خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

به دستگاه قضا شکایت می‌بریم/ با جان کارگران سوداگری می‌کنند

به دستگاه قضا شکایت می‌بریم/ با جان کارگران سوداگری می‌کنند
کد خبر : ۱۵۳۲۸۳۳

دبیر کل خانه کارگر گفت: تاسف می‌خوریم به حال کسانی که به جای اعلام عزای عمومی، در یک استان اعلام عزا کرده‌اند. آن‌ها باید تمامیِ امکانات خود را بر روی این موضوع متمرکز می‌کردند. ما حتما یک شکایت قضایی طرح می‌کنیم و مخاطبِ شکایت ما هم دستگاه نظارتی و هم کارفرمای این بخش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، در گفتگو با «ایلنا» ضمن ابراز تأسف شدید از حادثه معدن در طبس گفت: در ابتدا لازم است عرض کنم که  این حادثه در معدن طبس از لحاظِ تعدادِ کارگرانِ فوت شده بی‌‎سابقه است. با توجه به اعلامِ تجمیع گاز متان و حجم بالای گاز در آن محدوده، به نظر می‌رسد کارفرما، توجه کافی به مسائل ایمنی نداشته است و به دستورالعمل‌های منتشر شده در این زمینه  بی‌توجه بوده است.

وی ادامه داد: از بازرسان دستگاه ایمنی گلایه می‌کنیم که چطور اجازه داده‌اند این معدن بدونِ داشتنِ سیستم ایمنی دقیق و هشدار در مقابلِ این عوامل خطر، به کار خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد وسایل ایمنی و حتی وسایلی که باید کارگران را در مقابل انتشارِ چنین گاز‌هایی حفظ کند، هیچ یا در حد هیچ بوده است. عمق این حادثه و این تعداد کارگر مظلوم فوت شده واقعا عجیب است و نشان می‌دهد سطح رعایت  استاندارد‌های این معدن پایین بوده است.

دبیرکل خانه کارگر گفت: نهاد دولت که اکنون باید مورد مواخذه و سوال قرارگیرد ، با کمال تاسف به جای اعلام عزای عمومی صرفاً در یک استان اعلام عزا کرده است! همانطور که گفتم، این بزرگترین حادثه‌ی معدن بوده و ما کارگران هرگز نمی‌توانیم از عوامل وقوع این حادثه بگذریم. همه‌ی کسانی که در وقوع این حادثه نقش داشتند، از بازرسان کار گرفته تا عواملِ اجرایی که باید وسایل ایمنیِ لازم را در محیط تهیه می‌کردند، باید پاسخگو باشند. یقیناً گر کسی کوتاهی کرده باشد باید جواب بدهد.

رییس ادوار مختلف فراکسیون کارگری مجلس گفت: زمانی که در مجلس بودیم در مقابلِ حوادثِ کوچکتر از این واکنش‌های تندی نشان می‌دادیم. انتظار این است برادران و خواهران نماینده در مجلس به هیچ‌وجه اجازه ندهند. از کنار این مصیبت بزرگ به‌راحتی عبور کنند. باید همگان بدانند تکرار این حوادث معنایی ندارد. وقتی امروز با این قبیل حوادث مواجه می‌شویم که خلاء استفاده از سیستم مانیتورینگ و هشداردهنده، از دلایلِ وقوع آن اعلام می‌شود واقعا تاسف‌آور می‌خوریم.

وی تاکید کرد: بر اساس شواهدِ اولیه، گاز متان و آوار معدن، دلیلِ وقوع این حادثه‌ی بزرگ بوده است و این نشان می‌دهد که بی احتیاطی، کم توجهی به ایمنی و بی‌توجهی به حفاظت از جان کارگران در بدترین سطح خود بوده است.

دبیرکل خانه کارگر تأکید کرد: ما حتما یک شکایت قضایی طرح می‌کنیم و مخاطبِ شکایت ما هم دستگاههای نظارتی و هم کارفرمای این بخش خواهند بود.

محجوب با اشاره به نقشِ خصوصی‌سازی‌های غیرمسئولانه گفت: در معادنی که به بخش خصوصی‌ واگذار می‌شود، طرف مقابل برای سودجویی از هزینه‌ها می‌زند و با این کار سعی می‌کند صرفه‌جویی کند و چنین عملکردی سبب وقوعِ این حوادث می‌شود. در واقع با جان کارگر نیز سوداگری می‌کنند. البته کمی زود است تا ما مقصر یا مقصران اصلی را معرفی کنیم و باید صبر کنیم تا گزارش نهایی منتشر شود. بعد از گزارشِ نهایی در رابطه با این حادثه اعلام نظر قطعی خواهد شد.

وی در پایان ضمن ابراز همدردی با خانواده های معدنکاران درگذشته گفت: از همه کارگران کشور تقاضا داریم که همانطور که مقامات محلی در خراسان جنوبی سه روز عزا اعلام کردند، همه کارگران در محل کار خود سه روز پرچم سیاه بزنند و یاد این معدنچیان مظلوم را گرامی بدارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز