خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهادهای وزیر دوران جنگ به پزشکیان/ معلم باید بتواند آزادانه انتقاد کند

پیشنهادهای وزیر دوران جنگ به پزشکیان/ معلم باید بتواند آزادانه انتقاد کند
کد خبر : ۱۵۰۰۲۱۰

وزیر آموزش و پرورش در دوران جنگ گفت: آقای پزشکیان در صورت پیروز شدن در انتخابات، باید فضایی را ایجاد کند که فرهنگیان بتوانند راحت نقد کنند و راه‌حل ارائه دهند.

سید کاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات پیش رو، رییس‌جمهور آینده در خصوص آموزش و پرورش به چه موضوعاتی باید توجه کند، گفت: آموزش و پرورش دارای دو مشکل عمده است؛ مشکل اول، مسائل بودجه‌ای است که به حقوق معلمان، بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان مربوط است و این دست موارد را رییس‌جمهور آینده می‌تواند بررسی کرده و در صدد رفع آنها تلاش کند، تا بتواند حق همه را بجا پرداخت کند.

وی ادامه داد: مسئله دوم که کمتر از مسئله اول اهمیت ندارد، مربوط به انتخاب وزیر و مدیران آموزش و پرورش است. وزیرانی که دانش تربیتی داشته باشند باید انتخاب شوند. وزیری که با تکیه بر دانش بداند که تعلیم و تربیت یعنی چه و تعلیم و تربیت در حال حاضر در کشور چه مشکلات عظیمی دارد. همچنین باید تجربه تربیتی و همچنین تجربه مدیریتی در آموزش و پرورش داشته باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش مدعی شد: در همین حال حاضر می‌دانم که ۴ نفر از مدیران وزارتخانه سابقه و تجربه‌ای در این زمینه ندارند؛ نه دانش تربیتی و نه سابقه و تجربه‌ای در این زمینه دارند. به این صورت اگر باشد نمی‌توانند کار موفقی داشته باشند. انشاءالله رییس‌جمهور آینده بتواند افرادی را در این پست‌ها قرار دهد که تجربه لازم را داشته باشند. این دو موضوع دو مشکل اساسی آموزش و پرورش است.

اکرمی در پاسخ به این سوال که با توجه اظهار نظرهایی که از سوی پزشکیان درباره آموزش و پرورش مطرح می‌شود این موضوعات مطرح شده تا چه حد می‌تواند وضعیت آموزش و پرورش در ایران را بهبود بخشد، گفت: این برنامه‌ها قطعا نمی‌تواند همه مسائل آموزش و پرورش را یکجا حل کنند، اما می‌توانند اثرات مثبتی در آموزش و پرورش داشته باشند. پیشنهاداتی که در این حوزه داشته‌اند قطعا می‌تواند در این حوزه تحول ایجاد کند. اگر ایشان پیروز این میدان شوند و وزیری آگاه و مطلع به حوزه آموزش و پرورش که علوم تربیتی خوانده باشد و یک تجربه‌ای هم در این زمینه داشته باشد را سرکار بیاورد، قطعا خیلی موثر است.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد، این است و ما در روزی که با وزرای اسبق دیگر در جلسه‌ای که برای تایید آقای پزشکیان تشکیل شده بود اعلام کردیم، این بود که ایشان باید امنیتِ فرهنگی را به جای فرهنگِ امنیتی مدنظر قرار دهند.این موضوع از نکات بسیار مهم در آموزش و پرورش است؛ یعنی معلم اگر اعتراض و انتقادی داشته باشد، بتواند به راحتی با مسئول بالا دست خود صحبت کند و صحبت‌های او به مقامات بالاتر به درستی منتقل و مشکل حل شود. همه مسائل هم مالی نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: همین الان خیلی‌ها خارج از آموزش و پرورش و از دانشگاه‌ها با من تماس می‌گیرند و می‌گویند، برخی مدیران دانشگاه برخورد نامناسب با ما دارند و نمی دانید با ما چطور رفتار می‌کنند! همیشه موضوعات ومشکلات چه در آموزش و پرورش و چه در سایر بخش‌ها به موضوعات مالی بر نمی‌گردد بنابراین آقای پزشکیان در صورت پیروز شدن در انتخابات باید فضایی را ایجاد کند، که فرهنگیان بتوانند راحت نقد کنند و انتقاد داشته باشند و راه‌حل ارائه دهند. این موضوع در آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز