خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایلنا:

در بودجه تغییر نرخ بنزین منعکس نمی‌شود/ قیمت هر بشکه نفت ۶٣ دلار تعیین شد/ ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

در بودجه تغییر نرخ بنزین منعکس نمی‌شود/ قیمت هر بشکه نفت ۶٣ دلار تعیین شد/ ارز ترجیحی حذف نمی‌شود
کد خبر : ۱۵۴۶۰۰۷

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ٢٠٠ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها در بودجه سال آینده باز پرداخت خواهد شد و ٢٠٠ هزار تومان بابت مطالبات تامین اجتماعی با شیوه بهادارسازی پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید حمید پورمحمدی در نشست خبری بررسی لایحه بودجه ١۴٠۴ با بیان اینکه طبق قانون در روز مقرر بودجه به مجلس تقدیم شد، گفت: در بودجه ١۴٠۴ بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته ۴٠ درصد افزایش پیدا کرد و در حالی که بودجه سال ١۴٠٣  نسبت به بودجه عمومی ١١ درصد بود اما امسال از طریق حواله نفتی این نسبت به ٢٠ درصد می‌رسد و ١٢٠٠ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی صرف طرح‌های عمرانی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ٢٠٠ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها در بودجه سال آینده باز پرداخت خواهد شد و ٢٠٠ هزار تومان بابت مطالبات تامین اجتماعی با شیوه بهادارسازی پرداخت می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: موضوع مهم بودجه متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که امسال پیچیدگی بسیار زیادی داشت و با تاخیرات زیادی مواجه شد اما با جلسات مستمری که بین دستگاه‌های متولی برگزار شد و در نهایت بحث پرداخت متناسب سازی از روز گذشته آغاز شد و ۴٠ درصد به طور ناخالص اجرا خواهد شد. همچنین از اول فروردین تا شهریورماه جزو مطالبات بازنشستگان محسوب می‌شود.

پورمحمدی گفت: متناسب سازی مرحله دوم که ٣٠ درصد است بدون دغدغه از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره واقعی سازی بودجه برای پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران در سال جاری این بود که میزان بودجه برای خرید گندم ١۴٣ هزار میلیارد تومان بود که می‌توانست این عدد را تا حداکثر تا ١۶٧ هزار میلیارد تومان برساند اما میزان خرید گندم به ٢٢٠ هزار میلیارد تومان رسید و منابع لازم را نداشتم و پرداخت حدود ۵٠ هزار میلیارد تومان از شب گذشته شروع شد و تا پایان هفته پرداخت‌ها به پایان می‌رسد.

نرخ بنزین تغییر می‌کند؟

پورمحمدی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در بودجه ١۴٠۴ گفت: فقط هزینه انتقال و پالایش بنزین ٨ هزار تومان است در حالیکه الان نرخ بنزین ١۵٠٠ و ٣٠٠٠ هزار تومان است و از دو سال گذشته واردات بنزین در حال انجام است که دولت برای هر لیتر بنزین ٨٠ سنت پول پرداخت می‌کند. همچنین در سال‌های گذشته شاهد افزایش ۴٠ درصدی مصرف بنزین بودیم و اگر این روند افزایش مصرف ادامه پیدا کند باید از محل دیگر از جمله پرداخت گندمکاران و ... این هزینه‌ها را جبران کنیم. از این رو  در بودجه راهکارهایی را شناسایی شده که البته به معنای افزایش قیمت بنزین نیست و باید به دنبال مهار افزایش مصرف بنزین باشیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا در بودجه سال آینده قیمت بنزین ثابت و بدون افزایش قیمت خواهد ماند، اظهار داشت: در بودجه پایه افزایش و کاهش قیمت بنزین منعکس نمی‌شود.

معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوال ایلنا درباره نرخ فروش نفت در بودجه ١۴٠۴ گفت: قیمت هر بشکه نفت ۶٣ دلار در نظر گرفته شده‌است.

پورمحمدی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه میزان تحقق درآمدهای نفتی تاکید کرد: درآمدهای نفتی در هدفمندی یارانه‌ها ٧۵۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۵٠ درصد آن امکان تحقق دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره تعیین نرخ ارز در بودجه ١۴٠۴ اظهار داشت: تاکید داریم که نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی تغییری نخواهد کرد و چون این کالا با معیشت مردم ارتباط دارد نرخ ارز ترجیحی حذف نخواهد شد اما در بودجه تلاش شده به آرامی به سمت بازار واحد ارز  توافقی برویم که البته این اتفاق به یکباره اتفاق نخواهد افتاد.

افزایش 100 درصدی سقف معافیت مالیاتی کارگران

معاون رییس جمهوری با اشاره به میزان درآمد حاصل از حقوق گمرکی ادامه داد: قرار شد که حقوق گمرکی برای مواد اولیه، کالاهای اساسی و ماشین‌آلات روی همان ٢ درصد باقی بماند و همچنین اگر شرکت‌های بورسی افزایش سرمایه بدهند این افزایش سرمایه مشمول مالیات نخواهد شد. همچنین در بودجه ١۴٠۴ معافیت مالیاتی حقوق هم شامل کارمندان پس مشاغل و کارگران می‌شود و این معافیت مالیاتی تا ١٠٠ درصد افزایش پیدا کرد و به سقف ٢۴ میلیون تومان حقوق می‌رسد.

پورمحمدی افزود: برای سال آینده ضریب افزایش حقوق ٢٠ درصد در نظر گرفته شده اما برای خانواده عائله بیشتری دارند متوسط پرداختی به ٢٨ درصد افزایش پیدا می‌کند و براساس تعدادی اعضای خانوار این ضریب برای برخی از خانوار به بالای ٣٠ درصد می‌رسد.

پورمحمدی تاکید کرد: با درخواست رییس جمهوری قرار بر این شد در سال آینده مازاد ٢٠ درصد صندوق توسعه با موافقت رهبری در اختیار دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد : دولت سال آینده ۵٠٠ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد، این میزان بابت اصل و بازپرداخت اوراق قبلی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه خوشبختانه در موعد قانونی بودجه را به مجلس تقدیم کردیم، اظهار داشت: تجربه بودجه ریزی نشان می‌دهد هر دولتی که بودجه را به موقع داد، تلاش می‌کند که در سال‌های دیگر هم مجلس را به موقع ارایه دهد هرچند دولت به طور کامل مستقر نشده بود اما در موعد مقرر اول آبان ماه ارایه دادیم.

وی گفت: اصلاحات ساختاری بودجه از سال ٩٧ به بعد جزو مطالبات بود و باید بخشی از آن را به اجرا می‌کردیم که اولین بحث در بودجه یکپارچه سازی بودجه است و پیش از این منابع هدفمندی منعکس نمی‌کردیم و فروش نفت، اعداد تهاتر نفت منعکس نمی‌شد و ردیف‌های بودجه با تردید با یک رقم یک درج می‌شد اما امسال بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی یکپارچه شد و این شفافیت لایحه بودجه را نشان می‌دهد.

پورمحمدی ادامه داد: نکته دیگر در بحث بودجه‌ریزی شفافیت آن است، پیش از این در نظام بودجه ما امکان گزارش‌گیری دقیقی از هزینه‌کرد‌ها نداشتیم و از لحاظ شفافیت جامعیت کامل را نداشت. بنابراین به دنبال شناسه کردن همه پرداخت ها رفتیم تا گزارش گیری از بودجه را راحت تر کند .

وی افزود: همچنین برای جلوگیری از اثرتورمی روش هوشمندسازی بودجه و پرداخت ‌های الکترونیکی را تعبیه کردیم تا منابع عمومی جایی رسوخ نکند.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: از دیگر موضوعات این است که بودجه با ارقام موهومی پر نشود و تلاش شد برای پرداخت متناسب سازی بازنشستگان و پرداخت گندم منابع واقعی دیده شود تا مانند امسال دچار مشکل نشویم تا پرداخت‌ها دقیق و به موقع باشد.

پورمحمدی درباره میزان درآمد مالیاتی گفت: برای سال آینده میزان درآمد های مالیاتی ١٧٠٠ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

حجم ویدیو: ۲۶.۱۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۱۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز