رئیس شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا:
برای تامین اتوبوس و مترو یک دلار هم سهمیه ارزی داده نشد/ خطر کرونا در حملونقل عمومی بیشتر از صف مرغ است/ مشکلات مردم با گفتار درمانی حل نمیشود
رئیس شورای شهر تهران گفت: تاکنون یک ریال هم به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینهها بدلیل تورم افزایش داشته است.
«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با وجود تنها تامین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و یک رام قطار تولید داخل، چه میزان از نیاز این ناوگان برطرف شده است؟ گفت: این مطلب درست است که به ناوگان مترو واتوبوسرانی تهران، تعداد قابل توجهی اضافه نشده است، اما توجه داشته باشید با توجه به کاهش تعداد مسافر به دلیل کرونا و استفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان در شرایط پیک، عملا سیستم حمل ونقل عمومی تهران با بحران بهرهبرداری مواجه است و باید منابع لازم برای تعمیر و نگهداری این سیستم تامین شود.
او ادامه داد: پرداخت یارانه مترو از سوی دولت هم بدلیل کاهش مسافر مترو، با مشکل مواجه شده است و در این شرایط عملا نه تنها نیاز ناوگان حمل ونقل عمومی تامین نشده، بلکه ظرفیت کنونی نیز با چالش مواجه است. قطار تولید داخل نیز باید مسیر تست سرعت و اخذ استاندارد را طی کند و بعید است، زودتر از شش ماه دیگر بتواند به ناوگان مترو اضافه شود. البته اضافه شدن یک قطار یعنی افزایش نیم درصدی ظرفیت که قاعدتا تاثیر چندانی ندارد.
تاکنون یک ریال به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده است
هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشبینی فوت بیش از۵۰۰ نفر در روز در موج چهارم کرونا، تدارکات برای تجهیز حمل و نقل عمومی چقدر بوده، آن هم در شرایطی که نقش شهرداری تهران در تصمیمات ستاد کرونا کمرنگ شده است، اظهار داشت: البته موضوع حضور مدیریت شهری در ستاد ملی کرونا، مسالهای است که ما خودمان ضرورت آن را مطرح کردیم، اما این مساله به شکل نمادین نمیتواند همه مشکلات ما را حل کند، واقعیت آن است که طی ۱۴ ماه سپری شده از اعلام ورود کرونا به کشور، تاکنون یک ریال نیز به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینهها بدلیل تورم افزایش داشته است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: این موضوع هم پوشیده نیست و بارها در مصاحبهها اعلام شده و مقامات دولت بهتر از ما در جریان مشکلات هستند، اما نیاز به عمل وجود دارد و مشکلات مردم با گفتار درمانی حل نمیشود، باید رسانهها وافکار عمومی مسئولان اجرایی در دولت ومجلس را تحت فشار بگذارند که موضوع حمل ونقل عمومی به عنوان یک ضرورت و اولویت مطرح شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول سه سال گذشته، میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید کالاهای اساسی مانند روغن و مرغ اختصاص یافته است، ادامه داد: در حالی که بخش قابل توجهی از آن نیز در محل خود صرف نشده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اما یک دلار به اتوبوس و مترو تهران سهمیه ارزی داده نشده است.
خطر کرونا در مترو و اتوبوس بیشتر از صف مرغ است
او با بیان اینکه خطر کرونا در فضای بسته مترو و اتوبوس بسیار بیشتر است، گفت: اگر مردم در صف مرغ که در فضای باز است، ممکن است کرونا بگیرند در مترو واتوبوس که فضای بستهای است، با وجود ازدحام شرایط خطرناکتری دارند، اما برای دولت و مجلس، مترو و اتوبوس در تامین منابع اولویت ندارد، در حالی که اولویت اتوبوس کمتر از مرغ و روغن نیست، قابل سوءاستفاده هم نیست و در شهر میماند.
هاشمی گفت: انتظار ما این است که همانگونه که مجلس به فضای مجازی و صداوسیما و سایر بخشهای مورد علاقهاش اولویت و منابع میدهد به مترو واتوبوس هم بودجه واقعی بدهد، نه اینکه کل بودجه تامین اتوبوس برای تهران در سال از سوی دولت، کفاف تهیه ۵ دستگاه اتوبوس را هم ندهد.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اتوبوس و مترو این روزها بسیار شلوغ هست و کرایهها هم از اول اردیبهشت زیاد میشود و در واقع مردم در این فشار تورمی فقط شاهد پرداخت بیشتر کرایه هستند در صورتی که کیفیت خدمات تغییری ندارد، آیا باز هم باید هزینههای تحمیل شده به حمل ونقل از جیب مردم تامین شود؟ اظهار کرد: شهرداری موظف است که حقوق کارکنان مترو واتوبوسرانی را مطابق با مقررات افزایش دهد، هزینه مواد اولیه و تجهیزات و تعمیرات نیز با نرخ ارز و تورم افزایش مییابد، در زمان کاهش درآمد سیستم حمل ونقل عمومی به دلیل کرونا، یا باید این منابع توسط ستاد ملی کرونا تامین شود یا مبلغ بلیط تعدیل شود که البته نظر شورا، راه نخست است وباید به دولت و مجلس فشار آورده شود که این منابع را تامین کنند.