خبرگزاری کار ایران

«نسیم احمد» در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

توصیه آمریکا به اسرائیل پایان جنگ و ترور رهبران حماس است/ پیش‌بینی نیویورک تایمز: اسرائیل قطعا برنده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۶۴۳

آمریکایی‌ها بر این باورند که به ظاهر هم که شده اسرائیل را باید به عنوان پیروز جنگ غزه معرفی کنند و سپس دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل را مجاب به تعقیب و ترور رهبران ارشد حماس کنند. در این میان نیویورک تایمز هم تاکید کرده که پایان جنگ غزه هرچه باشد، پیروزی را برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از شش ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران بسیاری از قواعد را منطقه غرب آسیا تغیر داده و رژیم اشغالگر قدس را با دور باطلی از شکست و ناکامی مواجه کرده است. این شکست‌ها به قدری جدی و ملموس بوده‌اند که به تازگی نشریه «نیویورک تایمز» در یک مقاله جنجالی و پُر سر و صدا با عنوان «واقعیت تلخ جنگ اسرائیل در غزه»، به این نکته اشاره داشته که اسرائیل به دلایل مختلف در جنگ غزه با بن بست رو به رو شده و تقریبا اغلب گزینه‌های آن یک خروجی دارند: پایان دادن آبرومندانه به جنگ غزه.

نیویورک تایمز تاکید کرده که پایان جنگ غزه هر چه باشد، پیروزی را برای اسرائیل به همراه نخواهد داشت. معادله‌ای که هم در ماه‌های گذشته در قالب جنگ غزه قابل مشاهده بوده و هم هیچ نشانه‌ای در مورد تغییر شرایط در این رابطه با محوریت معادلات آینده قابل مشاهده نیست.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «نسیم احمد» نویسنده و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند علامت سوال مهم در مورد روند جاری جنگ غزه و البته مقاله جنجالی نیویورک تایمز در مورد واقعیت‌های تلخ اسرائیل در قالب جنگ مذکور پرداخته است.

توصیه آمریکا به اسرائیل پایان جنگ و ترور رهبران حماس است/ پیش‌بینی نیویورک تایمز: اسرائیل قطعا برنده نیست

مشروح گفتگو با نسیم احمد را در ادامه می‌خوانید.

علی رغم لفاظی‌های دور و دراز و اغراق گونه مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس با محوریت جنگ غزه و اینکه روند تحولات به نفع آن‌ها است، در میدان عمل شکست‌ها و ناکامی‌های این رژیم کاملا ملموس و واضح است. به تازگی نیز نشریه نیویورک تایمز در یک مقام جنجالی این مساله را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده که کفّه شکست‌ها برای اسرائیل در جنگ غزه به نسبتِ پیروزی‌ها در حال سنگین‌تر شدن است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

توجه داشته باشیم که مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل اگر لفاظی نکنند و موضع گیری‌هایی را از موضع قدرت انجام ندهند، شرایط در اراضی اشغالی به کل از کنترل آن‌ها خارج خواهد شد. در واقع وضعیت به قدری در فلسطین اشغالی سُست و وخیم برای صهیونیست‌ها است که موضع گیری‌های بی‌پشتوانه مقام‌های اسرائیلی از نگاه آن‌ها یک الزام راهبردی است که می‌تواند در کنترل وضعیت به آن‌ها کمک کند. جدای از این‌ها، اسرائیل برای چندین دهه خود را به مثابه بازیگری قدرتمند در سطح منطقه و محیط بین المللی معرفی کرده و به عملکرد دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی خود بالیده است.

حال در این وضعیت این رژیم به هیچ عنوان نمی‌خواهد به شکست‌هایش اعتراف کند. بگذریم که رقابت‌های جناحی نیز در طرح موضع گیری‌های بی‌پشتوانه مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو بی‌تاثیر نیستند و آن‌ها از این طریق سعی دارند تا جای ممکن اپوزیسیونِ اراضی اشغالی را از حمله به خود بازدارند. با این همه، آنچه نشریه نیویورک تایمز به تازگی در مقاله خود گفته است، مبتنی بر یک فرض ساده است.

اسرائیل قریب به هفت ماه است که در جنگ غزه گرفتار است و هنوز نتوانسته دو هدف اصلی اعلامی خود از این جنگ یعنی شکست حماس و آزادسازی اسرای اسرائیلی را محقق کند. وقتی اهداف اصلی که آغاز جنگ بر پایه آن‌ها انجام شده محقق نشده‌اند، چرا اسرائیل باید خود را در موقیعتی ببیند که بتواند ادعای پیروزی در قالب جنگ غزه بکند؟

در مقاله نیویورک تایمز به طور خاص این مساله نیز مورد اشاره قرار گرفته که نه تنها اهداف اسرائیل در جنگ غزه محقق نشده‌اند بلکه متحدان غربی آن نیز از این رژیم فاصله گرفته اند.

بله. دلیل این مساله نیز روشن است زیرا غربی‌ها تا حد زیادی آبروی ادعایی خود در محیط بین المللی را به دلیل حمایت‌هایشان از اسرائیل در جنگ غزه از دست داده‌اند. رژیم اسرائیل تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه شده و یک جلوه عینی از نسل کشی در عصر حاضر را رقم زده است.

اینکه غرب به عنوان مدعی همیشگی حقوق بشر، خود پای ثابت این جنایت بزرگ بوده، نه فقط در شرایط کنونی بلکه در تاریخ و از منظر افکار عمومی خودِ کشورهای غربی هم برای آن یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود. اساسا به همین دلیل است که شاهد بوده‌ایم در مدت اخیر فشارهای دولت‌های اروپایی و البته آمریکا به اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه افزایش پیدا کرده است.

برخی بر این باورند که سناریوی اصلی در قالب جنگ غزه این است که اسرائیل در جنگ پیروز نمی‌شود اما ترور رهبران ارشد حماس و تعقیب آن‌ها را در دستورکار قرار می‌دهد. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

این همان سناریویی است که آمریکایی‌ها نیز در مدت اخیر بارها از طرق مختلف به طرف اسرائیلی آن را اعلام کرده‌اند. واشنگتن به خوبی به این جمع‌بندی رسیده که شکست حماس از طریق جنگ در نوار غزه میسر نیست. حتی اگر این سناریوی بعید محقق شود هم باید توجه داشت که بار دیگر جریان مقاومت در نوار غزه و در میان ملت فلسطین از ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای آغاز مبارزات گسترده‌تر علیه صهیونیست‌ها برخوردار است.

از این رو، آمریکایی‌ها بر این باورند که به ظاهر هم که شده اسرائیل را به عنوان پیروز جنگ غزه معرفی کنند و سپس دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل را مجاب به تعقیب و ترور رهبران ارشد حماس کنند. تداوم جنگ غزه به هیچ عنوان نمی‌تواند تامین کننده اهداف و منافع آمریکا باشد. از این رو، واشنگتن به عنوان تنها بازیگر بین المللی که به معنای واقعی کلمه از قدرت اعمال نفوذ بر اسرائیل برخوردار است می‌تواند تل آویو را به این سمت سوق دهد.

آیا غیر از موضع گیری‌های رسمی و رایزنی‌های دیپلماتیک، نشانه‌ای عینی از اِعمال فشارهای واشنگتن به اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه شاهد هستیم؟

به نظر من همین که می‌بینیم رهبر جریان اپوزیسیون اسرائیل یعنی یائیر لاپید به صراحت و به دعوت دولت آمریکا عازم این کشور می‌شود و با مقام‌های ارشد دولت بایدن رایزنی و بحث می‌کند، خود یکی از پالس‌های روشن و معنادار واشنگتن به دولت نتانیاهو و کابینه جنگی اوست. یائیر لاپید در مدت اخیر بر شدت انتقادهای خود از دولت نتانیاهو افزوده و تاکید کرده که این دولت و شخصِ نتانیاهو باید هر چه سریعتر از قدرت کنار روند.

او حتی به این مساله اشاره داشته که نتانیاهو کار را برای اسرائیل به جایی رسانده که قیمت‌ها در اراضی اشغالی هر ۵ دقیقه بالا می‌روند. بعید است که او بدون هماهنگی با دولت آمریکا دست به این قبیل موضع گیری‌ها علیه دولت نتانیاهو زده باشد. مسائلی که همه و همه نشان می‌دهند تا چه اندازه وضعیت برای رژیم اشغالگر قدس بحرانی و وخیم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز