در برنامه اکران مطرح شد؛
فقدان پرداخت به نسل زد در سینمای ایران
نقد و بررسی فیلم آذر هفت صبح با حضور کارگردان این فیلم سینمایی در برنامه اکران انجام و در این جلسه بر فقدان پرداخت به نسل زد در سینمای ایران تاکید شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی، فصل چهارم از برنامه اکران با حضور مسعود فرجام کارگردان فیلم «آذر هفت صبح»، محسن بابایی کاندید سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی از جشنواره فیلم فجر و معرفی سریال «روز شغال» به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از اکران مدیا پخش شد.
مسعود فرجام در این برنامه اظهار کرد: طرح این اثر در آذر ۹۵ نوشته شد؛ پیش تولید را شروع کردیم و در نهایت آذر سال ۹۷ تولید این فیلم را آغاز کردیم. به دلایل مختلفی فیلم شرایط اکران نداشت ممیزی نداشتیم اما حواشی دیگری وجود داشت که در نهایت پس از ۷ سال آذر هفت صبح را اکران کردیم.
وی ادامه داد: اثر در ۲۰ جلسه فیلمبرداری شد اما در نهایت مجبور شدم خودم فیلم را فیلمبرداری کنم و قصه را از ابتدا غیر خطی نوشتم. فیلمبردار وایل کار رفت و دست و بال من بسته شد. تصور نمیکردم قرار است فیلم پس از هفت سال اکران شود و هنوز کار کند.
احسان طهماسبی منتقد سینما نیز اظهار کرد: در سینمای دنیا به نسل زد زیاد پرداخته شده اما در سینمای ایران به این نسل پرداخته نشده است. آذر هفت صبح تلاش کرده از منظر این نسل به قصه خود نزدیک شود و به رغم اینکه فیلم هفت سال پیش تولید شده اما به نسل زد و دغدغههای امروز این نسل میپردازد.
وی با اشاره به روایت غیر خطی داستان کار افزود: آذر هفت صبح در استفاده از این شیوه، رویکرد نوگرایانه و تجربه گرایانه را پیش رو گرفته است و شاید اگر روایت خطی بود شاید اثر برای مخاطب عام، بیشتر قابل درک بود. پیام و محتوای فیلم این امکان را پدید میآورد که به سمت حرف تکراری و عامیانه برود اما در نوشتن فیلمنامه سعی شده از این نگاه پرهیز شود.
فرجام نیز با بیان اینکه پروانه فیلم ویدیویی است عنوان کرد: وقتی فیلمی چهره ندارد سینماگر علاقهای به اکران عمومی ندارد از اینرو فیلم در هنر و تجربه نمایش داده شد و این گروه برای فیلمهایی از این دست مناسب است و هدفگذاری اول ما اکران در هنر و تجربه بود.
وی با اشاره به سبقه فعالیتهای خود در تدوین ادامه داد: غیر خطی بودن آذر هفت صبح برای من یک تجربه بود و بیشتر درگیر چیدمان سکانسها در تایم لاینها بودم و در مونتاژ هم برخی بخشها را تغییر دادم که خیلی کار غیر خطی نشود.
در پیش تولید ۹۵، فیلمنامه را در کردند اما در نهایت توانستیم فیلم را بسازیم. یکی از مشکلاتشان این بود چرا شخصیتها در تصادف آشنا میشوند.
طهماسبی با اشاره به گرایش متفاوت نسل زد با جریان قالب در سینما عنوان کرد: به فیلم آذر هفت صبح نمیتوان واژه پیشگویانه داد اما اثر جسوری است؛ به هر حال در بخش پیوند پیرنگها مشکلات خودش را دارد و امیدوارم مسیری شود که به این نگاه بپردازیم.
محسن بابایی گریمور سینمای ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: در سینمای مدرن امروز، تنها گریمور نیست که طراحی میکند و کمپانیهای بزرگ براساس سلیقه طراح، پروتزها را میسازند و نصب میکنند. در ایران به دلیل مشکلات مالی، گریمور هم آرایشگر است هم مو نصب میکند و مو میبافد پس تعریف گریم در ایران چیز دیگری است.
وی ادامه داد: تعریف تهیه کنندگان و کارگردانان اغلب از گریم حرفهای نیست. ذهنیت این است که یک فردی بازی کند و فیلم بفروشد و کسی به بخش گریم فکری نمیکند. در ذهن آنان برای گریم هم بودجهای تعریف نشده و گاهی در کشورهای دیگر ۵تا ۶ ساعت گریم اتفاق میافتد اما اگر در ایران بیشتر از نیم ساعت صرف گریم کنیم پروژه روی هوا میرود.
این گریمور تاکید کرد: صحنههای گریم خور عموما از سینمای ایران حذف میشود تا هزینهها کاهش یابد؛ از طرفی با بازیگرانی روبرو هستیم که میگویند ما سر فیلمهای دیگر راکورد داریم تا گریم اتفاق رخ ندهد. در سینمای ایران گریم خاصی رخ نمیدهد زیرا تهیه کننده نمیداند چه چیزی میخواهد.
بابایی عنوان کرد: هنر سینما مبتنی بر اندیشه و خرد است؛ امروز این مولفهها در تولید و در سطح مسوولان سینمایی دیده نمیشود.
یکبار پیش مدیرکل توسعه و فناوری به عنوان نماینده چهره پردازان رفتم و اولین سوال او، این بود که چهرهپردازی چیست؟ او رشته تحصیلیاش در حوزه ساختمان بود و از وزارت کشور به ارشاد آماده بود و گفت تکلیف است که به اینجا آمده ام.
وی گفت: فهرست کارگردانانی که در چهار سال اخیر اکران شده بررسی کنید میبینید با چه اسامی روبرو هستیم. متاسفانه امروز بازیگرانی را داریم که تصمیم میگیرند چگونه جلوی دوربین بروند. بازیگری که ۵۰ساله است هنوز میخواهد نقش خانم ۲۰ تا ۳۰ساله را بازی کند. در سینمای امروز کمتر به شخصیتها توجه میشود.