خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هیچ موردی از بیماری تب دانگ در پایش‌های مرزی مشاهده نشده است

هیچ موردی از بیماری تب دانگ در پایش‌های مرزی مشاهده نشده است
کد خبر : ۱۵۲۱۶۴۰

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور درباره پایش‌های مرزی صورت گرفته در ایام راهپیمایی اربعین توضیحاتی را ارائه کرد.

«حسن نوری» معاون آموزش سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پایش‌های مرزی صورت گرفته درخصوص بیماری‌هایی که احتمال شیوع آن در راهپمایی اربعین وجود داشت، گفت: هم از مرزهای ورودی در شرق کشور که در روزهای گذشته فعالیت گسترده‌ای داشتند و هم در مرزهایی که به سمت کشور عراق است، در غرب کشور به صورت مستمر پایش ۲۴ ساعته در تمامی گیت‌های ورودی توسط کارشناسان مراقبت‌های بهداشت مرزی انجام شده است.

وی با اشاره به وقوع حوادث جاده‌ای گفت: امیدوارم با توجه به اینکه زمان برگشت زائران است و زائران خسته هستند و می‌خواهند زودتر به منزل برسند اگر استراحت دقیقی نداشته، احتمال خطر حوادث در موج برگشت زائران وجود دارد.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: چند بیماری در موضوع راهپیمایی اربعین امسال برای ما اهمیت داشت. اول بحث گرمازدگی است اگرچه گرمازدگی داشتیم، اما در هر چهار مرز اصلی و حتی در مرزهایی که تردد کمتر است اتاق‌های سرد جانمایی شده بود که وسعت خوبی داشت و افراد در این فضای خنک اگر دچار گرمازدگی شده باشند مایع درمانی می‌شوند. در این خصوص نیز ما در بین زائران وضعیت نگران کننده‌ای نداشته‌ایم.

نوری خاطرنشان کرد: اتباع افغانستانی در مرز چذابه کمی تعداد افراد گرمازده زیاد بود به دلیل اینکه روند پروسه دریافت ویزا کمی معطلی داشت. اما ما دقیقا در محلی که ویزا برای این عزیزان صادر می‌شد اتاق سرد بسیار بزرگی داشتیم که زائران می‌توانستند از آن استفاده کنند. در کل وضعیت نگران کننده‌ای وجود نداشت و خیلی سریع به افرادی که به دلیل گرمای زیاد دچار مشکل شده بودند رسیدگی می‌شد.

وی تصریح کرد: نگرانی ما در این ایام از شیوع سه بیماری بود. اولین بیماری سرخک است. تاکنون ما موردی را مشاهده نکرده‌ایم. نگرانی ما این است که دوره نهفتگی سرخک طولانی است و قاعدتا علائم دو هفته بعد از ابتلا ممکن است بروز کند. زائران عزیز سفرشان کمتر از یک هفته است و ما توقع نداریم که موارد سرخک را در مرزها شناسایی کنیم. قاعدتا این افراد بعد از بازگشت از سفر باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور ادامه داد: بیمار در صورت ابتلا به سرخک در ابتدا دچار سرماخوردگی خواهد شد و بعد از آن ضایعات پوستی سرخک از پیشانی شروع و به سمت پایین بدن ادامه پیدا می‌کند. به هر حال توصیه می‌کنیم زائرانی که از سفر بازگشته‌اند تا حدود یک هفته از تماس با افراد سالمند، خردسال و زنان باردار خودداری کنند البته جامعه ما در سنین پایین واکسینه هستند.

نوری تصریح کرد: اگر دچار ضایعات پوستی شدند حتما به پزشک مراجعه کرده تا هم تحت درمان قرار بگیرند وهمچنین از ابتلا به سایر افراد جلوگیری شود. به هر حال تاکنون ما در این مدت موردی از سرخک نداشته‌ایم.

وی در مورد تب دنگی گفت: درخصوص این بیماری نیز چند مورد مشکوک وجود داشت که تست‌های pcr آن‌ها منفی شده است. هیچ مورد مثبتی از ابتلا به تب دنگ هم در مرزها مشاهده نشده است.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور یادآور شد: آخرین مورد ما بیماری وبا است که معمولا تجربه ما در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در روزهای آخر راهپیمایی اربعین باید نگران بروز آن باشیم البته درگیری‌های گوارشی داشته‌ایم یعنی بیمارانی که دچار اسهال شده باشند داشته‌ایم اما تاکنون نگرانی از بروز اپیدمی وبا نداشته‌ایم. مراقبت ما در روزهای اخیر و آینده تمرکز بر بیماری التور و بیماری‌های اسهالی است. مواردی هم که داشته‌ام همه تحت درمان قرار گرفته‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز