خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی مطرح شد:

صادقی: رهبری با سخنان امسال خود درباره کارگران‌ زبان ما را باز کردند / بیات: نبود امنیت شغلی یعنی نابودی توان چانه‌زنی کارگران!

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۵۲۵

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: رهبری تاکید کردند که رضایت کارگران‌ رضایت نیمی از جامعه است و به همین دلیل هفته کارگر باید زبان جامعه کارگری باز شود و رهبر معظم انقلاب با سخنان امسال خود درباره کارگران زبان ما را باز کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز همایش کارگران پیمانی و قراردادی عضو خانه کارگر با حضور جمعی از اعضای این تشکل در دفتر تهران خانه کارگر برگزار شد. 

در این همایش، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به اهمیت موضوع امنیت شغلی برای کارگران گفت: هفته کارگر همزمان و همپوشان با روز جهانی کارگر است و به همین جهت اهمیت دارد. کارگران نیز در آمریکا یکصد و سی سال پیش برای دفاع از امنیت شغلی و ساعت کار کمتر قیام کرده و کشته دادند که روز اول ماه می (۱۱ اردیبهشت) به نام این قیام که در همین روز انجام شد، نامگذاری شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۷۵ باوجود مخالفت مرحوم آیت الله هاشمی و آقای حسین کمالی وزیر کار وقت، با رای دیوان امنیت شغلی با استفساریه این نهاد از ماده هفت قانون کار و دادنامه ۱۷۹ آن تهدید شد. 
صادقی تاکید کرد: هدف ما باید این باشد که هزینه اخراج کارگران برای کارفرما افزایش یابد تا اخراج برایشان گران تمام شود زیرا برای کارفرمایان پول بسیار عزیز است. 
معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: ما مخالف اصلاحیه دولت به ماده هفتم قانون کار نیستیم ولی یک دور باطل با اخراج بین هیات تشخیص و هیات حل اختلاف تا اخراج کارگر ایجاد می‌شود.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: ما با کاهش گام‌به‌گام توان علمی و فنی در معاونت روابط کار در دولت‌ها هستیم که اوجش در پادگانی شدن معاونت روابط کار در دوره اخیر است. 
وی با اشاره به اینکه کارگران تشکل و حزب قدرتمندی ندارند، ادامه داد: رهبری تاکید کردند که رضایت کارگران‌ رضایت نیمی از جامعه است و به همین دلیل هفته کارگر باید زبان جامعه کارگری باز شود و رهبر معظم انقلاب با سخنان امسال خود درباره کارگران زبان ما را باز کردند.
در ادامه این نشست فتح الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و و پیمانی) اظهار کرد: اساس پیگیری اتحادیه ما بحث مطالبه اجرای ماده هفتم قانون کار و امنیت شغلی بوده است. از سال‌های دور در ما در مجلس و حتی در صحن علنی مجلس موضوع امنیت شغلی کارگران را مطرح کردیم که رای نیاورد.
وی تاکید کرد: اساس و پایه کار تشکیلاتی ما کارگران در حوزه تشکلی و روابط کار وابسته به امنیت شغلی است. بیش از ۹۶ درصد کارگران ما فاقد قرارداد دائمی و دارای قرارداد یکساله یا کمتر است. وقتی نماینده کارگری نیروی دائمی نباشد، جسارت لازم برای ایستادن مقابل کارفرما را نداشته و نخواهد داشت. 
بیات افزود: در بهمن ۹۸ آقای ربیعی بحث سقف قرارداد موقت برای ۴ سال را مطرح کرد که این سقف از بهمن سال ۱۴۰۲ با این رای هیات وزیران باید رعایت شود. با استناد به این رای باید ادارات کار حکم به بازگشت به کار کارگران اخراجی بدهند. اما این کافی نیست. 
این فعال کارگری تصریح کرد: کارگر ماهر و تحصیلکرده ما بخاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شان جامعه کارگری ما بخاطر فقدان امنیت شغلی کاملا زیر سوال است. 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تاکید کرد: با آقای خدایی در شورای عالی کار بخاطر رد کردن موضوع مزد منطقه‌ای برخورد شد و اخراج ایشان رقم خورد. وزیر کار نیز در این مورد و درباره تعیین مزد تخلف کرده است. 
بیات بیان کرد: وقتی پایه مذاکره سست باشد و امنیت شغلی‌ برای اعتراض نباشد، شاهد افت قدرت چانه زنی خواهیم بود. البته نماینده کارگری ما امضا نکردند و این باعث می‌شود شکایت ما از مزد در دیوان عدالت اداری موثرتر باشد و ما شکایت خواهیم کرد. 
وی تاکید کرد: امیدواریم با اتحاد تشکل‌های کارگری موجود و مشارکت جدی کارگران و بازنشستگان کارگری ما موفق خواهیم بود و شرط آن این است که سایر تشکل‌ها تماشاچی نباشند. ما در چهارچوب قانون حق راهپیمایی و اجتماع نیز داریم و تقاضا می‌کنیم کارگران کشور نیز در اجتماع روز کارگر ما حضور یابند تا صدای ما به مسئولان برسد. 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز