاست ما است.

وی ادامه داد: تامین واکسن ها در زمان کرونا از دیکر اقدامات ما بوده است و این کار با ارتباطات خوب و پیگیری دولت انجام شد. تعمیق همکاری با سازمان‌های بین المللی سلامت محور نیز از دیگر فعالیت‌های ما است.

نیکنام تصریح کرد: ارتباطات ما با این سازمان‌ها به گونه ای است که در مسیر خوبی پیش می رود. یک اتفاق خوب در سال گذشته اتفاق افتاد و گزارشگر سازمان ملل که در حال تهیه گزارش آثار تحریم ها بر سلامت است به ایران سفر کرده و با دیدار با انجمن‌ها و بیماران در نهایت بیانیه ای تنظیم کرد و در سازمان ملل مطرح شد و به عنوان گزارش رسمی به ثبت رسید و بر آثار سو تحریم بر سلامت گزارش صریح دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام‌ نمی شد برگزاری جلسات گروه ۵ بود. گروه ۵ شامل ایران، پاکستان، عراق، افغانستان و سازمان جهانی بهداشت است که کشورها با مرزهای طولانی در این گروه عضو هستند، این جلسات در دولت سیزدهم مجددا برگزار شد. ما از نظر وضعیت سلامت نسبت به کشورهای همسایه وضعیت بهتری داریم کارگاه‌های مختلفی در زمینه های مختلف نظام سلامت برگزار و از کشورهای همسایه در این کارگاهها شرکت کردند و در ۸ ماه پایانی سال قبل سه اجلاس وزرا برگزار شد که در خصوص بهداشت تجمعات مذهبی و بیماری های مسری و .... تبادل نظر شد. جلسه بعدی این گروه در خصوص موضوع دارو است و در این اجلاس که در ایران برگزار می شود درخصوص موضوعات دارویی تبادل نظر می شود.

وی با بیان اینکه ایران به عضویت دائمی اجلاس شانگهای درآمده است گفت: در همه اجلاس ها و مجامعی که با سایر کشورها داریم وزارت بهداشت آمادگی دارد در خوزه بهداشت با کشورهای عضو همکاری کند. به طور ویژه رییس جمهور اعلام آمادگی کردند که ایران آمادگی دارد تا دبیرخانه همکاری های سلامت در اجلاس شانگهای را در ایران راه اندازی کند.

وی ادامه داد: ۷ هزار دانشجوی خارجی در ایران داریم و بیش از یک میلیون بیمار خارجی در ایران درمان شده‌است. همچنین ۱۰ تفاهم نامه جامع با تعدادی از کشورها منعقد شده است.

نیکنام خاطرنشان کرد: همکاری با کشورها تحت عنوان کمیسیون اقتصادی بین وزارت خانه ها تقسیم شده وزارت بهداشت کشورهای کوبا و سوئیس را مسئولیت دارد امسال ۱۹ مین کمیسیون مشترک ایران و کوبا در هاوانا برگزار می شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر دستاوردهای بسیار ارزشمندی در حوزه پزشکی داشته است. بدون شک بازار آموزش عالی بین المللی یکی از مهمترین بازارها برای ما هستند. از ۴۰ کشور دنیا ۷ هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی ایران در حال تحصیل هستند. اولین شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خارج از کشور در کربلا شروع به کار کرده است. ۱۶۰ دانشجوی پزشکی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند ۶۰ دانشجو پرستاری و توانبخشی نیز در این دانشکاه مشغول تحصیل هستند. همه هزینه هایی که برای ساخت و تجهیز این دانشگاه هزینه شده توسط عتبه حسینیه حرم امام حسین هزینه شده است و صرفا ایران از جنبه علمی این دانشگاه را تجهیز می کند.

وی ادامه داد: شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غنا نیز در حال انجام است همچنین شعبه دانشگاه شهید بهشتی در تاجیکستان و دانشگاه بقیه الله نیز در لبنان نیز فعالیت خواهند کرد.

وی با اشاره به گردشگری سلامت در کشور گفت: گردشگری سلامت در کشور یک شورای راهبردی دارد که رئیس آن وزیر بهداشت و دبیر آن وزارت میراث و گردشگری است.

نیکنام با اشاره به بازار دارو و تجهیزات پزشکی گفت: سومین حوزه مالی بزرگ در دنیا بعد از نفت و اسلحه، دارو است و ۷۰ درصد گردش مالی سلامت در دنیا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ما در کشورمان ۱۸۰ شرکت تولید کننده دارو داریم و ۶۵ شرکت‌ تولید کننده مواد اولیه در کشور داریم. ۵۶ شرکت توزیع دارو نیز در کشور داریم بالغ بر ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود این کار ظرفیت خوبی برای صادرات دارو و تجهیزات دارو را در کشور ایجاد می کند. قیمت داروهای ایران مناسب و کیفیت آنها نیز مناسب است از همین رو ما با پدیده قاچاق دارو میز مواجه هستیم.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: ما در این زمینه نیز ظرفیت هایی داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: واکسن کرونا و هپاتیت هر کدام به میزان ۲۰۰ هزار دوز به ونزوئلا صادر کردیم و همچنین به نیکاراگوئه هدیه داده‌ایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز