خبرگزاری کار ایران

توجه اجلاس وزرای کار هفت قدرت صنعتی جهان به هوش مصنوعی و تغییرات آب و هوایی

توجه اجلاس وزرای کار هفت قدرت صنعتی جهان به هوش مصنوعی و تغییرات آب و هوایی
کد خبر : ۱۵۳۰۴۶۷

طبق درخواست رهبران گروه هفت یا G۷، وزرای کار این کشورها با «برنامه اقدام G۷ برای پذیرش انسان محور از هوش مصنوعی ایمن و قابل اعتماد در بازار کار جهانی» موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC)، این تشکل گزارشی از نشست اخیر وزیران کار هفت کشور برتر صنعتی جهان که حول محورهایی مثل هوش مصنوعی و محیط زیست و تغییرات اقلیمی در آن بحث شده، ارائه داد. 

این هفته طبق درخواست رهبران گروه هفت یا G۷، وزرای کار این کشورها با «برنامه اقدام G۷ برای پذیرش انسان محور از هوش مصنوعی ایمن و قابل اعتماد در بازار کار جهانی» موافقت کردند. 

این طرح شامل تعهدات به موارد زیر است: 

الف) مشارکت فعال و مشورت طرف کارگری و تشکل‌های صنفی در پذیرش سیستم‌های هوش مصنوعی در محل کار فراهم شود. 

ب) امکان مذاکره و چانه‌زنی اجتماعی در همه سطوح، از جمله توسعه، استقرار و نظارت بر هوش مصنوعی فراهم شود. 

ج) به خطرات احتمالی تضعیف مداخله انسانی و گفتگوی اقناعی در سطح صنفی و سایر اصول و حقوق اساسی در کار، از جمله آزادی تشکل، اخلاق، عدم تبعیض در بازار کار، توجه ویژه شود. 

ورونیکا نیلسون، دبیرکل اتحادیه TUAC که در جلسه حاضر بوده است، می‌گوید: «وزرای کار و اشتغال G۷ به وضوح به برخی از نگرانی‌های اتحادیه‌ها و کارگران گوش داده‌اند، و طرح G۷ یک راه مناسب و منصفانه برای مدیریت معرفی هوش مصنوعی در محیط کار را بیان می‌کند.» «اما وزیران در مورد برخی از خطرات ناشی از هوش مصنوعی، از جمله از دست دادن شغل، محتاط هستند و همچنین از بیان دقیق آنچه در واقع انجام خواهند داد اجتناب کرده‌اند.» 

لوک تراینگل، دبیرکل ITUC نیز گفت: «اتحادیه‌ها خواستار یک انتقال عادلانه در بخش دیجیتال هستند که به بهره‌گیری از مزایای تحول و کاهش خطرات، تضمین دسترسی به کار شایسته و ترویج توزیع عادلانه منافع حاصل از افزایش سود و بهره‌وری کمک می‌کند. کارگران باید به طور مؤثر در شکل‌دهی به فرآیندهای دیجیتالی‌سازی مشارکت داشته باشند. این شامل بخشی از مذاکرات بر سر معرفی سیستم‌های هوش مصنوعی، اتوماسیون، یادگیری ماشینی و روباتیک در محل کار می‌شود. ما از وزرای کار و اشتغال G۷ می‌خواهیم که از کنوانسیون خوب ILO در این حوزه برای کار شایسته در اقتصاد پلتفرمی و دیجیتال که با یک توصیه نامه متمم تکمیل شده است، قویاً حمایت کنند.» 

وزرای کار G۷ همچنین طی بیانیه‌ای در مورد بازار کار نسبت به روند پیری جمعیت جهان و موضوع تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های جهانی و گرم شدن زمین و اثر آن بر انقباض بازار کار صحبت کردند. 

اعضای G۷ تصمیم گرفتند از ائتلاف جهانی ILO برای عدالت اجتماعی برای تسریع پیشرفت در دستیابی به دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعه پایدار حمایت کنند. اتحادیه‌ها از اعضای G۷ می‌خواهند که اکنون فعالانه در ائتلاف مشارکت کنند. 

مسائل مهمی مانند تغییرات آب و هوایی و بحران تورم جهانی هزینه زندگی در بیانیه G۷ مورد توجه قرار گرفته است. وزیران شدیدا به نیاز به یک گذار از شرایط تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بازار کار را در کانون توجه خود قرار دادند. در شرایط گرم شدن زمین و تخریب محیط زیستی و رشد خشکسالی‌ها، اقدامات صیانتی آب و هوایی برای حفظ مشاغل، در مرکز توجه اعضای این اجلاس بوده است. 

G۷ شامل کشورهایی مانند کانادا، ایتالیا، ژاپن، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز