خبرگزاری کار ایران

نمایندگان مجلس مطرح کردند؛

لزوم توسعه مهارت از طریق آموزشگاه‌های خصوصی/ مهارت راهکار حل بسیاری از مشکلات است

لزوم توسعه مهارت از طریق آموزشگاه‌های خصوصی/ مهارت راهکار حل بسیاری از مشکلات است
کد خبر : ۱۵۱۰۷۶۵

سومین جشنواره ملی مهارت، صبح امروز، دوشنبه ۸ مردادماه، در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این همایش وزیر کار، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین جشنواره ملی مهارت، صبح امروز، دوشنبه ۸ مردادماه، در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این همایش وزیر کار، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند. این جشنواره به صورت همزمان در همه استان‌ها نیز برگزار شد. 

تصویب اساسنامه سازمان بعد از ۵۰ سال

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان بعد از ۵۰ سال گفت: فعالیت بیش از ۵۰ساله سازمان آموزش فنی و بدون اساسنامه، زمینه تصویب این اساسنامه را موجب شد. ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات زمینه تصویب اساسنامه را در دستور کار قرار دادیم. باید برای هر بندِ این اساسنامه آیین‌نامه‌ی اجرایی نوشته شود. 

وی به اجرای رتبه‌بندی مربیان آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی نیز برای مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای اجرایی شد. همچنین کاهش ساعات کار مربیان از ۴۰ ساعت به ۲۴ ساعت تصویب شد. 

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که آموزش یکپارچه است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از این زاویه با دانشگاه‌ها تفاوتی ندارد. 

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری افزود: برای شرکت‌های دانش‌بنیان اعتبار مالیاتی درنظر گرفته‌ایم به این معنا که افراد فعال در این حوزه مشمول معافیت‌های مالیاتی شده‌اند و این مزیت نیز برای آموزش فنی و حرفه‌ای لحاظ شده و افرادی که تجهیز مراکز آموزشی این حوزه را در دستور کار داشته باشند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. 

اوهمچنین اضافه کرد: اساس کار، مهارت است و اساس مهارت بهره‌وری است، به عبارتی فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه ارتقای مهارت را موجب می‌شود. 

منادی سفیدان بیان کرد: آموزش سربازان و زندانیان و ارتقای مهارت این بخش از جامعه بسیار مهم و قابل تقدیر است. 

وی تأکید کرد: رشد آموزش‌های فنی و مهارتی طبیعتا ارتقای فرهنگ جامعه را به دنبال خواهد داشت. 

توسعه مهارت از طریق آموزشگاه‌های خصوصی صورت بگیرد

در ادامه علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت توسعه آموزش‌های مهارتی گفت: مهارت، امروز راهکار بسیاری از مشکلات بازار کار و راهکار برون رفت از وضعیت موجود در حوزه اشتغال است. کتاسفانه در کشور نیروی کار تربیت نشده است. 

بابایی کارنامی با اشاره به اهمیت سازمان فنی و رحفه‌ای کشور گفت: در برنامه‌های توسعه اول و دوم به سازمان فنی و حرفه‌ای توجه شد اما در برنامه‌های بعد از آن غفلت شد. ضرورت ملی مهارت را باید در کشور با نگاه مردمی در حوزه اقتصاد دنبال کنیم. برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه مهارت تکالیفی مشخص کرده است. 

وی بیان کرد: نگاه پشتیبانی به این سازمان را در دولت سیزدهم شروع کردیم و از این به بعد برنامه مشخص است. برنامه توسعه هفتم در این رابطه تکالیفی مشخص کرده است. 

بابایی کارنامی گفت: توسعه مهارت از طریق آموزشگاه‌های خصوصی باید توسط مردم انجام شود. کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به لحاظ مأموریت‌های موجود، جهش در حوزه مهارت‌آموزی را در دستور کار قرار می‌دهد. 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستیم. کمیسیون اجتماعی مانند سابق و با نگاه کارشنلسی در مجلس دوازدهم پیش می‌رود و حمایت جدی از این سازمان خواهد داشت. 

وی گفت: کارکنان آموزش فنی و حرفه‌ای در بین بسیاری سازمان‌ها کمترین حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند و ما در مجلس شورای اسلامی برای بهبود این وضعیت تلاش خواهیم کرد. 

باید از تولید مواد خام به سمت تولید فرآورده‌های نفتی برویم

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت: ما امروز منابع خود را به صورت خام در اختیار دنیا قرار می‌دهیم؛ یعنی سود مضاعف منابع ما را کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. ما در مجموعه نفت و گاز رتبه‌ی اول را داریم اما این کافی نیست. 

حاجی بابایی گفت: کشورهای دیگر با رتبه‌های بالای منابع انسانی استفاده چند برابری از منابع کشور ما دارند. در کشور نیازمند تحول جدی هستیم و برای تحقق این مهم باید حداقل ۵۰ درصد مدارس را در قالب فنی و حرفه‌ای فعال کنیم. 

وی بیان کرد: حدود ۲.۸ دهم از میزان رشد ۸ درصدی پیشرفت و توسعه در کشور مربوط به بهره‌وری است. اگر ۷۰ درصد مدارس در قالب فنی وحرفه‌ای فعالیت کنند ایده‌آل اتفاق می‌افتد. هر دانش‌آموز باید حداقل یک مهارت را فراگیرد؛ در حال حاضر هیچ دیپلم هنرستانی بیکاری در کشور وجود ندارد. حداقل ۳۰ درصد دانشگاه‌های کشور باید مدارک دکترای فنی و حرفه‌ای ارائه دهند. 

حاجی بابایی افزود: اگر در تمام شهرستانها یک آموزشکده فنی و حرفه‌ای داشته باشیم، باید جشن برپا کنیم. به این واسطه برخی دانشکده‌های کشور باید به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تبدیل شوند و این تحول باید توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مدیریت شود. 

وی در ادامه گفت: ما در کشور به نیروی انسانی مهارتی نیاز داریم. مراکز آموزش باید به جای آموزش افراد در سنین بالا، آموزش مهارت افراد در گروه‌های سنی پایین را در دستور کار داشته باشند. 

حاجی‌بابایی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را باید در سطح کشور تقویت کرد. 

او همچنین توضیح داد: کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها نظیر منابع دارای ثروت فراوانی است اما هیچ ثروتی در کشور بالاتر از نیروی انسانی نیست. 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شود، در حالی که این میزان باید به پالایشگاه‌های داخل کشور اختصاص داده شود و در این صورت رشد تولید، افزایش ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی را موجب می‌شود. 

وی تاکید کرد: ما باید به قدری بشکه نفت داشته باشیم که به پالایشگاه داخلی بدهیم و بگوییم تبدیل به فرآورده‌های نفتی کنید و به تدریج پتروشیمی‌ها را افزایش دهیم. تولیدیِ پتروشیمی‌ها را نمی‌توان تحریم کرد و همچنین ده‌ها برابر می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند. اگر فقط نفت را در اختیار مردم قرار دهیم و تولید فرآورده‌ها را به آن‌ها واگذار کنیم، می‌توان به رشد اقتصادی امیدوار شد و این اتفاق شروع شده است. 

حاجی‌بابایی ادامه داد: رشد فعالیت آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای اقدام بسیار مناسبی است که در این دوره محقق شده و در این راستا باید به مردم و بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم. 

اوهمچنین گفت: مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های حوزه مهارت حمایت لازم را خواهد داشت. 

نایب رئیس مجلس گفت: ظرف دولت برای اقتصاد کوچک است و اقتصاد را باید از دولت گرفت و مردم را وارد فضاهای اقتصادی کرد. این دیدگاه رهبری است و ما در برنامه ۷ قوانبن محکمی مضوب کردیم که حتی صنایع بالادستی نفت را هم در اختیار مردم قرار دهیم. 

وی تاکید کرد: ما به نیروی انسانی فعال مهارتی نیاز داریم. اموزشگاه‌های آزاد باید گسترش یابند و به جای اینکه ۴۰ ساله‌ها را آموزش دهند باید افراد کم سن و سال را آموزش بدهند. دانش‌آموز از روز اول باید مهارت بیاموزد و کارامد باشد. 

کارنامی به تحول فرهنگی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در تمام کشورهای پیشرفته طرف افتخار می‌کند که با مدرک دکترا وارد کارخانه شود، اما در کشور ما همه به دنبال کار اداری هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز