خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

آتش‌سوزی جنگل و مرتع آبخوکان منگشت خوزستان مهار شد+فیلم

آتش‌سوزی جنگل و مرتع آبخوکان منگشت خوزستان مهار شد+فیلم
کد خبر : ۱۴۹۵۰۴۲

فعالین منابع طبیعی: حیات زاگرس در خطر است

گزارش‌های مردمی از شمال شرق استان خوزستان از مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط و مرتع منطقه آبخوکان منگشت ایذه خبر می‌دهد.

برخی از اهالی بومی و انجمن‌های دوست‌دار طبیعت و محیط زیست خوزستان در تماس با خبرنگار ایلنا از مهار آتش‌سوزی جنگل و مرتع منطقه آبخوکان منگشت در ایذه با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت و پرسنل منابع طبیعی خبر دادند.
 
آنها با اعلام این خبر که نیروهای منابع طبیعی هم اکنون در حال آماده باش و پایش منطقه برای جلوگیری از شعله‌ور شدن دوباره آتش هستند، افزودند:  آتش‌سوزی از ساعت ۱۳ روز گذشته آغاز و تا ساعت ۹ صبح امروز ادامه داشت.
 
این فعالین منابع طبیعی به ایلنا گفتند: وسعت و خسارت‌های این آتش‌سوزی در حال بررسی است اما آنچه در این میان تاسف‌بار است، موضوع آتش‌سوزی کاملا عمدی است که بارها و طی سال‌های متمادی اتفاق افتاده و همچنان حیات زاگرس را نشان رفته است. 

یک منبع آگاه به خبرنگار ایلنا گفت: حدود ۹۸ درصد آتش‌سوزی ها در شهرستان ایذه عامل انسانی دارند و  قاچاقچیان چوب و زغال عامدانه دست به آتش‌سوزی می زنند. زجرآورتر اینکه همه ساله در حوزه کوهستان منگشت شاهد آتش‌سوزی های عمدی با خسارت‌های ملی هستیم و کسی کاری نمی‌کند.

این منبع آگاه و کارشناس تخصصی تاکید کرد: هیچ راهی جز ورود شورای تامین شهرستان و صدور تصمیم در راستای ایجاد یک یگان حفاظت در منگشت وجود ندارد تا از ادامه خسارت‌های عامدانه که با سودای تهیه ذغال سرزمین و اموال عمومی را به آتش می کشد جلوگیری شود.

این منبع آگاه همچنین گفت: حضور به موقع یگان حفاظت محیط زیست، از سرایت آتش‌سوزی به مزارع و سایر عرصه های مرتعی پیشگیری می‌کند اما امکانات ساده‌ای چون دمنده موتوری، هد لایت و سایر ابزار به اندازه لازم در اختیار یگان نیست.‌

این منبع آگاه گفت: وقتی من فعال منابع طبیعی بارها به دل آتش می‌زنم و مدیریت بحران استان گوشش بدهکار نیست، اینجاست که باید از کسانی که دلشان به حال این سرزمین می‌سوزد درخواست کنیم با خرید و تهیه دمنده های موتوری و سایر تجهیزات انفرادی و گروهی به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر نیروهای داوطلب کمک کنند. مردم بدانند جان زاگرس به شدت در خطر است و باید نگران حیات مظلومانه درختان و مراتع زاگرس بود. 

گفتنی است براساس آخرین گزارشات دریافتی از ایذه، نیروهای مردمی و منابع طبیعی هم اکنون در حال اطفای حریق در جنگل‌های کوهشور هستند. 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز