خبرگزاری کار ایران

بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیرامون حادثه انفجار معدن طبس:

با حذف گواهی صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران باید منتظر حوادث بیشتر باشیم!

با حذف گواهی صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران باید منتظر حوادث بیشتر باشیم!
کد خبر : ۱۵۳۲۹۱۷

اخیراً طی اقدامی از ناحیه وزارت کار در دولت گذشته، اخذ گواهی صلاحیت ایمنی قبل از شرکت در مناقصه برای پیمانکاران حذف شد. بنابراین از این پس ما باید منتظر حوادث بیشتری از این نوع باشیم.

به گزارش ایلنا، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بیانیه‌ای که به امضای حسن صادقی (رئیس این اتحادیه) رسیده است، با خانواده جانباختگان حادثه انفجار معدن زغالسنگ معدنجوی طبس همدردری و بر ضرورت جلوگیری از تکرار این حوادث تاکید کرد. 

متنی که در ادامه می‌خوانید، مشروح کامل این بیانیه است: 

نخستین روز از فصل پاییز با خبری غم‌انگیز و مملوء از درد آغاز شد. خبری از انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس که در پی تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن رخ داده بود و بسیاری از کارگران را به کام مرگ کشاند و باعث مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، موجب تأثر و تألم فراوان گردید. آری، شاهد درگذشت شهادت گونه کارگران و پدران زحمتکشی بودیم که شاید برخی از آنان امسال برای اولین بار می‌خواستند در اولین روز مهرماه، از نزدیک نظاره‌گر مدرسه رفتن و تحصیل کودکان خود باشند. این غم جانکاهی است که هرگز فراموش نخواهد شد. 

جامعه کارگری با این که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و نقش بسیار مهم و حیاتی در اقتصاد و رونق تولید کشور دارد، متأسفانه همیشه مظلوم واقع شده‌اند و شاهد هستیم فقط در شرایطی این چنین و پس از وقوع حادثه و مرگ تعدادی از آنان، به تیتر اول خبرگزاری‌ها و جراید تبدیل می‌شوند. عدم توجه به فصل چهارم قانون کار و به دنبال آن، عدم رعایت اصول و دستورالعمل‌های ایمنی در محیط کار خصوصاً معادن زیرزمینی و همچنین سهل انگاری کارشناسان و بازرسان مربوطه در اجرای دقیق اصول ایمنی محیط کار، مهم‌ترین دلیل بروز چنین اتفاقات ناگوار و دلخراشی است که هرساله با وقوع حادثه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد، چندین کمیته تخصصی و کارگروه تشکیل می‌شود و پس از مدتی، فراموش می‌شود. ما باید بیاموزیم بخش پیشگیری، اهمیت بسیار بالایی دارد و آن را جدی بگیریم، اما متأسفانه عمدتاً روال اینگونه است که منتظر هستیم یک حادثه رخ دهد و بعد از آن ده‌ها کارگروه و کمیته تشکیل می‌دهیم که ماجرا را بررسی کنند! 

جان آدمی به قدری عزیز است که انتظار می‌رود پیش از وقوع حادثه، این کمیته‌ها و کارگروه‌ها تشکیل و به فکر چاره اندیشی و رفع خطرات احتمالی باشیم. در اینجا می‌توان به نقش پررنگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین قوه قضاییه اشاره کرد. نقش وزارت کار، وزارت صمت و قوه قضائیه باید بازدارنده باشد. 

متأسفانه اخیراً طی اقدامی از ناحیه وزارت کار در دولت گذشته، اخذ گواهی صلاحیت ایمنی قبل از شرکت در مناقصه برای پیمانکاران حذف شد. بنابراین از این پس ما باید منتظر حوادث بیشتری از این نوع باشیم. از طرفی وظیفه رعایت امنیت محیط کار که بر عهده واحدهای بازرسی کار و HSEها است که به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود. 

این سه نهاد مهم می‌بایست با جدیت کامل، موضوعاتی از این قبیل را تا حصول نتیجه دلخواه و حل مشکلات موجود دنبال و گزارشات خود را ارائه دهند. از طرفی اداره کل بازرسی کارِ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند با اعمال دستورالعمل‌های ایمنی و بکارگیری بازرسان متعهد و متخصص، نسبت به اجرای فصل چهارم قانون کار در محیط‌های کار، گام بردارد و مانع از بروز حوادث تلخ و ناگوار در کشور و داغدار شدن خانواده‌های کارگران و این قشر زحمتکش شود. 

ضمن عرض تسلیت این حادثه محنت بار به خانواده‌های داغدار این حادثه دردناک، ملت شریف ایران به ویژه جامعه کارگری کشور و مردم بزرگوار استان خراسان جنوبی، از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای جان باختگان، صبر و شکیبایی برای خانواده‌های مصیبت دیده و شفای عاجل مصدومان را مسئلت نموده و امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه این بار عزم جدی داشته باشند و اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در سایر معادن و کارگاه‌های این‌چنینی که احتمال خطرات ناشی ازعدم رعایت اصول ایمنی در آن وجود دارد، را به سختگیرانه‌ترین شکل ممکن پیگیری کنند. در غیر اینصورت امروز در طبس این واقعه رخ داده است. مدتی دیگر باید در مکانی دیگر منتظر بروز حادثه باشیم. 

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز