خبرگزاری کار ایران

بلیط هواپیما چارتری بخریم یا سیستمی؟

بلیط هواپیما چارتری بخریم یا سیستمی؟
کد خبر : ۱۵۰۳۶۳۶

اگر می‌خواهید از هواپیما برای سفر به مقصد موردنظرتان استفاده کنید، باید حواستان به چندین موضوع باشد. یکی از مهم‌ترین موارد، انتخاب نوع بلیط است. بلیط هواپیما انواع گوناگونی دارد. در یک دسته‌بندی کلی، این بلیط‌ها به دو نوع چارتری و سیستمی تقسیم می‌شوند. اما کدام را بخرید؟ کدام مورد ویژگی‌های بهتری دارند یا برایتان مناسب‌ترند؟ در ادامه، ضمن معرفی هر دو نوع از بلیط، به شما در انتخاب مورد مناسب‌تر کمک می‌کنیم.

 

آشنایی با بلیط سیستمی و چارتری

برای اینکه بدانید که به‌سراغ خرید کدام نوع از بلیط‌های موجود بروید، باید با هریک به‌طور دقیق آشنا باشید. شاید فکر می‌کنید که معنی هریک را می‌دانید، اما اجازه بدهید که همه‌چیز را دقیق‌تر و با جزئیات با شما درمیان بگذاریم.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط‌های سیستمی بلیط‌هایی هستند که با نرخ و زمان مشخص از سوی ایرلاین‌های مختلف به‌فروش می‌رسند. معمولاً شرکت‌های هواپیمایی مختلف یا همان ایرلاین‌ها در زمان‌های مشخص و در روزهای معینی از ماه و هفته، برخی از پروازها را سروسامان می‌دهند و مسافران را به مقصد می‌رسانند.

با خرید این نوع از بلیط‌ها می‌توانید از پیش برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید و در تاریخی مشخص و با نرخ معینی از هزینه بلیط، برای سفرتان آماده شوید.

بلیط چارتری چیست؟

تعدادی از شرکت‌ها مانند آژانس‌های گردشگری یا مجریان تورها اقدام به خرید تمام یا بخشی از بلیط‌های هر پرواز در سفرهای هوایی می‌کنند. در واقع، این شرکت‌ها، که به آن‌ها چارترکننده گفته می‌شود، بلیط‌ها را پیش‌خرید می‌کنند.

چارترکننده‌ها در زمان مناسب و موردنظر خودشان، اقدام به فروش بلیط به مشتریان خود می‌کنند. در این روند، امکان دارد که زمان فروش بلیط و هزینه آن، مانند بلیط‌های سیستمی ثابت و مشخص نباشد.

هزینه برایتان مهم است؟

بلیط هواپیما چارتری بخریم یا سیستمی؟

در انتخاب از میان بلیط چارتری یا سیستمی باید به مقوله هزینه دقت کنید. شاید شنیده باشید که بلیط‌های چارتری ارزان‌تر هستند. این گفته درست است، اما نه کاملاً و دقیقاً.

در واقع، بلیط‌های چارتری یا همان موارد پیش‌خریدشده از سوی شرکت‌های چارترکننده در برخی موارد با قیمتی ارزان‌تری به فروش می‌رسند. در چه مواقعی؟ اگر زمان پرواز نزدیک شده باشد و چارترکننده نتوانسته باشد که تمام بلیط‌ها را بفروشد، با پایین‌آوردن قیمت، سعی می‌کند که نظر مسافران را به خود جلب کند و بلیط‌هایش را بفروشد.

در واقع، چارترکننده برای جلوگیری از خالی‌ماندن صندلی‌ها در پرواز و کاهش سطح ضرر خود، اقدام به فروش بلیط با قیمتی ارزان‌تر از نرخ واقعی‌اش می‌کند. چنین چیزی همیشه در جریان نیست.

اگر استقبال از سفر هوایی با چارترکننده بالا باشد، این بلیط‌ها نه‌تنها ارزان‌تر به‌فروش نمی‌رسند، بلکه گران‌تر و کمیاب‌تر هم خواهند شد. بلیط‌های سیستمی نرخی معین دارند. عموماً هم این نرخ ثابت می‌ماند و در برخی مواقع، با نزدیک‌شدن پرواز، قیمت کمی بالاتر هم می‌رود.

زمان‌بندی برایتان اهمیت دارد؟

کسانی که قصد سفر در زمان معینی دارند، باید به‌ خرید بلیط‌های سیستمی فکر کنند. این دسته از بلیط‌ها زمان پرواز مشخصی دارند و به مسافران امکان برنامه‌ریزی از هفته‌ها و حتی ماه‌های قبل را می‌دهند. در نتیجه، با تهیه چنین بلیطی می‌توانید از بابت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای سفر هوایی خود، آسوده خیال باشید.

اما اگر برنامه‌تان منعطف است و می‌توانید در نزدیکی زمان پرواز، چمدان‌ها را ببندید و راهی سفری از پیش تعیین‌نشده شوید، خرید بلیط هواپیما چارتری برایتان مناسب خواهد بود. در واقع، اگر قیمت بلیط چارتری در زمان نزدیک پرواز، پایین بیاید، خرید آن برای کسی که زمان لازم برای سفرکردن را دارد، ایده خوبی خواهد بود.

برخی از افراد هم دائماً در مسیری خاص در تردد هستند. این دسته از افراد، کاملاً به مسیر و مراحل سفر هوایی در مقصد و مبدأ تکراری خود آشنا هستند و امکان جابه‌جایی زمانی اندکی هم دارند. خرید بلیط چارتری ارزان‌تر در نزدیک سفر، برای این دسته از افراد هم توصیه می‌شود.

هم‌سفران کودک دارید؟

بلیط هواپیما چارتری بخریم یا سیستمی؟

دقت کنید که بلیط‌های سیستمی برای کودکان تخفیفاتی در نظر می‌گیرند. در نتیجه، اگر قصد سفر با کودک دارید، بهتر است که به‌جای تهیه بلیط چارتری به خرید بلیط‌های سیستمی دقت داشته باشید.

در واقع، خرید بلیط‌های سیستمی، احتمالاً برایتان مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. بلیط‌های سیستمی در برخی از مواقع، برای رده‌های سنی بسیار پایین، تخفیفاتی قائل می‌شوند. پس اگر همسفر کودک دارید، به این نکات هم دقت داشته باشید.

اهل هیجان و سفر هستید؟

کسانی که اهل تصمیم‌های آنی و چالش‌های پرهیجان هستند، باید نگاهی به بلیط‌های چارتری داشته باشند. اگر شما هم این ویژگی‌ها را دارید و در ضمن، به سفرکردن هم علاقه‌مند هستید، همیشه در اپلیکیشن‌ها یا سامانه‌های آنلاین، نیم‌نگاهی به بلیط‌های چارتری داشته باشید.

با استفاده از این ابزارها می‌توانید به‌سرعت و در زمان مناسب، متوجه وجود بلیط‌های چارتر و لحظه‌آخری شوید و آن‌ها را ارزان‌تر بخرید. بلیط‌های لحظه‌آخری هم نوعی بلیط چارتری‌ است که در زمانی بسیار نزدیک به سفر فروخته می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، این بلیط‌ها می‌توانند ارزان‌تر یا گران‌تر از حد معمول باشند.

اگر وقت کافی و انرژی لازم برای تحمل هیجانات سفری از پیش تعیین‌نشده را دارید، با پیداکردن بلیط‌های لحظه آخری چارتری ارزان‌تر، چمدان ببنیدید و به دل آسمان بزنید.

ممکن است که بلیط چارتری گران‌تر از سیستمی باشد؟

گاهی‌اوقات، برخی از مقاصد سفر بسیار پرطرفدارند. تهیه بلیط برای این نقاط کار ساده‌ای نیست. اگر زود نجنبید، امکان دارد که اصلاً نتوانید بلیطی سیستمی یا چارتری در دست داشته باشید.

در تهیه بلیط‌های سیستمی برای این مقاصد که باید عجله کنید و چند هفته پیش از تاریخ سفر، بلیط را رزرو و خریداری کنید. باید بدانید که بلیط چارتری برای این سفرها هم معمولاً نه‌تنها ارزان‌تر تمام نمی‌شود، بلکه گران‌تر هم هست.

به‌عبارت دقیق‌تر، به‌خاطر تقاضای بالایی که برای بلیط‌های چنین شهرها و کشورهایی وجود دارد، قیمتشان هم ارزان نیست. درخواست برای خرید بلیط‌های معدود چارتر باقی‌مانده، معمولاً آن‌قدر بالا می‌رود که چارترکننده تصمیم می‌گیرد، سودی کند و آن‌ها را گران‌تر از حالت عادی هم به‌فروش برساند.

در آخر

پاسخ دقیقی به این پرسش که بلیط چارتری بخریم یا سیستمی، وجود ندارد. به عبارت دیگر، پاسخ این سؤال پیش خود شماست و به خودتان بستگی دارد. با شناخت هریک از این دو گزینه و درنظرگرفتن شرایط خود، اقدام به تصمیم‌گیری و خرید بلیط کنید. حواستان باشد که استفاده از شانس‌هایی مانند تهیه بلیط چارتری ارزان به شما در صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک شایانی می‌کند.

پرواز در پیش دارید؟ کدام نوع از بلیط برایتان مناسب‌تر خواهد بود؟

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز