خبرگزاری کار ایران

لحظه به لحظه با اولین مناظره دو نفره پزشکیان و جلیلی+ فیلم

لحظه به لحظه با اولین مناظره دو نفره پزشکیان و جلیلی+ فیلم
کد خبر : ۱۵۰۰۱۶۴

مناظره میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگ و سیاست برگزار شد.

 

پزشکیان:

بنزین را بدون رضایت مردم گران نخواهیم کرد

 

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در اولین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از ورود به سوال مجری برنامه باید جواب یک بداخلاقی را بدهم از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم. بارها عرض کردیم که به هیچ وجه گران نمی‌کنیم اما بازهم اینطور مانور می‌دهند و دروغ منتشر می‌کنند.

 

کاهش مشارکت مربوط به زنان و اقوام بود

وی در ادامه صحبت های خود ابراز داشت: مشارکت در انتخابات دور اول برای من به عنوان یک دلسوز ایران یک مساله نگران‌کننده ای بود، کاهش مشارکت وابسته به زنان و اقوام است که آنها بازی نمی‌دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر ما در کشور شرایطی را فراهم نمی‌کنیم که احساس کنند که آن‌ها هم در کارها شریک و سهیم هستند، طبیعتا وارد این عرصه نمی شود. وقتی قرار است آن ها رأی بدهند و ما انتخاب شویم و برخلاف نظرات آن ها تصمیم بگیریم معلوم است که وارد نمی شوند.

 

مردم از ما ناراضی هستند

وی ادامه داد: قوام و ستون جامعه مردم هستند، در جنگ هم اگر باشد صرفاً بمب و موشک نیست که از ما دفاع می کند مردم هستند، آن اوایل انقلاب موضوع حمله آمریکا مطرح می شد امام فرموند آمریکا بیاید و بزند بالاخره که می خواهد بیاید پایین، مردم آن ها را نمی پذیرند.

پزشکیان در پاسخ به این نکته که علت روند نزولی مشارکت در انتخابات طی انتخابات های اخیر، اظهار داشت: مردم به خاطر برخورد هایی که با اینترنت و دختران و موضوعات دیگران می شود از ما ناراضی هستند.

 

۲۱۰ میلیون هزینه کردند که به دروغ بگویند پسر ما در زاهدان به مولوی عبدالحمید توهین کرده

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیک در رجانیوز از ما کار کردند و ۲۱۰ میلیون هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی‌احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند، نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

 

من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

 

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی که مطالب علیه خود را به استدیو آورده بود گفت: اگر من مطالب هوادارن شما علیه خودم را می آوردم سه چهار برابر این بود من رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی ها به من می گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

وی ادامه داد: این تهمت ها که می گویند یک دعوای درون گروهی است آنها که نیامدند رای بدهند نگران پول نبودند محرومین همیشه پای صندوق بودند پشتوانه های انقلاب حقوقشان تامین نیست.

این نامزد انتخابات گفت: سیاست‌های کلی و قانون برنامه وجود دارد در مورد بهداشت و درمان 4 دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند قرار نیست یک ایرانی بدون خدمت بماند ولی می‌ماند قرار بود کسی بدون صف خدمت نگیرد اما می‌گیرد. وقتی مجری برای خود یک سفره پهن می‌کند و برای مردم خدمت فرق می کند اینگونه مردم به ما باور نمی‌کنند می‌گوییم از مردمیم و در سفره دیگر می‌نشینیم.

 

اکثر قدرت دست یک جناح خاص است

وی گفت: قانون و برنامه که گوید این کارها را بکنید چرا حل نکردند؟ مشکل مجریان و مسئولات بالاست که عزم و اراده داشته باشند برای حل مشکل مردم آدم های خودشان را فقط نگذارند و اینطور نباشد که افرادی که جزو هیچ دسته ای نیستند را جایی نگذارند یک بار گفتنم ما در میان مسئولان رده بالا فرد سنی نداریم اسم سه نفر را آوردند اما کرد بودند ولی سنی نبودند ما این ها را در دانشگاه و مدرسه و استخدام در رده های بالا قرار نمی دهیم مردم از این تنوع چیزی مشاهده نمی کنند. اکثر قدرت دست یک جناح خاص است.

مشکل فقرا ما هستیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان این واقعیت وجود ندارد. ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند. مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

پزشکیان گفت: با شوکر به یک نفر [به دلیل حمایت از من] حمله کرده‌اند.

 

برخی از دانشجویان را در همین دولت اخراج کردند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از دانشجویان را در همین دولت اخراج کردند، گفت:  بارها گفتم در ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز رهبری گفتند برخورد کنید برخی از دانشجویان معترض این مساله را اخراج کردند و گفتند اگر فلان کار را نکنید حق تحصیل ندارید. باید مردم مطالبه‌گری کنند. باید داد بزنیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟

وی افزود: قرار بود 1404 در منطقه اول باشیم، شده‌ایم؟ حالا بگوییم دولت ها مقصرند. آن دولت مقصر بود مقصر دولت فلانی درست کرد؟ دولت‌ها طبق برنامه خود هم عمل نمی کنند برنامه هایی که ما می دهیم هم می بینیم هیچ کدام آنطور که نوشتند عمل نکردند. حرف می زنیم اما پشت آن عمل نمی کنیم و پاسخگو نیستیم.

پزشکیان یادآور شد: هیچ فریضه الهی به اندازه پایبندی تعهد مورد قبول نبوده راحت وعده می دهیم اما عمل نمی‌کنیم الان وعده می‌دهیم این روند از نظر علم غیرممکن است. باید با مردم صادق باشیم ما این صداقت را نداشتیم اگر صادق باشیم مردم به ما اعتماد می‌کنند مهم‌ترین رویکرد مدیران صداقت‌شان است رو در رو یک چیز می‌گویند پشت سر کار دیگر می‌‌کنند.

وی افزود: قرآن می‌گوید از پیغمبران هم پیمان گرفتیم از صداقت ما خواهند پرسید آیا مردم برای ما برابر قانون مساوی اند؟ با همه مثل حزب و جناح و خود برخورد می کنیم؟ مردم از ما صداقت می خواهند متاسفانه گیرهایی داریم که باید حل شود روی قوانین نوشته شده بایستیم هر کسی آمده قانون را اجرا نکرده پس چرا قانون و برنامه را نوشتند؟ می خواهید کلی کتاب بیاورم و بگویم برنامه است وقتی اجرا نشود ارزش ندارد.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود گفت: یک راه حل علمی دارد که ما باید در کشور به این شیوه عمل کنیم، حضرت علی می فرماید امام وظیفه ای ندارد جز آنکه خدا به او ابلاغ کرده است. ما چیزی که داریم در مدیریت سه اصل وجود دارد، چه کسی مسئول است؟ چگونه باید ابلاغ کند؟ و چگونه باید پاسخ بدهد؟ مشکل ما در کشور این است، شما فردا رندوم بپرسید ۹۰ درصد مسئولان و رییس دانشگاه و رییس دانشکده نمی‌دانند که برنامه هفتم توسعه چیست؛ وقتی نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهید بپرسید که دولت سایه شوند؟

 

حق مردم است که اعتراض کند نه اینکه اجازه بگیرند

وی ادامه داد: من زمانی که نایب رئیس مجلس بودم در زمینه موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی به وجود آمد و ورشکست شدند، در خیابان هم مردم را می‌زدند، ما رفتیم ببینیم که مشکل چیست، با رییس قوه قضاییه تماس گرفتیم، با معاون اول رییس جمهور صحبت کردیم و کمک خواستیم که مشکل شان را حل کنیم و این ماجرا حل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند، نشسته بودم یک طبقه پایین‌تر دیدم بچه های حراست می‌دوند که صدا درنیاید، گفتم موضوع چیست؟ گفتند حقوق این ها را نداده اند، گفتم بروند در نمازخانه، خودم رفتم و عذرخواهی کردم و قول انجام وظیفه دادم که آن‌ها هم رفتند سر کارشان.

 

دانشجویان آینده ما هستند، نباید با آن ها برخورد کنیم

پزشکیان خاطرنشان کرد: مملکت زمانی درست می شود که اولا با هم دعوا نکنیم و دوم به قانون عمل کنیم، در بحث اعتراض می‌گویند اجازه بگیرد این حق اوست که اعتراض کند نه اینکه اجازه بگیرد.

وی واکنش به این نکته که اجازه برای جلوگیری از اغتشاش است، ابراز داشت: اگر ما فرصت اعتراض بدهیم و گوش بدهیم و جواب او را بدهیم مگر دیوانه اند که اغتشاش و شورش کنند؟ دانشجویان آینده ما هستند، نباید با آن ها برخورد کنیم.

 

تمام دنیا در مواقع خاص در اینترنت محدودیت دارند الان که مساله‌ای نیست چرا فیلتر بگذاریم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت دارند الان که مساله‌ای نیست چرا فیلتر بگذاریم؟ دکان فیلتر شکن درست کنند مردم بیشتر از پول اینترنت پول فیلترشکن می دهند و دیگر در فیلترشکن این کنترل نیست. در کنار فرصت بستگی دارد در کجا می‌خواهید ورود کنید.

وی افزود: در بحث های خدماتی و بانکی و آموزشی شما ببینید همه کارها به صورت مجازی است و ارتباط با دنیا بر اساس این سیستم است و نمی شود با دنیا ارتباط نداشته باشیم و بگوییم می خواهیم در قفس زندگی کنیم. باید اجازه بدهیم صاحبان شرکت‌ها بیایند این‌ها صحبت کنند با آنها قرارداد ببندند این را می‌شود هم با صاحبان فرآیند داشت و هم بوسیله دولت‌ها با آنها قراداد بست.

 

پول فیلترشکن در جیب چه کسی می‌رود؟

پزشکیان یادآور شد: پول فیلترشکن در جیب چه کسی می‌رود؟ چه بلایی سر کسانی می‌آید که از فضای مجازی زندگی می‌کردند‌. آنها را از زندگی ساقط کرده‌ایم. الان در آمریکا هم برخی چیزها را حذف می‌کنند در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلوی این ها که فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌گیرند؟ با این فیلترشکن‌ها اتفاقا بچه ها در فضایی وارد می شوند که غیرقابل کنترل است. موقعیت آنها هم پیدا نمی شود کاری که در رابطه با فیلتر کردن ها در جریان اعتصابات و تظاهرات بود را دیدیم و می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند الان که اعتراضات نیست  چرا همه چیز فیلتر است؟ بیمارستان و همه جا با مشکل مواجه شده مردم باید در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

وی ادامه داد: با جایی که لازم است یا شرکت ها یا دولت قرارداد ببندند. کجای دنیا مثل ما عمل می کند؟ نه اینکه مردم را از زندگی ساقط کنیم چه کسانی با فروش فیلترشکن ها این پول ها را می‌خورند و مالیات هم نمی دهند؟

چه بلایی داریم با تولید خودرو در مملکت سر مردم می‌آوریم؟

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور هفتم سخنان خود گفت: ما قرار نیست از چرخه تولید بیرون برویم. چرا ما در ماشین مشکل داریم؟ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم. چه بلایی داریم با تولید خودرو در مملکت سر مردم می‌آوریم. نباید قفسی دور خود درست کنیم و بگوییم خودمان تولید می‌کنیم. ما باید رقابت ایجاد کنیم اما با اقدام ما داریم از چرخه تکنولوژی در دنیا خارج می‌شویم.

پزشکیان اظهار داشت: دنیا خیلی پیچیده است خود آمریکا نمی‌تواند از چرخه خارج شود. نمی‌شود بگوییم همه کار را خودمان می‌کنیم. آدم می‌ماند با مردم چطور برخورد کند. ماشینی که در دنیا ۲۰ دلار است به قیمت ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. لندکروز با قیمت دو میلیاردی خودش را بیاوریم به مردم ۲۰ میلیارد می‌فروشیم. این ماشین‌ها از کارخانه به خانه نرسیده برخی شان مشکل پیدا می‌کنند.

وی در خصوص حوزه حکمرانی و سیاست خارجی دو نفر همراه شما بودند که دو تفکر مختلف داشتند چگونه تفکرات متضاد را کنار هم خواهید گذاشت؟ اذعان داشت: نه؛ وقتی می گویم کارشناس اقتصاد ۱۲۵ تخصص در اقتصاد وجود دارد. اینکه چه کسی در کجا کارشناس است یه مسأله است. ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. ما در سلامت و آموزش معتقد به بازار آزاد نیستیم. قرار نیست در حوزه درمان به مادری که پول ندارد بگوییم مریضش را از دست بدهد. یا خانواده‌ای که پول ندارد را با دانش آموزی که مشکلی ندارد در رقابت مشترک قرار دهیم.

پزشکیان گفت: وقتی می‌گویم کار کارشناسی و تخصصی این است که چه کسی در کجا کارشناس است همین یک تخصص است، ما می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما در حوزه سلامت و بهداشت به بازار آزاد معتقد نیستیم، در آموزش به آن قائل نیستیم. قرار نیست مادری که فرزند بیمار دارد گرفتار مشکلات مالی و بیمارستان باشد، کسی که در روستاهای دور افتاده است نمی تواند با آن کسی که پول دارد و دوپینگی رفته رقابت کند.

وی ادامه داد: در حوزه تخصص اگر چشم ما درد می کند نمی توانیم برویم سراغ متخصص شکم یا قسمت دیگری از بدن. در نتیجه اینکه ما در کجا از چه کسی استفاده کنیم، بر می‌گردد به جایی که هستیم، جایی که می‌خواهیم برویم و حوزه‌ای که می خواهیم از فرد استفاده کنیم. نکته دیگر این است که آن فرد چقدر تجربه و مهارت و کارآمدی داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درخصوص حوزه سیاست خارجی عنوان کرد: سیاست خارجی اصولا باید بستر را آماده کند که اقتصاد ما و تاجران و بازرگانان ما بستر پیدا کنند برای رایزنی و صادرات، حتی همین مساله هم تخصصی است که چه کسی روی آن کار کند، یا در کدام کشور و منطقه نگاه صادرات و کشاورزی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت اختلاف نظر میان دو نگاه کارشناسی شرق‌گرا یا غرب‌گرا، اظهار داشت: سیاست های امام و مقام معظم رهبری نه شرقی و نه غربی است،  هرجا منفعت و عزت ما حفظ شود می رویم و دنبال می‌کنیم. از نظر علمی برای همه این ها شواهد و مستندات برای تصمیم گیری وجود دارد و اینگونه نیست که شما خلق الساعه تصمیم بگیرید. از سوی دیگر سیاست های کشور هم در این زمینه وجود دارد که براساس راهبرد عزت، حکمت و مصلحت باید آن را دنبال کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که مساله به وجود می آید در آن موضوع مشخص نظر کارشناسان رفرنس و مستند علمی می شود و در کنار آن چشم انداز و تجربه بین المللی وجود دارد.

سیاست خارجی اصولاً باید بستر را برای اقتصاددانان و تاجران ما آماده کند

پزشکیان افزود: ایران در از مربی است اما گاهی ممکن است مربی از خارج بیاوریم و تیم تو را جایگاه بهتری قرار دهد. اینکه کارشناسی که می‌آید چه شرایطی داشته باشد را ما تعیین می‌کنیم. سیاست اقتصادی ما این است که کارشناسان ما در دنیا بازار پیدا کنند.سیاست خارجی اصولاً باید بستر را برای اقتصاددانان و تاجران ما آماده کند. اینکه در روابط خارجی کشاورزی و صنعت را مطرح کنیم نگاه‌های متفاوت می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دوبی و  امارات به این شرایط رسیدند بخاطر استفاده از فرصت‌ها است. سیاست‌های مقام معظم رهبری نه شرقی و نه غربی است. هر جا مصلحت، حکمت و عزت ما حفظ شود ما یا آنها صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای همه اینها باید بر اساس شواهد تصمیم گرفته شود. شواهد و مستندات علمی و تجربی و مجموع کارشناسان می‌گویند این راه بهتر است و در آن موضوع مشخص با تجربه بین المللی قابل تحقق است نه اینکه اگر من می گویم دل و روده من را بیرون بریزند.‌

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قرار نیست با حرف من مملکت در چاله‌ای بیافتد. باید بگوییم قانون چه می‌گوید و کارشناس چه می‌گوید و دنیا چه نگاهی دارد.

با  FATF در زمان یک دولت موافقت می شود، اما در زمان دولت دیگر مخالفت می شود

وی با بیان اینکه ما برنامه نوشتیم و مشکل در کشور ما نبود راه حل نیست. نبود آدم هایی که علم و مهارت و انگیزه اجرا داشته باشند. راه حل هست اما اجرا نمی کنند برای اینکه علم و انگیزه ندارند. اف ای تی اف وقتی آن در دولت است  مخالفت می شود در این دولت موافقت می شود. می‌شود در قفس باشیم و زندگی بخور و نمیر هر چه ارتباط ما بیشتر باشد بهتر زندگی می کنیم. اول از همسایه ها شروع می کنیم. هر چه گزینه‌ها بیشتر باشد گزینه‌های دیگر نمی‌توانند به ما دیکته کنند. باید آلترناتیو ها برای گفت و گو و تجارت و معالمه زیاد باشد وقتی آنها ببینند گزینه دیگری نداریم به قیمت ارزان می خرند پول نمیدهند و صدایی هم از ما در نمی آید.

 

نتانیاهو قسم خورد، نگذارد برجام اجرا شود، در داخل هم کاری کردیم که این توافق اجرا نشود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ماجرای برجام ترامپ مخالف بود. نتانیاهو مخالف بود. آنها که سفارت عربستان و انگلیس را آتش زدند. هم مخالف برجام بودند چقدر صدمه زدند؟ با همان عیب‌های برجام نتانیاهو داشت خودش را می‌کشت و قسم خورد نگذارد برجام اجرا شود در داخل هم کاری کردیم که این توافق اجرا نشود در معامله یک چیز می دهیم یه چیز می گیریم.

 

کاسبان تحریم تا دلشان بخواهد می‌خورند

وی در پاسخ به این سوال که اگر طرف مقابل اهل تعامل نبود، ما باید چه کاری انجام دهیم گفت: ما که بلدیم از پتانسیل ها استفاده کنیم بلدیم با اقتصاد مقاومتی زندگی کنیم اما از تمدن دور می مانیم در ناترازی انرژی و ناترازی بانک ها اگر مدیریت کنیم خیلی از مشکلات کسری بودجه حل می شود اما رشدی که می خواهیم را نمی کنیم. در ماجرای اف ای تی اف و برجام می ‌دانید چقدر ضرر می کنیم؟ ارزان می فروشیم. گران می خریم. جنس آشغال به ما می‌دهند و در این میان کاسبان تحریم هم تا دلشان بخواهد می‌خورند.

دست از اختلاف برداریم و با دنیا مذاکره کنیم

پزشکیان در مورد اینکه سیاست خارجی دولت شما و آقای روحانی چه وجه تمایز و چه شباهت هایی دارد، تاکید کرد: سیاست خارجی را بر اساس سیاست کلی حکمت، عزت و مصلحت پیش می بریم. اگر به دعوا ادامه دهیم هیچ فرقی نمی کند تا کسی می آید موفق شود آن یکی گیر می‌دهد و نمی‌خواهد موفق شود باید همگرایی داخلی ایجاد کنیم دست از اختلاف برداریم و با دنیا مذاکره کنیم و سهم بگیریم اینکه بگوییم قفس بزنیم و با تهاتر زندگی کنیم نمی شود عراق و ترکیه و چین پول ما را نمی دهند جنس گرفتند یک کسی می‌رود چیزی که خودش می‌خواهد را به او می دهند.

در میدان مشترک گاز را قطر دارد می‌برد

وی در ادامه این مناظره ابراز داشت: مساله خیلی روشن است، آقای دکتر در این رشته کارشناس هم است، همین الان ما نفت را به خاطر تکنولوژی از زیر زمین می‌کشیم بیرون ۱۸ درصد است، در حالی که در دنیا ۴۴ درصد است؛ یعنی ما داریم آینده را دفن می کنیم. این ها عدد را اعلام نمی‌کنند بلکه کار را دست افراد می‌دهند و از راه‌های دور زدن تحریم می‌روند، یهو یک نفر می‌آید که سه میلیون بشکه نفت را می‌برد پولش را نمی آورد. در چنین راه هایی پول های فراوانی مشابه آن گم می شود.

وی ادامه داد: در میدان مشترک گاز را قطر دارد می‌برد و ما به عنوان دومین کشور صاحب گاز دنیا در زمستان‌ها گاز کارخانجات را قطع می‌کنیم. من آن زمان که آقای دکتر با برجام مخالف بودند از ایشان پرسیدم قرار است چه کار کنیم؟

 

سرمایه های آینده را داریم گم و گور یا مدفون می‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوی عنوان کرد: می‌دانید چقدر روزانه داریم به این مملکت ضرر می‌زنیم و سرمایه های آینده را داریم گم و گور یا مدفون می‌کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «اگر غرب به تعهدات عمل نکند چه خواهید کرد؟»، اظهار داشت: گفت‌وگو طبیعتاً اختلاف نظر را به دنبال دارد، برادر با برادر یا پدر و فرزند هم حرف می زنند و هم نظر نیستند، اینکه ما چگونه توافق می‌کنیم بحث دیگر است. الان ما کاری کردیم که تاجران و بازرگانان ایران نمی‌توانند اروپا بروند، دانشجویان ما را راه نمی‌دهند.

وی افزود: همین همسایه ها چرا ترکیه پول ما را نمی دهد؟ چین چرا پول ما را نمی دهد و هر جنسی دلش خواست به ما غالب می کند و چرا براساس قرارداد ۲۵ ساله سرمایه گذاری نمی کند؟

 

ما را در تبادلات جهانی راه نمی دهند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: اف ای تی اف مانند فیفاست، ما اگر زیر بار قوانین نرویم ما را در بازی های جهانی راه نمی دهند، اف ای تی اف هم همینطور است، ما را در تبادلات جهانی راه نمی دهند.

چرا بازرگانان ما نمی‌توانند راحت به اروپا بروند؟

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی آمریکا سردار سلیمانی را شهید می‌کند و می‌خواهد فروش نفت را به صفر برساند چه می‌کنید؟ ادامه داد: بحث شهید سلیمانی جدا است. آمریکا بخاطر بحث های مثل شکست در غزه و سوریه این کار را می‌کند. چون مانع اجرای برنامه‌های آنها شده بود و آنها را در حوزه‌های مختلف شکست داده پس او را ترور کردند. این چه ربطی به دعوای بعد از آن قضیه دارد؟ چرا بازرگانان ما نمی‌توانند راحت به اروپا بروند؟ ما چه کردیم که دنیا با ما این چنین است؟ در همین همسایه‌ها چرا ترکیه پول ما را نمی‌دهد؟ چرا چین دلار ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی دلش می‌خواهد به ما غالب می‌کند؟ چرا همین قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ نخواهند کرد برای اینکه یک حلقه جامع است. اف ای تی اف مانند فیفا است. اگر زیر بار حرف آنها نرویم ما را بازی نمی‌دهند. اگر به آن عمل نکنیم ما را در بازی‌های جهانی راه نخواهند داد. بگویید اگر اینها را نکردید چه بلایی می‌خواهید سر مردم بیاورید؟

 

چرا میزان چاپ پول دو سه برابر شده است؟

پزشکیان افزود:چرا میزان چاپ پول دو سه برابر شده است؟ باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، در داخل اول باید در داخل همگرایی ایجاد کنیم، جلوی هدررفت نفت و گاز را بگیریم، جلوی چاپ پول و تورم و گرانی ساخت برای تامین نیازهای دولت را بگیریم و شرایط داخلی را عوض کنیم یعنی به دنیا ثابت کنیم که ما ایستادن را می‌توانیم؛ آن وقت برویم سراغ گفت‌وگو تعامل، گفت‌وگو معامله است اینکه من می‌روم و حرفم را می‌زنم و برمی‌گردم که درست نیست، باید بروید و کار را جوش دهید. باید سعی کنیم دولت را مدیریت کنیم، پول چاپ نکنیم، تورم درست نکنیم.

پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود با نشان دادن نموداری عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رییسی بالا رفته است، چرا پول چاپ کردیم؟ اولا اینکه «ما می‌توانیم» خب می توانیم قبول است. اینکه کسی می‌گوید من، من هرکسی که می‌گوید من چنان و چنین می‌کنم هلاکت دنبال حرفش است.

وی در پاسخ به تعاریف جلیلی از برجام گفت: شما این را می گویید اوباما و ترامپ چیز دیگری می گویند.

پزشکیان در بخشی از  سخنان خود گفت: می‌گویید ما تشخیص ندادیم، شما که تشخیص دادید بگویید چه می‌کنید؟ برنامه شما چیست؟ آقای دکتر راه حل را بگو.

وی افزود: برنامه اینها نیست و اینها که شما گفتید همه جهت گیری است. شما بگویید ما جانمایی کردیم اینها برنامه است. این را اعلام کنید. به سایت شما مراجعه کردیم چیزی جز عکس نبود. برنامه از نظر علمی روش، مسیر و صاحبان فرایند دارد. روش نوشتن برنامه این است که

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مگر شما به دولت شهید رییسی معتقد نیستید؟ کارهایش خوب بوده یا نه؟ قانون برنامه را او به مجلس داده است. کار کارشناسی انجام شده است دیگر؟ برنامه وقتی می‌گویید یعنی هر قدر آدم قوی ای باشید نمی‌توانید برنامه برای همه جا بنویسید. شما نمی‌توانید. یا آدم‌های شما کپی پیست کردند یا نمی‌توان برای هر جا یک نفر برنامه بنویسد. آن برنامه‌ای که نوشتید علمی نیست و چارچوب علمی ندارد.

پزشکیان اظهار داشت: از علم حرف می زنید بگوید چارچوب علمی در فناوری یعنی چه؟ اینکه حرف بزنیم که برنامه نیست و یک چشم انداز می‌خواهید بنویسید باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان صحبت کنید. قرآن ما مگر راهنمای ما نیست؟ چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟ هنر آن است که طبق آنچه داری یک چیزی بنویسید اجرا شود. با این روند امکان رشد ۸ درصد از نظر علمی وجود ندارد.

 

چرا رهبری آنهایی که برنامه‌ها را اجرایی نکردند محاکمه نمی‌کند؟

وی بیان کرد: چرا رهبری آنهایی که برنامه‌ها را اجرایی نکردند محاکمه نمی‌کند؟ شهید رییسی ای که دوست داشتید چرا نتوانست کاری کند؟ گوشت و مرغ چند شد؟ مردم ناراضی هستند چون زندگی شان نمی چرخد. شما مردم را ناراضی کردید. تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های دور و بر شما هستند. من بیشترین اعتراض را به روحانی در دولتش داشتم. شما در سایه دولت رییسی بودید چرا نیامدید به آفتاب؟ کجا را موفق عمل کردید؟ زمان عمل با تئوری تفاوت دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: میان اداره یک دکان و یک مملکت تفاوت وجود دارد. رییس شورای عالی امنیت ملی رییس جمهور است و تصمیم را در نهایت مقام معظم رهبری می‌گیرد. نگو چون من رییس بودم. رهبری هر جا صلاح نمی‌دید و خوشش نمی‌آمد اجازه اجرا نمی‌داد. آدمی که یک اداره را اداره نکرده باشد چطور می‌تواند رییس یک سازمان باشد؟ شما کدام اداره را اداره کردید؟

من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم

پزشکیان بیان کرد: دوست من کیست؟ من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم. من مسعود پزشکیان معتقد هستم اگر حکومت می‌خواهد درست شود باید به دستور خدا و فرمان امام عمل کنند. جلوتر از شما اعلام کردم و جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم اما شرطش این است اگر می‌توانید رشد ۸ درصدی را اعمال کنید، اگر نتوانستید اجرا کنید اعدامتان کنند. ۴۵ سال دارید حکومت می‌کنید چرا مشکلات حل نشده است؟ دولت قوی باید پشتوانه قوی داشته باشد. از نظر علمی کشی که امتحان نداده و بررسی نکرده و قدرت خود را در بنگاهی رصد نکرده نمی‌تواند موفق باشد.‌

وی افزود: قفل سیاست خارجی این است که پول و منابع ما را دارند می‌خورند و نابود می‌کنند و شما می‌گویید ما یک دنیا فرصت داریم. دوستان شما همان آدم‌های هستند که سفارت عربستان صعودی را آتش زدند. همان آدم‌ها الان در ستاد شما هستند و با شما کار می‌کنند و در همین صدا و سیما کار می‌کنند. کسی را گرفتند؟ شما که حکومت در سایه بودید می‌گفتید بگیرند. من آن زمان چه کاره بودم؟ دولت وقت چه کاره بود اصلاً؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید هسته‌ای را داشته باشیم و باید دفاع کنیم یک بحث است اما اینکه برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم و بعد بگوییم برنامه داریم.

 

 

جلیلی:

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که مردم تعیین‌کننده هستند

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: هر پیشرفتی در کشور بوده با مشارکت مردم حاصل شده است. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که مردم تعیین کننده هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در اولین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجرین برنامه که عنوان کرد در دور اول شاهد مشارکت ۴۰ درصد بودیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ هر آنچه که هست، چه از طرف جناح های سیاسی و چه از طرف مردم و جوامع نخبگانی، این اصلاً اتفاق مطلوبی نیست و باید به آن اهمیت داد و صحبت کرد. اهمیت مشارکت مردم در انتخابات که در اصل نشان دهنده نوعی سرمایه اجتماعی است می تواند به توان رئیس جمهور آینده در داخل و توسعه روابط بین الملل تاثیرگذار باشد. شما اگر رئیس جمهور بشوید برنامه شما چیست که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایش مشارکت باشیم؟، گفت: هر پیشرفتی در کشور بوده با مشارکت مردم حاصل شده است. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که مردم تعیین کننده اند.

وی با بیان اینکه در تمام برهه های حساس مثل دفاع مقدس این مردم بودند که ما را عبور دادند، گفت: یکی از برنامه های مهم من این است که مشارکت مردم در اداره کشور جدی‌تر و موثرتر باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و امام این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که انتخاب می‌کنند و روز جمعه مردم منتظر بودند چون از پیش انتخاب شده نیست. اگر ما موفقیتی داریم حاصل حضور همه مردم است. این مردم هستند که به ما کمک می‌کنند اگر ما می‌گوییم هر ایرانی یک جهان و یک فرصت باید این نقش را فراهم کنیم؛ هرکسی که استعدادی دارد باید نقش ایفا کند لذا در دولت مشارکت مردم باید روز به روز جدیتر باشد.

جلیلی بیان کرد: بارها به مردم گفتم، گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم و مردم باید کمک کنند روز به روز کارها پیش برود. اگر مردم احساس کردند کاری ناقص است باید کمک کنند تا روز به روز پیش برویم در دولت سایه می‌گویم، دو وضع وجود دارد، وضع مطلوب با وضع موجود باید کمک کنیم به سمت وضع مطلوب بریم تا مردم مشارکت کنند.

وی افزود: مردم باید ببینند استعدادی که دارند کجا به درد می‌خورد. من بارها گفته‌ام نمی‌شود در دوره انتخابات گفت مردم شما استعداد دارید و بعد کاری برایشان نکنیم. نمی‌شود در دوران انتخابات با هلی‌کوپتر صندوق در روستاها ببریم بعد از انتخابات کاری با او نداشته باشیم.

هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده به ۱۰ میلیون یا ۹ میلیون از مردم بگوییم طالبانید، این کمک می ‌کند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید بدانند که دیده می‌شود. آقای پزشکیان شما می‌گویید مردم باید دیده شوند، بسیاری از کارگران، کارکنان و کارگران فصلی می گویند ما دیده نمی‌شویم. می‌گویید زنان، بسیاری از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست باید دیده شوند. شما باید برنامه داشته باشید. یا همان که خود مردم در نظرسنجی‌ها بیان کردند که اگر صحبت از گرانی و تورم است، آن‌ها باید ببینند شما برنامه دارید؛ وقتی شما می‌گویید برنامه‌ای نیست، پس مردم وارد چه عرصه‌ای شوند؟

جلیلی بیان کرد: به جای برنامه، مباحث فرعی و دروغ به درد نمی‌خورد. این فضا، فضایی نیست که به مشارکت کمک کنند. مردم در این هفته حرف‌ها را شنیدند و رأی دادند، در همین هفته مردم آمده اند در فضای مردم‌سالاری دینی رای داده‌اند؛ هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده به ۱۰ میلیون یا ۹ میلیون از مردم بگوییم طالبانید، این کمک می ‌کند؟

وی تاکید کرد: به شهرها که می روم از من می پرسند برنامه شما برای کارکنان شرکتی چیست؟ اگر برنامه داشته باشیم می دانند که مسئله ماست و می‌دانند استعدادشان دیده می شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اخلاق انتخابات و چه توصیه‌ای دارید با اشاره به منافق خواندن پزشکیان از سوی برخی هوادارانش گفت: من به همه دوستان‌مان گفته‌ام و توصیه کرده‌ام که هیچوقت برای دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنید. حدود کار سیاسی، تقوای الهی است و همه باید فردا جواب بدهند. البته ممکن است در این عرصه کسانی بیایند فضا را مشوش کنند،همین نکته که آقای پزشکیان گفتند وقتی شنیدم به دوستانمان گفتم که حتما‌ شما اعتراض کنید قبل از اینکه آقای پزشکیان اعتراض کنند. (خطاب به پزشکیان) شما خودتان پیگیری نمی‌کنید. اشکال کار این است که اگر ما خودمان یا ستادهایمان یا آنها که مسئولیت رسمی دارند در این عرصه ها بداخلاقی کنند برخورد کنیم اینطور نمی‌شود و حتماً مذموم است و باید جلویش گرفته شود.

وی تاکید کرد: الان یک فرصتی است. آقای دکتر اشاره کردند مشکل آمریکا نیست، مشکل خود ما هستیم. برنامه ششم در مجلس دهم و دولت دوازدهم بود. باید این‌ها را بحث کنیم. اگر برنامه ششم، برنامه خوبی بوده است چرا اجرا نشده است؟ مجلس باید دنبال کند چرا اجرا نشده است؟ پدر دلسوز آن است که دنبال کند فرزندش را در طول سال پیگیری کند درس می‌خواند یا نه؟ آقای دکتر خودشان نایب رئیس مجلس بودند باید پیگیری می‌کردند.

 

اقوام ما هرکدام حقی دارند؛ چه رای دهند و چه ندهند

جلیلی گفت: اگر به مردم نقش دهیم آنان خودشان پیگیری می‌کنند و باید بتوانند پیگیری کنند مثلا چرا طرح های کشاورزی و پزشکی پیش نمی‌رود. وقتی می‌گوییم هر دانشگاه یک دولت در سایه است برای پیگیری همین‌ها است.

وی بیان کرد: این بحثی که گفتید راجع به حقوق اهل سنت؛ اقوام ما هرکدام حقی دارند؛ چه رای دهند و چه ندهند وظیفه ماست که از حقوقشان حفاظت کنیم. این خیلی رفتار بدی است که ایام انتخابات تبدیل می شود به معامله که می گویند شما رای بده من این کار را بکنم. حقوق مردم نباید وارد معاملات شود؛ باید تعامل باشد نه معامله. هر ایرانی یک نقش باشکوه باید داشته باشد، اتفاقا این است که همه نقش ایفا می‌کنند. همه ایران سرای من است؛ همه اقوام و مردم باید ایفای نقش کنند.

جلیلی گفت: آقای پزشکیان بحثتان درباره تعارض منافع بحث درستی است؛ اما ببینید آقای دکتر! اگر موضوع را ناقص مطرح کنیم و خوب نبینیم، می‌بینیم که موضوع به این بزرگی را فقط بخش کوچکی‌اش را دیدید. اینجا نمی‌توانید راه حل درست داشته باشید.

 

اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود

وی ادامه داد: اگر جوان و دانشجوی ما حرف دارد باید صدایش شنیده شود. در حوادث ۱۴۰۱ از وقتی که شروع شد، بنایم بر این بود که هفته‌ای یک دانشگاه یا دو هفته‌ای یک دانشگاه می‌رفتم. جلساتمان هم اینطور نبود که حرفی بزنیم و برویم. بعضی جلساتم ۶-۷ ساعت طول کشید؛ مثلا در دانشگاه یزد شما باید بروید با مردم و دانشجویان صحبت کنید. می گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است. هپکو، ماشین‌سازی تبریز و هفت تپه و آذرآب دغدغه داشتند و ما رفتیم بین‌شان و حرفشان را شنیدیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: وقتی در دولت قبل به کارخانه هپکوی اراک سر زدم، یک کارگر می‌خواست خودکشی کند و می‌گفت حرف من شنیده نمی‌شود. در همین دولت به آن کارخانه سر زدم و همان کارگر من را بغل کرد و گفت مشکل ما در دولت سیزدهم حل شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در هشت سال شما رشد منفی یا صفر داشته باشیم این یعنی رکود و عدم اشتغال. ما میلیون‌ها دانشجو داریم که می‌گوید آینده شغلی‌ام  چه می‌شود؟

 

اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص شنیدن صدای اعتراض مردم عنوان کرد: این از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که اگر یک کاری برای دولت تعریف می کند نمی ‌گوید فقط دولت کار انجام دهد، در کنارش مردم هم باید پیگیری کنند. این گونه نیست که ما کار انجام دهیم و بگوییم مردم کنار بایستید، قسط وقتی محقق می‌شود که مردم این امکان را داشته باشند که برای قسط قیام کنند.

جلیلی گفت: اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست؛ باید مردم بتوانند بگویند که فلان کار خطاست و یا ناقص است و جواب نمی‌دهد. باید به میان مردم رفت و حرف‌ها را شنید. ده ها ساعتی که در دانشگاه های تهران و شهرستان بودم، در زمان دولت رفیق ما هم بود؛ حرف‌ها چالشی بود و سوالاتی می‌‌کردند که البته وقتی خوب توضیح می‌دادید قانع می شدند. ما در زمان دولت رقیب  هم همین کار را کردیم. باید به میان کارگران رفت و صحبت‌هایشان را شنید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سازوکار اجرایی برای شنیدن اعتراضات کارگری، گفت: این سازوکار تعریف شده است، حرف را باید شنید. کارگری نیست که بخواهد بیاید کف خیابان، وقتی حرفش‌ شنیده نشود آن وقت می آید. شما باید در دفترتان را باز کنید کارگران بیایند. باید همه دولت یک رویکرد و نگاه داشته باشند. باید در حد وسع خودمان پیگیری کنیم و هرکسی طبق وسع خودش باید پای کار بیاید.

جلیلی بیان کرد: آقای دکتر نکته خوبی اشاره کردند، سوال اصلی این است رییس جمهور چه کاره است؟ مردم می‌خواهند رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که وزیرش برنامه را بداند. باید بدانند برنامه پیش رفت یا نرفت. یک وقتی می‌گوییم برنامه چیست و پیش هم نرفته است، یک وقتی ما می‌گوییم رشد ۸ درصدی باید صورت گیرد وزیر صنعت باید بداند برنامه و راهکار چیست.

بخش عمده‌ای از فرصت‌ها امروز در فضای مجازی است

وی درباره فضای مجازی بیان کرد: یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصت‌ها امروز در فضای مجازی است. امروز فضای مجازی با فضای واقعی عجین شده و به کمک آن آمده است. خیلی از مطالب برای رفاه و تسهیلات برای مردم در همین فضای مجازی می‌تواند شکل بگیرد. دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد. اگر می‌خواهید از فضای مجازی به خوبی استفاده کند باید سرعت شایسته داشته باشد. بررسی‌های ما این است که می‌شود سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را ۵۰ برابر افزایش داد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما اگر جهان‌مان این است یک جهان فرصت، باورمان این است که یک بخشی از آن فضای مجازی است و باید دولت برایش برنامه داشته باشد و باید مشخص شود نگاه به فضای مجازی چیست؟

وی گفت: این مسئولیت پذیری است که آزادی را تضمین می‌کند؛ این امر پذیرفته شده‌ای است که در همه دنیا هست؛ مسئولیت پذیری نباید سلیقه‌ای باشد باید قانون باشد. باید در چارچوب و قانون باشد آن زمان فضای مجازی شما می‌شود یک فضای بسیار موثر. در میان فعالین فضای دیجیتال بسیار لذت بردم که می‌گفتند نیازی نیست دولت کاری انجام دهد ما خودمان انجام می‌دهیم، باید شما کمک حال باشید.

 

سکوی خارجی اگر مسئولیت‌پذیر باشد می‌تواند در ایران فعال باشد

جلیلی افزود: اگر می‌گوییم  فضای مجازی فرصت است باید برایش برنامه داشته باشیم و به مردم مشخص بگوییم که چه می‌خواهیم بکنیم؟باید ببینیم می‌خواهیم تولید کننده باشیم یا مصرف کننده.

وی افزود: سکوی خارجی اگر مسئولیت‌پذیر باشد می‌تواند در ایران فعال باشد باید در فضای مجازی فعال باشیم و نه منفعل باید پول محتوایی که مردم در اینترنت تولید می‌کنند به مردم داده شود. این شغل و منبع درآمد ایجاد می‌کند.

 

از گعده‌های محفلی برنامه کارشناسی درنمی‌آید

جلیلی در  پاسخ به این که شما با کار تشکیلاتی مخالف هستید و گفته‌اید اهل گعده نیستید، گفت: با جناب دکتر پزشکیان موافقم، اداره کشور اینطور نیست که یکی علامه دهر باشد و بگوید من همه چیز بلدم. رئیس جمهور با رئیس دانشگاه فرق دارد؛ باید تصمیم بگیرد. باید مباحث کارشناسی را قبلاً انجام داده باشید و وقتی اعلام آمادگی می کنید برای ریاست جمهوری باید از قبل کارهای کارشناسان را انجام داده باشید و جمع بندی کرده باشید بین نگاه های مختلف.

وی با بیان این‌که در گعده ها چیزی برای مصلحت کشور بیرون نمی‌آید، اظهار داشت: ما محدود و بسته به یک گعده و محفل نیستیم. همه ایران سرای من است. همه مردم باید مشارکت کنند. یکی از عزیزان در مناظرات به من گفت شما یازده سال است زنبیل گذاشتی، من گفتم بله؛ من سال‌هاست کار کارشناسی عمیق کرده‌ام و خودم را برای ریاست جمهوری آماده کرده‌ام.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برای اداره کشور به کارشناسان و متخصصان نیاز داریم، اظهار داشت: ولی رئیس‌جمهور باید قدرت تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد، بنابراین در موضوعات مختلف باید از قبل بررسی‌های کارشناسی خود را انجام داده باشد و نگاه‌های مختلف را شنیده باشد و به جمع‌بندی رسیده باشد در دنیا احزابی وجود دارند که برنامه‌های کارشناسی نامزدها را جمع‌بندی می‌کنند، ولی در ایران گعده‌های محفلی داریم که برنامه کارشناسی از آن درنمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید بتواند در لحظه، تصمیم صحیح و به‌موقع را بگیرد تا وقت ۸۵ میلیون ایرانی هدر نرود. من روز گذشته به بازار رفتم؛ در ۷، ۸ سال گذشته با ۲۲ صنف بازار جلسه گذاشته‌ام و عوامل رکود بازار را شناسایی کرده‌ام.

مگر گفته نشد هم چرخ سانتریفیوژ را می چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟

جلیلی اظهار داشت: سیاست خارجی به نظر من امتداد بحث داخل است. سیاست خارجی فقط دو الی ۳ کشور نیست و این اشتباه بود که فقط در چند کشور خلاصه شود که بیشترین اختلاف را با شما دارد. دنیا ۲۰۰ کشور دارد. مگر برجام توافق نشد. مگر گفته نشد هم چرخ سانتریفیوژ را می چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟ ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت ایران تعهد خودش را انجام داده است پس چرا از برجام خارج شدند؟ سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌هاست، ایران حتی فراتر از تعهدات خودش انجام داد. نتیجه اش این شد که ۸۰۰ تحریم اضافه شد

وی با بیان این که هنر سیاست خارجی این است که ۲۰۰ کشور را نگاه کنید، گفت: حتی اختلافات کشورها را باید نگاه کنید و بتوانید از اختلافات دقیق استفاده کنید مثلاً در بحث صادرات صیفی‌جات از اروپا به روسیه؛ الان این متوقف شده و می‌توان از آن برای صادرات صیفی‌جات به روسیه استفاده کرد. در سیاست خارجی ابعاد را نگاه نکنید. ما حرف می‌زنیم می‌گویند شما می‌خواهید ببندید، اتفاقا ما می‌گوییم ظرفیت مردم را نگاه کنید. اتفاقا همین ۱۵ کشور همسایه ما ۱۳۰ میلیارد دلار ظرفیت بازار پتروشیمی دارد باید استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به اف ای تی اف اشاره کردید؛ زمانی که آقای طیب نیا بودند،۴۱  بند امضا کردند که ما همکاری داریم، اکثر کشورها این گونه نیست که همه آن‌ها را انجام دهند. می‌گویند که شما همه بندها را اجرا کنید تا بعد بگوییم گام بعدی چیست! اینجا حالا چرا ما باید ملت را بدهکار کنیم و آنها را تبرئه؟ سخنگوی دولت آقای روحانی گفت تا اف ای تی اف امضا نشود نمی شود واکسن وارد کنیم.

 

در اف ای تی اف و برجام بدهکار نیستیم ؛ اتفاقا طلبکار هستیم

وی ادامه داد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رفتارشان در برابر ایران شکست فاحش خورده ولی ما می گوییم که نه آنها خودشان نخواسته اند. باید با قدرت فرصت های دیگر را یافت، این اشتباه است که دنیا را فقط دو سه قدرت ببینیم قیمت نفت را در بودجه چقدر قرار دادید، قیمت نفت هر روز تغییر می‌کند. در اف ای تی اف و برجام بدهکار نیستیم و اتفاقا طلبکار هستیم و اگر طرف مقابل تعهدات خودش را انجام نداد باید کار خودتان را انجام دهید و معطل نمانید.

جلیلی با اشاره به ماجرای برجام ادامه داد: من همان موقع توضیح دادم اما بعد از حدود ۹ سال الان بهتر  گواهی آن روشن می شود عرض کردم ابزاری که او برای فشار بر شما دارد همین تحریم ها است. در نقطه ای است که خودش اذعان داشت تحریم ها به خط آخر می رسد این حرف من نیست این حرف اوباما است فیلم ان هست اگر بخواهید برای شما می فرستم.

وی گفت: وقتی ترامپ از برجام خارج شد من گفتم حماقت او بود چراکه در موقعی این کار را انجام می دهد که ملت ما فهمیده است که چگونه باید با او مقابله کند اتفاقا دوستان شما این را نپذیرفتند.

جلیلی خطاب به پزشکیان که گفت آیا شما این مسیر را ادامه خواهید داد، گفت: با قدرت، نه با ذلت. آن قدرت چیست این است خودت را بشناسی.

وی در پاسخ به صحبت‌های پزشکیان که قدرت و ذلت را در احقاق حقوق کارگران می دانست گفت: اتفاقا این بحث خودتان است نکته درستی را فرمودید مسائل قاطی نشود این مسائل ربطی به آمریکا ندارد بله برخی بحث ها در وزارت نفت وجود دارد اتفاقا این را ما دنبال کردیم همین بحث میترینگ را که چرا چند میلیارد دلار هرز می رود چرا از ظرفیت داخلی استفاده نمی شود چرا این فناوری معطل دو الی سه کشورمانده است این ها بحث های دیگری است که باید دنبال شود اما عرض من این است که بحث را بدانیم که چییست اگر تشخیص غلط بدهید آقای دکتر شما دکتر قلب هستید تجویزتان هم غلط خواهد بود. من الان بیشتر از تجویز شما روی تشخیص شما اشکال داریم.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی گفت: این همه  متخصصان غلط تشخیص دادند و فقط شما درست تشخیص دادید؟

جلیلی در پاسخ به حرف‌های پزشکیان که گفت این همه متخصصان غلط تشخیص دادند و فقط شما درست تشخیص دادید؟ گفت: من حاضرم بحث کنم.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون برجام خدمت شما عرض کردیم که آقا ننوشته که تحریم ها لغو می شود نوشته است ۸ ساله دیگر، ۸ ساله دیگر کی بود.  همین مهرماه سال گذشته بعد از ۸ سال همین سه کشور اروپایی که شما می گویید یک چیز بدهید یک چیز بگیریم ما رفتیم دادیم سر ۸ سال که شد روز قبلش سه کشور اروپایی اطلاعیه دادند گفتند همین کار را هم نمی کنیم این را باید بدانیم ملت خودمان را متهم نکنیم طرف مقابل بدعهدی می کند.

جلیلی خطاب به مردم گفت: ما امروز اهرم تحریم را که می خواستند علیه ما به کار بگیرند حتما باید از دست آنها خارج کنیم. یک راه آن این است که گفت‌وگو کنیم و طلبکاری کنیم. وقتی تعهدات مان را به هر دلیلی انجام دادیم باید از او بخواهیم تعهداتش را انجام دهد. یک بحث دیگر این است که معطل نمانیم همان کاری که شهید رییسی انجام داد خنثی کردن تحریم است آنها گفتند ۲۰۰ هزار بشکه نمی توانید بفروشید امروز آمریکا اذعان می کند که شما  دو میلیون بشکه می توانید بفروشید اما مهم‌تر از آن این بحثی است که من دارم و در این ۴ سال دنبال خواهیم کرد.

بعضی وقت ها تهدید می تواند تبدیل به فرصت شود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این است که علاوه بر این دو کار که هر دوتا باید انجام شود چون گفت‌وگو برای طلبکاری ملت ایران و اینکه به او بگویید که باید تعهداتش را انجام دهد که این یک بحث است و چه بحث خنثی کردن تحریم و اینکه معطل نمانیم و کشور را جلو ببریم اما مهمتر از آن این نیست که باید او را پشیمان کنید از تحریم کردن. با همین اهرم های اقتصادی با همین قدرت هایی که دارید  و امروز این کار در خیلی از عرصه ها شکل می گیرد. چرا امروز در برخی از موضوعات کوتاه می آیند چرا که می بینند که در این زمینه دارید موفق می شوید و این تهدید را تبدیل به فرصت می کنید. این فرمایش شهید سلیمانی که می گفتند از دل تهدیدها می توان فرصت در آورد این را به سخره نگیرید. بعضی وقت ها تهدید می تواند تبدیل به فرصت شود اما این به این معنا نیست که قابلیت دیگران را نباید ببینید اتفاقا برای اینکه بتوانید اقتصاد خود را شکوفا کنید راه آن تعامل گسترده با جهان است کاری که شهید رییسی در سفر آخر انجام داد در سریلانکا بهره برداری کرد. این می تواند در صد کشور دیگر تکثیر شود.

 

هنر نیست  که ده ها چیز بدهی و هیچ چیز نگیری و طرف مقابل هم هیچ چیز را اجرا نکند

این نامزد انتخابات اظهار داشت: آقای پزشکیان؛ اینکه می‌گویید چه بلایی سر ما خواهد آمد؛ من می‌گویم این بلا آمد! رفتیم ده‌ها چیز دادیم ولی طرف مقابل از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم. ما نباید معطل طرف مقابل شویم. باید طلبکار باشیم. هنر نیست  که ده ها چیز بدهی و هیچ چیز نگیری و طرف مقابل هم هیچ چیز را اجرا نکند.

وی یادآور شد: وقتی روحانی گفت که اگر طرف مقابل از برجام خارج شود ما خارج نمی شویم، اینجاست که دیپلماسی را درست عمل نکردیم. من با قدرت مسیر را ادامه خواهم داد و نه با ذلت. آقای دکتر پزشکیان! الان بیش از تجویز شما، روی تشخیص شما اشکال دارم. من در کمیسیون برجام به شما گفتم که در این متن ننوشته است که تحریمها لغو خواهد شد! گفته بودند هشت سال دیگر و بعد از هشت سال هم همان را انجام ندادند. ملت را بدهکار نکنید

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما به کار بگیرد را از او بگیریم؛ یک راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روابط خارجی گسترش پیدا می‌کند در همین روابط با همسایگان، من امروز گرگان بودم ترکمنستان همسایه ماست؛ در همان زمانی که بحث مطرح شد ما هفت میلیارد دلار روابطمان با کشور همسایه که نه مشکل تحریم داشت به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و این حاصل کدام سیاست خارجی است؟ این ضعف است دیگر کار پیش نمی‌رود ما در همین منطقه در ۱۵ کشور همسایه اطراف بازار صنایع پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار وجود دارد و ما چه سهمی از این بازار داریم؟ اگر شما متهم کنید همه اینها به خاطر این است که یکی آمد که درباره برجام حرف زد؛ ۱۵ بار اجرا کردید و خودش (طرف مقابل) خارج شد.

جلیلی در دو دقیقه پایانی مناظره، گفت: این وقت تصمیم است که بگوییم رشد ۸ داشته باشیم و برنامه داشته باشیم که یا بگوید ندارم یا بگوید غلط است یا بگوید ممکن نیست یا بگوید بعداً می‌گوییم این کشور را عقب می‌اندازد احترامی که برای برادر عزیزمان جناب آقای دکتر پزشکان قائل هستم می‌گویم که یک نگاه این است که ما باید رشد ۸ محقق کنیم و اعتقادمان این است که با هزاران ساعت جلسه و با ده‌ها گروه از طیف‌های مختلف کارشناسی علمی و مدیران با تجربه به جمع‌بندی رسیده‌ایم که یک جهان فرصت داریم می‌توانیم نه تنها با استفاده از آنها کشور را اداره کنیم بلکه جهش دهیم.

وی افزود: لازمه کار ما این است که مردم را مشارکت دهیم نه آنکه بگوییم چون fatf امضا نشد در کرونا هم ۷۰۰ نفر مردند در روز مشکلی نیست و ما به دنبال پیشرفت کشور هستیم.

جلیلی بیان کرد: من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.

وی در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟ ادامه داد: بنده کارمند، معاون اداره، رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.

نامزد انتخابات خاطر نشان کرد: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.

 

 

به گزارش  ایلنا، براساس قرعه‌کشی انجام‌شده، سعید جلیلی به‌عنوان نامزد شماره یک و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد شماره دو تعیین شدند که روند پاسخگویی‌شان در مناظرات و برنامه‌های آنها در جدول اعلامی ستاد انتخابات صداوسیما بر اساس شماره‌های اعلامی پخش شد.

صداوسیما در مهلت یک هفته‌ای تبلیغات دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دو مناظره، دو مستند و دو برنامه زنده را پیش‌بینی کرده است. برنامه‌های تلویزیونی نامزدها در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۳ تیر از تلویزیون پخش می‌شود.

مناظره ۲ نفره به صورت زنده ظرف امشب و فردا شب برگزار می‌شود و قرار است موضوع مناظره امشب فرهنگی و سیاسی باشد.

زمان هر مناظره ۲ ساعت خواهد بود و ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود.

مستند نامزدها روز سه شنبه پخش می‌شود. همچنین یک سخنرانی یا نطق ۳۰ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است که روز چهارشنبه پخش خواهد شد.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز