خبرگزاری کار ایران

توسط مراکز فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد:

صدور کارت مهارت برای کارگران ساختمانی آذربایجان شرقی بدون برگزاری کلاس آموزشی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۱۳۱

«مراکز فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی در کارت‌های مهارتی که برای کارگران ساختمانی صادر می‌کنند می‌نویسند فلان کارگر به مدت ۳۰ ساعت آموزش دیده است اما این حقیقت ندارد.»

مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی کارت‌های مهارت کارگران ساختمانی این استان را بدون برگزاری کلاس آموزشی برای آنان صادر می‌کنند.

یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی که نخواست نامش شود در این باره به ایلنا گفت: مراکز فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی در کارت‌های مهارتی که برای کارگران ساختمانی صادر می‌کنند می‌نویسند فلان کارگر به مدت ۳۰ ساعت آموزش دیده است اما این حقیقت ندارد.

او افزود: روی این کارت‌ها نوشته شده که این مدرک بعد از ۳۰ ساعت آموزش و ارزشیابی به فلان کارگر تحویل داده شده است و حتی نمره‌ای هم به آن کارگر اختصاص داده‌اند اما حقیقت این است که مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان تا به حال یک ساعت کلاس آموزشی برای کارگران ساختمانی برگزار نکرده‌اند.

این فعال کارگری در تشریح روال صدور کارت مهارت در مراکز فنی وحرفه‌ای استان آذربایجان شرقی بیان کرد: این مراکز ابتدا با اخذ هزینه‌های اولیه کارگران ساختمانی را ثبت نام می‌کنند و سپس زمان آزمون را به آنان اعلام می‌کنند. همچنین هنگام آزمون ناظری را تعیین می‌کنند که برای مثال از کارگر ساختمانی متقاضی می‌پرسد چطور سیمان کاری می‌کند و کارگر هم شیوه کار خود را به نمایش می‌گذارد و در ‌‌نهایت کارتش صادر می‌شود.

او در ادامه گفت: در حال حاضر هم وکلای دادگستری، هم دکتر‌ها و هم کارگران ساختمانی می‌توانند بدون آنکه کمترین آموزشی دیده باشند کارت مهارت داشته باشند.

او با اشاره به شرط سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارگران ساختمانی مبنی بر ارائه کارت مهارت توسط آنان، گفت: وقتی که این کارت‌ها صادر می‌شود این حق برای دارندگانش به وجود می‌‌آید که از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند بنابراین زمینه برای سوء‌استفاده شاغلان سایر صنوف از بیمه کارگران ساختمانی فراهم می‌شود.

این فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی در پایان گفت: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان فقط به دنبال پول کارگران ساختمانی متقاضی کارت مهارت هستند و کمترین آموزشی به آنان ارائه نمی‌دهند مگر آنکه کارگر متقاضی بخواهد به جای کارت مهارت عمومی یا همان درجه ۳، کارت مهارت درجه ۲ یا کارت مهارت درجه ۱(استادکار) بگیرد. البته کمتر کارگری برای دریافت این دو کارت اقدام می‌کند چرا که در اختیار داشتن کارت مهارت عمومی در یکی از ردیف‌های ۱۸ گانه شغلی کارگران ساختمانی مانند آرماتور بند یا سفت کار یا… برای برخورداری از بیمه سازمان تامین اجتماعی کافی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز