خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد انتخابات تشریح کرد؛

جزئیات فرآیند برگزاری چهاردهمیم انتخابات ریاست جمهوری/ مجوز برگزاری انتخابات در کانادا صادر نشد

جزئیات فرآیند برگزاری چهاردهمیم انتخابات ریاست جمهوری/ مجوز برگزاری انتخابات در کانادا صادر نشد
کد خبر : ۱۴۹۷۶۲۳

سخنگوی ستاد انتخابات جزئیات فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در نشست خبری عنوان کرد: روز هشتم تیرماه راس ساعت‌ ۸ رای گیری آغاز خواهد شد و فرایند رای گیری ۱۰ ساعت خواهد بود اما بنا پیشنهاد ستاد انتخابات و تایید شورای نگهبان زمان رای گیری تمدید هم خواهد‌ شد.

وی افزود: شرط احراز هویت رای گیری کارت ملی یا شناسنامه است که توصیه ستاد انتخابات استفاده از کارت ملی است و در خارج از کشور هم گذرنامه جزو مدارک احراز هویتی است. تعداد ۳۴۴ صندوق رای در خارج از کشور داریم. شیوه برگزاری انتخابات در داخل به صورت کاغذی است که تعرفه‌ها با یک طرح ایرانی و اسلامی طراحی شده است. درب صندوق رای هم آبی رنگ است.  فرآیند تبلیغات نامزدهای انتخابات تا ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تعداد افرادی که باید برای فرآیند احراز هویت و ثبت تعرفه رای در شعبه اخذ رای حضور داشته باشند از ۵ تا ۷ نفر است. نامزدهای انتخابات می‌توانند ۱ نفر نماینده پای صندوق رای تا پایان فرآیند شمارش آرا داشته باشند.

وی افزود: فیلمبرداری از شمارش آرا ممنوع است. در انتخابات قبلی صداوسیما از فرآیند شمارش آرا فیلمبرداری کرد اما تعرفه ها دیده نشد زیرا قانون صراحت دارد که رای مردم باید مخفی باشد. اسامی عوامل اجرایی شعب  که با ما همکاری دارند نیز در دستگاه احراز هویت  ثبت خواهد شد. 

اسلامی گفت:  آمار کل شعب ۵۸۶۴۰، شعب شهری ۳۴۵۲۲، شعب روستایی ۲۴۱۱۸، شعب ثابت۴۳۴۲۵ شعب سیار ۱۵۲۱۵ است.

وی ادامه داد: تمام فرایند رای گیری از ساعت ۸  تا شمارش آرا در صورت جلسه می آید و توسط مسئولان شعبه جداول و آمار همه نامزدها در این صورتجلسه آمده و امضا خواهد شد. تعداد تعرفه تحویلی به شعب و تعداد تعرفه های مصرف شده، تعرفه های باطله مشخص است. آرای هر نامزد و آرای باطله به تفکیک تهیه می شود. سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می خورد و در پایان هم صندوق رای پلمپ خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات افزود: پس از شمارش آرا در شعب، داده ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری ها ارسال می شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تایید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می شود. این فرایند بسیار دقیق انجام می شود.

وی درباره چگونگی رسیدن انتخابات به مرحله دوم گفت: چنانچه در مرحله اول اکثریت مطلق آرا را هر یک از نامزدها به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم خواهد رسید. برای انتخاب رئیس جمهور اکثریت آرا شرکت کنندگان ملاک است. در صورت رسیدن انتخابات به مرحله دوم تاریخ برگزاری در ۱۵ تیر ماه  خواهد بود.

اسلامی درباره انصراف نامزدها از انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این مورد نامزدها باید شخصا از طریق نماینده خود به ستاد انتخابات کشور اطلاع دهند اما زمانی برای آن مشخص نیست. امیدواریم نامزدها در صورت انصراف زودتر از زمان آغاز رای گیری اطلاع دهند تا به کل کشور اطلاع دهیم.

وی درباره رای گیری از ایرانیان خارج از کشور در دو کشور کانادا و آمریکا گفت: وزارت امور خارجه مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور است و در آمریکا صندوق رای پیش بینی شده تا فرایند اخذ رای از نمایندگی‌های سفارت ایران انجام شود و رای گیری هم به صورت حضوری خواهد بود.

اسلامی افزود: در کشور کانادا اعلام کردند مجوز انتخابات در این کشور از ناحیه دولت مربوطه صادر نشده است و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار نمی‌شود.

وی گفت: برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور ۲ نماینده در ستاد انتخابات کشور تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز