خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی در گفتگو با ایلنا:

اگر سازمان حق بنگاهداری ندارد چرا سهامِ زیان‌ده می‌خرید؟ / تکلیف ریاست سازمان تامین اجتماعی را مشخص کنید!

اگر سازمان حق بنگاهداری ندارد چرا سهامِ زیان‌ده می‌خرید؟ / تکلیف ریاست سازمان تامین اجتماعی را مشخص کنید!
کد خبر : ۱۵۳۱۴۵۲

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تأمین اجتماعی پول پرداختِ مستمری، همسان‌سازی، بیمه عمر و دارو و درمان را ندارد، چون اموال سازمان قبلا به فروش رفته است و همانطور که گفتم همین رویه امروز هم ادامه دارد. از یک طرف به ما می‌گویند سازمان حق بنگاهداری ندارد و از طرفی می‌گویند سازمان پول پرداختِ تعهداتِ خود را ندارد. اگر قرار نیست بنگاهداری کنند، چرا سهام پتروپالایش را می‌خرند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با انتقاد از وضعیتِ بدِ سازمان تأمین اجتماعی و لزوم انجام تغییرات اساسی در این سازمان گفت: امروز شاهد تأخیر در پرداختی‌های حقوق بازنشستگان هستیم. البته وضعیت فعلیِ سازمان را درک می‌کنم، اما این رافع تعهدات هیئت حاکمه تأمین اجتماعی نسبت به جامعه هدف نیست. سازمان تأمین اجتماعی نباید در مقابل پرداخت حقوق بازنشستگان اینگونه بی‌تفاوت باشد و از کنار موضوع به راحتی عبور کند. 

وی ادامه داد: ما معتقدیم روال پرداخت حقوق که از بیستم شروع می‌شود، مبتنی بر عرف جاری است و باید استمرار داشته باشد. عدم اجرای تعهدات به نوعی فرار رو به جلو است و تأکید بر پرداختِ به موقعِ حقوق، اولین خواسته‌ی ما است. 

صادقی به مسئله‌ی تأخیر در تعیین مدیریتِ سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تأکید داریم که تکلیف حوزه مدیریت تأمین اجتماعی مشخص شود؛ اگر مدیریتِ فعلی خوب است، تثبیتش کنید و اگر نه، مدیریتِ جدید سازمان را هر چه زودتر تعیین کنید. عدم تصمیم‌گیریِ به موقع هزینه دارد و این هزینه را کارگران و بازنشستگان باید پرداخت کنند. 

وی بیان کرد: تداوم این وضعیتِ هزینه‌های پنهان و آشکارِ بسیاری در حال و آینده دارد. نمونه‌اش واگذاریِ زمینِ «اُزگل» است. ظاهرا قصد دارند این زمین را بدونِ دریافت پول و یا حتی تهاتر واگذار کنند! این کار صدالبته تعهداتی برای سازمان به وجود می‌آورد، همانطور که پیش از این، تصمیماتی از این دست تعهداتی برای تامین اجتماعی ایجاد کرده است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در طول مدت دوران مدیریت آقای موسوی، ۲۲۰ هزار میلیارد تومان مایملک، سهام، شرکت و مستقلات، املاک فروخته شده است و هر یک از اینها را اگر بخواهیم برگردانیم باید ۵ برابر آن پولی که داده‌ایم را پرداخت کنیم؛ پس غیرقابل برگشت هستند. نمونه‌ی بارزش سهام پتروشیمی شازند اراک است. آن سهام را ۴۵ هزار میلیارد تومان فروختند، که سود سهام ظرف یک سال ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بانک رفاه با به‌روز کردنِ قیمت این سهام‌ها خود را سودده نشان می‌دهد. 

صادقی گفت: واقعیت این است که ما دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی را بخشیده‌ایم. در حال حاضر هم بانک مرکزی می‌گوید بانک رفاه حق ندارد تسهیلات به تأمین اجتماعی پرداخت کند! 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: همه‌ی اینها کار را به جایی می‌رساند که ما امروز مجبوریم مستمریِ بازنشستگان را با تأخیر پرداخت کنیم. مردم این‌ها را از چشم دولت آقای پزشکیان می‌بینند و باید فکری به حال آن کرد. قبل از آنکه دیر شود، باید اقداماتِ مقتضی را انجام داد تا جلویِ زیانِ روزافزون گرفته شود. ما از وزیر کار انتظار انقلابی عمل کردن داریم. سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر به همه بدهکار است و این نتیجه‌ی چنین سیاستهایی است. 

وی در ادامه به تعویق در اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بازنشستگان، تعلل در اجرای متناسب‌سازی را از چشم وزیر کار فعلی می‌بینند. خب چه دلیلی برای‌ عدم اجرای قانون متناسب‌سازی وجود دارد؟ اگر دلیلِ قانع‌کننده‌ای دارید بگویید. تأخیر در اجرای متناسب‌سازی باعث ایجاد معوقات می‌شود و بعد سازمان تأمین اجتماعی در پرداختِ آن دچار مشکل می‌شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: دیرتر اجرا کردنِ متناسب‌سازی هم توان سازمان در پرداختِ مابه‌التفاوت را کمتر می‌کند و هم تبعاتِ اجتماعی و سرخوردگیِ جامعه هدف را به همراه دارد. 

صادقی گفت: تأمین اجتماعی پول پرداختِ مستمری، همسان‌سازی، بیمه عمر و دارو و درمان را ندارد، چون اموال سازمان قبلا به فروش رفته است و همانطور که گفتم همین رویه امروز هم ادامه دارد. از یک طرف به ما می‌گویند سازمان حق بنگاهداری ندارد و از طرفی می‌گویند سازمان پول پرداختِ تعهداتِ خود را ندارد. اگر قرار نیست بنگاهداری کنند، چرا سهام پتروپالایش را می‌خرند؟ این بنگاهداریِ غیرقابل توجیح است و عملا به معنای گذاشتنِ دفترچه قسط این شرکت در جیبِ سازمان است و این کار تماما برای سازمان زیان‌ده است. 

وی گفت: این اقدامات تبعاتی جز درست کردنِ هزینه برای کارگران و بازنشستگان ندارد. از طرفی دوباره می‌گویند ما می‌خواهیم جراحی اقتصادی کنیم، جراحی روی این بدنِ به شدت آسیب دیده، منجر به مرگ می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز