خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک مرکزی درباره حباب 12 میلیونی سکه پاسخگو باشد/ مرکز مبادله تاثیری در حباب نداشته است

بانک مرکزی درباره حباب 12 میلیونی سکه پاسخگو باشد/ مرکز مبادله تاثیری در حباب نداشته است
کد خبر : ۱۵۴۵۵۷۶

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت بازار با سکه 55 میلیون تومانی اظهار داشت: روز گذشته قیمت سکه از مرز 55 میلیون تومان هم عبور و قیمت‌ها تحت تاثیر افزیش نرخ انس جهانی، افزایش نرخ ارز، مسائل سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آخرین قیمت انس جهانی 2722  دلار بوده، گفت:‌ هرچند روز گذشته نرخ انس جهانی تغییری نکرد اما روزهای قبل قیمت آن صعودی بود و تنها در روز گذشته سکه یک میلیون و 800 هزار تومان افزایش قیمت داشت و قیمت هر قطعه سکه به 55 میلیون و 400 هزار تومان رسید و متاسفانه حباب سکه به قیمت جدید 12 میلیون و 500 هزار تومانی وارد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه حباب سکه در 10 روز گذشته حدود 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: حباب بیش از 12 میلیون تومانی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در این باره ابهاماتی وجود که بانک مرکزی باید در این باره پاسخگو باشد.

بذرافشان درباره اثر گذاری فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا و برگزاری حراج‌ها در تخلیه حباب سکه، افزود: مرکز مبادله در موضوع واردات و تامین شمش مورد نیاز فعالان این صنف و صنعت عملکرد خوبی داشت و مشکل نیاز به مواد اولیه در صنعت حل شد اما این مرکز و عملیات حراج سکه تاثیری در کنترل حباب سکه نداشت.

وی گفت:‌ اینکه در حراج‌ها به هر نفر 5 قطعه سکه ارایه می‌شود، اقدام خوبی است تا باب دلالی باز نشود اما از آنجایی که قیمت‌ها به صورت حراج‌ تعیین می‌شود و بعضا قیمت‌هایی که مردم در نظر گرفتند و با آن قیمت خرید را انجام می‌دهند، بسیار نزدیک به بازار داخلی است و این روند نمی‌تواند در کنترل‌ها موثر باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه زمانی این حراج‌ها می‌توانند بر قیمت‌ها اثرگذار باشند که دولت ورود خود به این حراج‌ها را تغییر و قیمتی ارایه دهد که با بازار داخلی تفاوت داشته باشد، تاکید کرد:‌ در حراج‌ها قیمت‌گذاری‌ به این روش است، قیمت پایه اعلام می‌شود و مردم هم براساس رقابت‌ها بعضا قیمت‌های نادرست و غیر اقتصادی اعلام می‌کنند که با بازار داخلی تفاوتی ندارد و در نهایت هم کسانی که بالاترین قیمت‌ها را اعلام کرده باشند، برنده حراج هستند. بنابراین این روش قیمت‌گذاری درست نیست و مشکل این است که بانک مرکزی حاضر به مشورت با فعالان و کارشناسان متخصص این حوزه نیست.    

بذرافشان ادامه داد‌:  اگر بانک مرکزی و مرکز مبادله ارز و طلا به دنبال تخلیه حباب سکه هستند، باید رویکردها را تغییر دهند و قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی‌تواند نه التهاب بازار را کاهش دهد و نه حباب را تخلیه کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز