خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره خرید خدمات شهرداری در حوزه اتوبوسرانی/ سه دلیل اصلی ترافیک بی‌سابقه تهران در اسفند ماه

توضیح درباره خرید خدمات شهرداری در حوزه اتوبوسرانی/ سه دلیل اصلی ترافیک بی‌سابقه تهران در اسفند  ماه
کد خبر : ۱۲۱۲۴۱۶

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خرید خدمات شهرداری در حوزه اتوبوسرانی توضیحاتی ارائه کرد.

«سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره انتقاداتی که به شهرداری تهران در دوره گذشته و این دوره وارد است مبنی بر اینکه درباره پیگیری جبران کمبود حوزه حمل و نقل ضعیف عمل می‌کند اظهار داشت: از روزی که کار خود را در شورای شهر آغاز کردیم یک راهبرد برای خود تعریف کردیم و آن این بود که بتوانیم سهم نگهداشت شهر را در حوزه حمل و نقل عمومی که مورد غفلت واقع شده بود را جبران کنیم.

او ادامه داد: در همین راستا اولین طرحی که در شورا مصوب شد تسریع در بازسازی اتوبوس‌ها و واگن‌ها بود چرا که قیمت تعمیرات از قیمت خرید وسائل ارزانتر است. عملا کار بازسازی واگن‌ها و اتوبوس‌ها آغاز شد و تعدادی از این دستگاه‌ها وارد چرخه حمل و نقل شدند. اینکه سرنوشت تامین ناوگان را تنها به وزارت کشور موکول کنیم، به آن اعتقادی نداشتیم و در بودجه سال ۱۴۰۱ و در رویه‌های جاری برمبنای چند روش موازی کار را دنبال کردیم.

تشکری هاشمی در توضیح روش‌های دنبال شده گفت: روش اول پیگیری و مطالبه سهم شهرداری از دولت بود. بخش دوم در حوزه بودجه بود که با توجه به محدودیت‌های شهرداری سهمی را برای خرید اتوبوس در نظر بگیریم و حدود ۸۵۰ میلیارد در سال جاری برای خرید اتوبوس منابع در نظر گرفته شده است و در تبصره‌ها نیز منابعی را برای خرید تعداد بیشتری اتوبوس پیش بینی کردیم.

او اضافه کرد: بعلاوه به روش‌های سرمایه‌گذاری فکر کردیم و سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران موظف شد که سرمایه گذارانی را بیاورند تا در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند و شهرداری به جای خرید اتوبوس خدمات خریداری کند.

تشکری هاشمی در توضیح خرید خدمات شهرداری در حوزه اتوبوسرانی گفت: شهرداری تهران به جای اینکه خود، اتوبوس بخرد، با کسانی که اتوبوس دارند و مستقیما می‌خواهند با شهرداری وارد مشارکت شوند، همکاری کند و به ازای دریافت رقمی از شهرداری در خطوط اتوبوسرانی فعالیت کند. البته این مساله به تصویب نرسیده است اما یکی از راهکارها خرید خدمت است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در واکنش به اینکه این اقدام در بخش خصوصی در حال رخ دادن است و بخش خصوصی بارها اعلام کرده است که ورشکسته شده، اظهار داشت: ورشکستگی به این دلیل است که جبران هزینه‌ها به دلیل شرایط کرونایی و افزایش هزینه‌ها از طرف دیگر شرایط بحرانی را برای مالکان اتوبوس‌ها به وجود آورده و شهرداری نحوه جبران را به روزرسانی نکرد و این بخش به قهقرا رسید.

او تاکید کرد: معتقدیم در مدل سرمایه‌گذاری که سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری باید این مدل را استخراج و به شورا ارائه دهد به ازای هر یک کیلومتر پیمایش و یا مسافر از شهرداری مبالغی را دریافت کند.

تشکری هاشمی گفت: ما خودمان را به وزارت کشور محدود نکردیم و معتقدیم این موضوعات باید به صورت موازی پیگیری شوند تا کمبودهای حوزه حمل و نقل جبران شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درمورد ترافیک دو هفته پایانی اسفند برخی مدعی شدند که به دلیل گروکشی بین پلیس و شهرداری تهران این اتفاق رخ داد، اظهار کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی را تایید نمی‌کنم. گروکشی بیشتر کارکردهای سیاسی دارد و اصلا چنین چیزی وجود نداشت. پلیس با تمام توان خود کار کرد و به هیچ عنوان کوتاهی نکرد.

او در توضیح دلایل بررسی شده ترافیک بی‌سابقه تهران در برخی روزهای اسفندماه سال گذشته گفت: آبگرفتگی که دلیل اصلی ترافیک در شهر تهران است محدود بود و آنقدری وسیع نبود که مانع حرکت شود اما اتفاقی که رخ داد در اوج زمان خریدهای مردم بارندگی باعث شد که رفت و آمد در خیابان‌ها کند شود.

تشکری هاشمی افزود: در بسیاری از خیابان‌ها به این دلیل که مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت نشد، حرکت ماشین‌ها به گونه‌ای بود که باعث قفل شدن حرکت در خیابان‌ها شد.

او با تاکید بر اینکه باید راهنمایی و رانندگی بیشتر تقویت شود گفت: شهرداری تهران باید خیلی بیشتر تلاش کند تا حداقل نقاط آبگرفتگی که وجود دارد برطرف شود. اما تا زمانی که نظم و انظباط توسط عده معدودی نادیده گرفته شود اکثریت مردم دچار مشکل می‌شوند.

رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به اینکه شهرداری در آموزش مردم بیلبوردهای تبلیغاتی را در اختیار دارد که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری از آن‌ها به خوبی استفاده نکرده اظهار کرد: قبول دارم و تغییر فرهنگ عمومی باید با مشارکت و استمرار همه دستگاه‌ها انجام شود. این اتفاق باید در دستگاه‌های مختلفی از رسانه‌ها گرفته تا آموزش و پرورش و ادارات و خانواده‌ها رخ دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز