خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

وعده‌های هفته‌ی کارگر در طول سال فراموش می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۰۶۴

یک فعال کارگری گفت: هر سال وعده‌هایی در این هفته به کارگران داده می‌شود اما این وعده‌ها در طول سال به دست فراموشی سپرده می‌شود. به طور مثال وعده‌ی برقراریِ امنیتِ شغلی هنوز محقق نشده است و اظهارنظرهایی که از وزارت کار بیرون می‌آید، نشان می‌دهد برنامه‌ی دقیقی برای امنیتِ شغلی کارگران وجود ندارد.

 عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به درصدِ افزایشِ دستمزد امسال کارگران گفت: دستمزد امسال کاملا یک سویه تعیین شده است؛ کارگران مصوبه‌ی مزد را امضا نکردند و حتی کارفرمایان هم نقش چندانی در تعیین آن نداشتند. بنابراین دستمزد با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی تعیین نشده است. عدم رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و عدم تعیین دستمزد طبق دو مولفه‌ی ماده ۴۱ قانون کار، نشان می‌دهد که وزیر کار به قانون کار پایبند نیست. دو سالِ پیاپی هر دو مؤلفه‌ی ماده ۴۱ قانون کار در تعیین دستمزد کنار گذاشته شد. مجلس باید بابتِ این بی‌توجهی به قانون کار و نقضِ آن، وزیر کار را استیضاح کند. 

وی گفت: وزارت کار می‌گوید با پرداختِ یارانه و ایجاد مسکن، مشکلِ کارگران را حل می‌کنیم اما اینها به کارِ بسیاری از کارگرانِ حداق‌بگیر نمی‌آید. بخشِ بیشتری از این کارگران از پسِ بازپرداختِ این وام‌ها بر نمی‌آیند. آن‌ها حتی نمی‌توانند با حداقل حقوقی که می‌گیرند کرایه خانه خود را پرداخت کنند. یارانه و کالابرگ هم به قدری نیست که بتواند مشکلِ کارگران را حل کند. ضمن اینکه خیلی از کارگران حتی از شرط و شروطی که برای گرفتنِ کالابرگ گذاشته شده ناراضی هستند. 

کریمی افزود: ظاهرا بحث‌هایی در مورد افزایشِ دستمزدِ کارگران مطرح است، که اگر هم افزایشی صورت بگیرد باز نمی‌تواند مشکل کارگران و عقب‌ماندگیِ چند ساله‌ی دستمزدِ کارگران را حل کند، اما به هر حال هر چه به حقوق ناچیزِ کارگران اضافه شود، خوب است. از وزارت کار می‌خواهیم اگر قرار است اتفاقی در رابطه با دستمزد بیفتد، سریع اعلام و ابلاغ شود و بیش از این کارگران را در انتظار نگذارند. اینکه موضوع را بعد از گذشتِ چند ماه از سال مطرح کنند، درست نیست و کارگران از همین ابتدای سال با رشد نرخ تورم و افزایشِ هزینه‌ها مواجه شده‌اند که با دستمزد فعلی نمی‌توانند از پسِ آن هزینه‌ها بر بیایند. 

این فعال کارگری بیان کرد: واردِ اردیبهشت ماه شده‌ایم و هنوز تکلیف دستمزدِ بازنشستگان و زمانِ افزایش دستمزد مشخص نشده است. در حالیکه طبق روال هر سال افزایشی که برای کارگران در نظر گرفته شده برای بازنشستگان نیز در نظر گرفته می‌شود. اگرچه ما معتقدیم دستمزد بازنشستگان باید طبق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و حداقل‌های زندگی افزایش پیدا کند. به هر حال باید سریع در موردِ مستمریِ بازنشستگان تصمیم گرفته شود تا آن‌ها بتوانند مستمریِ خود را با افزایش، از اردیبهشت ماه دریافت کنند و برای دریافتِ مابه‌التفاوت فروردین نیز تصمیم‌گیری شود. 

کریمی ادامه داد: در هفته‌ی کارگر هستیم و انتظار داریم در این هفته به طور جدی به مشکلاتِ کارگران پرداخته شود. هر سال وعده‌هایی در این هفته به کارگران داده می‌شود اما این وعده‌ها در طول سال به دست فراموشی سپرده می‌شود. به طور مثال وعده‌ی برقراریِ امنیتِ شغلی هنوز محقق نشده است و اظهارنظرهایی که از وزارت کار بیرون می‌آید، نشان می‌دهد برنامه‌ی دقیقی برای امنیتِ شغلی کارگران وجود ندارد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: مطالباتِ صنفی ما در هفته‌ی کارگر باید به گوش مسئولان برسد و برای آن برنامه‌ریزی دقیق کنند، نه اینکه با وعده و وعیدهای مختلف این هفته را سر کنند و بعد هم همه را فراموش کنند. 

کریمی بیان کرد: جهش تولید با حمایت از کارگران محقق می‌شود. با عقب‌ماندگیِ دستمزد از تورم، کارگران دیگر تمایلی به کار در مراکز تولیدی ندارند و به سمت بخش خدماتی و دلالی می‌روند. جهش تولید با دستانِ توانمندِ کارگران باید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز