خبرگزاری کار ایران

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه؛

زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کرمانشاه ۶۷ روز رسیده است

زمان  رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کرمانشاه ۶۷ روز رسیده است
کد خبر : ۱۴۹۵۸۵۴

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه کثرت پرونده‌ها سبب اطاله دادرسی شده است، گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در استان به ۶۷ روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، شهرام کرمی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد.، ضمن گرامیداشت شهادت شهید بهشتی و همراهانش به‌عنوان بنیان‌گذار قوه قضاییه نوین جمهوری اسلامی و شهید خدمت آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: هدف از این نشست بیان کلیاتی از برنامه‌های راهبردی قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی و سایر نهادهای زیر مجموعه آن در راستای اعتلای اهداف که همان اجرای سند تحول قضاییه به‌عنوان یک شاخص است، گام برمی‌دارند.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: این سند بروز شده، ولی کلیات آن تغییری نکرده است. یکی از مهم‌ترین خصوصیت استفاده دستگاه قضا و محاکم از دادرسی برخط و خدمات قضایی الکترونیک است؛ برای نمونه سیستم ابلاغ الکترونیک کار را نسبت به گذشته خیلی آسان‌تر کرده، به‌طوری که بیش از ۹۷ درصد ابلاغ‌ها با کمترین هزینه و بیشترین بازده به‌صورت الکترونیک انجام می‌شوند.

وی تأکید کرد: دادرسی برخط در استان آغاز شده است و مردم می‌توانند از رسیدگی‌های قضایی بدون نیاز به حضور فیزیکی بهره‌مند شوند. همچنین تمرکز دستگاه قضایی بر کاهش اطاله دادرسی، برای جلب رضایت مردم است.

وی بیان کرد: علت برخی از اطاله دادرسی که صورت می‌گیرد، پرونده‌های بسیاری است که وجود دارد. میانگین تعداد روزهایی که از شروع تا ختم یک پرونده به آن اختصاص می‌یابد، به طور کلی در حال کاهش است؛ آخرین میانگین آن ۶۷ روز است. البته ما سعی در کاهش بیشتر آن‌ها داریم.

کرمی ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از وقوع جرم، بیان کرد: ما در تلاش خود در حوزه پیشگیری جدی‌ هستم و کارهایی در معاونت پیشگیری و دادسراها کارهای خوبی انجام شده. با وجود اینکه تعداد ورودی پرونده‌ها نسبت به سال گذشته کم نشده، ولی اگر این فعالیت‌ها نبود این شاخص خیلی بیشتر می‌شد و تنها ۵ درصد بوده است.

وی ادامه افزود: سال گذشته در سطح استان کرمانشاه، ۶۱۰ هزار پرونده داشته‌ایم، که همچنان آمار بالایی است؛ به علت محدودیت توان و پرسنل قوه قضاییه، هرچقدر تعداد پرونده‌ها بیشتر شود، مدت زمان بررسی نیز بیشتر خواهد شد.

کرمی در ادامه اضافه کرد: شاخص دیگر پرونده‌های مانده یا مسن در دادگستری که عمر بیش از ۶ ماه دارند، که این پرونده‌ها باعث نارضایتی مردم می‌شوند. در نتیجه پرونده‌های مسن شعبه موردنظر دارای نمره منفی است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که بخش مهمی از امور قضایی باید به صورت کارشناسی دقیق، علمی و متعهدانه صورت گیرد، نحوه انتخاب درست کارشناس‌های مرتبط، بسیار مهم است. طبق قانون این کار باید به قید قرعه و تصادفی باشد. ۷۶ درصد از این انتخاب به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، تا تصمیمات و خطای انسانی در آن اثرگذار نباشد.

کرمی تأکید کرد: ما در برخورد با جرایم خشن عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم. همچنین استان کرمانشاه در بحث اجرای دقیق سند تحول قوه قضاییه در آخرین رتبه‌بندی در زمستان ۱۴۰۲، رتبه ششم کشوری را کسب کرده است. از لحاظ کاهش جمعیت کیفری، استان کرمانشاه در رتبه نهم کشوری است.

وی در ادامه اشاره‌ای به نقش دستگاه قضا در انتخابات‌ پیش‌رو داشت و گفت: در راستای اجرای انتخاباتی سالم، شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان تشکیل شده و دادگاه تجدیدنظر نیز آمادگی رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی را دارد اما ملاک ما پیشگیری از وقوع جرم است.

 کرمی اضافه کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز پرونده‌هایی تشکیل شد که بعضی از این پرونده‌ها منجر به محکومیت، برخی برائت و تعدادی نیز در دست بررسی است، اما هیچکدام از این پرونده‌ها بر اساس نوع جرائم تاثیری در اصل انتخابات نداشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز