خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا:

خامی باشت باز هم در حال سوختن است

خامی باشت باز هم در حال سوختن است
کد خبر : ۱۵۲۸۸۸۵

آتش‌سوزی خامی عمدی است

سرپرست فرمانداری باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از شروع یک فقره آتش‌سوزی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان از حوالی غروب امروز پنجشنبه بیست یکم شهریورماه جاری بنا بدلایل نامعلوم خبرداد.

"سیدروح الله شاهینی" در گفت و گو با ایلنا از باشت گفت: آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه حفاظت شده ارتفاعات خامی در این شهرستان حوالی غروب امروز شروع شده و امدادگران درحال اعزام به محل آتش سوزی هستند.

وی، وزش باد شدید، سخت گذر بودن منطقه ، تاریکی مسیر و کمی امکانات لازم و شبانه برای خاموش نمودن شعله‌های آتش را موجب کُندی عملیات در مهار آتش سوزی این منطقه حفاظت شده برشمرد.

شاهینی از اعزام بیش از ۴۰ نفر متشکل از نیروهای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، نیروهای محلی، بسیج و فعالان زیست محیطی برای مهار شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی باشت نیز خبرداد.

وی گفت: امدادگران محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای محلی برای پایش منطقه حفاظت شده خامی بعد از مهار آتش سوزی و برای پیشگیری از روشن دوباره شعله های آتش در این منطقه حضور خواهند داشت.

سرپرست فرمانداری شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی بدلیل صخره ای و سخت گذر بودن، شیب تند، مسیر طولانی تا محل حادثه و وزش باد، امدادگران را با مشکل مواجه خواهد کرد، ادامه داد: برآورد دقیق خسارت بعد از مهار کامل آتش، از سوی کارشناسان بررسی و اعلام می شود.

شاهینی گفت: در این آتش سوزی بطورحتم بخشی از جنگل ها و درختان منطقه خامی مانند زالزالک و بلوط و البته گونه های جانوری نیز متاسفانه طعمه حریق می شوند.

سرپرست فرمانداری باشت افزود: منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان با بیش از ۳۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

شاهینی تاکیدکرد اگر امدادگران نتوانند شعله‌های آتش را امشب در ارتفاعات حفاظت شده خامی مهار کنند احتمالا فردا جمعه نیازمند چندین سوتی پرواز بالگرد باشیم.

به گزارش ایلنا، شهرستان باشت از شهرستان‌های ششگانه گرمسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز استان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاعات حفاظت شده خامی این شهرستان در تابستان امسال چندین بار دچار طعمه حریق شده بگونه ای که بومیان منطقه معتقدند این آتش سوزی‌ها عمدی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز