کمک سه هزار میلیارد تومانی خیرین به مدرسهسازی در سال گذشته
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: از بعد از انقلاب ۳۰ درصد مدارس کشور را خیرین بنا نهادهاند و در برخی استانها نظیر خراسان رضوی ۸۰ درصد مدارس استثنایی را هم خیرین ساختهاند.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در این مراسم با تاکید بر اینکه رسیدن به توسعه و عدالت در هر کشوری، سخت به تعلیم و تربیت آن جامعه بسته است گفت: با نگاه خطی و افقی به جوامع، آنهایی روی توسعه، عدالت و سلامت را دیدهاند که آموزش و پرورش با کیفیت دارند.
وی افزود: ارتباط مستقیمی بین کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت زندگی، بین توسعه آموزش و پرورش و توسعه جامعه و بین عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی وجود دارد.
حسینی با بیان اینکه نهاد اصلی توسعه، آموزش و پرورش، سازمان توسعه، مدرسه، واحد توسعه کلاس درس و کارگزار توسعه معلمان ارزشمند و فکور هستند گفت: هر فردی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم وتربیت از هر طریقی کمک کند به ارتقای کیفیت جامعه کمک کرده است.
وی افزود: خیرین بویژه کسانی که راه تعلیم و تربیت و مدرسهسازی گام بر میدارند و از اموالشان در راه مدرسهسازی خرج میکنند از نگاه قرآن کریم مجاهد هستند.
حسینی با بیان اینکه خیرین فقط مدرسه و کلاس درس نمیسازند بلکه بنای تحول، پیشرفت و توسعه جامعه را رقم میزنند گفت: خیرین ساختمان عدالت را در جامعه عمق میبخشند و بنای رفیع و متعالی تمدن را در جامعه برپا میدارند.
وی افزود: خیرین در قلب آموزش و پرورش، دانش آموزان و معلمان هستند و آنان قلب توسعه و پیشرفت هستند.
وی گفت: خیرین توسعه و پیشرفت میآفرینند، عدالت را بسط میدهند و انسانیت را به تکامل و جامعه را به تعادل میرسانند.
حسینی تصریح کرد: خیرین به میزانی که مدرسه میسازند از زندانها، دادگستریها و آسیبهای اجتماعی میکاهند و سعادت و سلامت را به ارمغان میآورند.
معاون وزیر با بیان اینکه امروز ۲۰ هزار خیر در قالب مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور فعالیت میکنند گفت: سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه آجر به آجر و مشارکت خرد یک میلیون و دویست هزار نفر را در نهضت مدرسهسازی مشارکت داده است.
وی افزود: سال گذشته خیرین بیش از ۳هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسهسازی کمک کردهاند و سرانه آموزشی از ۱.۵ متر مربع در سال ۱۳۵۷ به ۵.۳ متر مربع در سال جاری رسیده است، هر چند این میزان با استاندارد ۸.۳ متر مربعی هنوز فاصله زیادی دارد.
وی تصریح کرد: برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و بخاریهای نفتی نیز با مشارکت خیرین در سالهای اخیر اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه جریان مدرسهسازی با همت خیرین به فرهنگ جاری و ساری در جامعه تبدیل شده است گفت: سال ۱۳۸۲ هفتاد درصد مدارس تخریبی بود و در حال حاضر با همت خیرین و سازمان نوسازی مدارس این میزان به ۱۹.۵ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه دولت هم همواره در کنار خیرین مدرسه ساز بوده است گفت: اعتبارات عمرانی حوزه مدرسهسازی در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۴ درصد از اعتبارات کل عمرانی کشور رسیده است که رشد قابل ملاحظهای داشته است.
وی افزود: هنوز برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی راهی طولانی در پیش داریم در این راه، همت خیرین تسریع کننده رسیدن به استانداردهای آموزشی است.
وی تصریح کرد: نهضت مدرسه یاری نیز در سال جدید در کشور آغاز شده است و خیرین مدرسه یار میتوانند در همه ابعاد به نظام تعلیم و تربیت کمک کنند.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز داشت گفت: در یک سال و نیم گذشته و با همت خیرین در قالب نهضت آجر به آجر ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا احداث شده است.
وی افزود: با ساخت این تعداد مدرسه، سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی ۱.۵ متر مربع و در مناطق محروم ۲.۵ متر مربع افزایش یافته است.
وی گفت: همچنین سال گذشته خیرین در قالب نهضت توان افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان به تامین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان بخشی کمک کرده اند.
جانشین وزیر در طرح هدایت در پایان گفت: در عصر کرونا خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند برای آموزشهای مجازی دانش آموزان کم برخوردار تهیه کردهاند.