خبرگزاری کار ایران

سنایی در میزگرد سیاسی پزشکیان:

ملت از دوگانه‌ها عبور کرده‌ است

ملت از دوگانه‌ها عبور کرده‌ است
کد خبر : ۱۴۹۵۳۸۹

سفیر پیشین ایران در روسیه گفت:‌ با دوگانه‌سازی شرق یا غرب یا سیاست سخت و نرم، کاری پیش نمی‌رود امروز کشورهای مستقل به سیاست خارجی چندگانه روی آورده اند. باید در سیاست خارجی به شرق و غرب توجه شود، این دوگانه ها برای قرن ۱۹ میلادی است ملت از این دوگانه ها عبور کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی سنایی در میزگرد سیاسی پزشکیان در کنار محمد جواد ظریف به عنوان یکی از کارشناسان همراه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور ایران با یک تمدن بزرگ و سیاست درست سرمایه بزرگی در اختیار کارشناسان سیاست خارجی قرار داده است. این خدمت متقابل به ملت و کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: با دوگانه‌سازی شرق یا غرب یا سیاست سخت و نرم، کاری پیش نمی‌رود امروز کشورهای مستقل به سیاست خارجی چندگانه روی آورده اند. باید در سیاست خارجی به شرق و غرب توجه شود، این دوگانه ها برای قرن ۱۹ میلادی است. این خدمت سیاست خارجی به صورت متقابل برای ملت ایران نقش آفرین است. امروز کشورهای مستقل در عرصه بین‌المللی بیشتر به سیاست خارجی چند برداری روی آورده‌اند. ملت از دوگانه‌ها عبور کردند و برخی نخبگان در دوگانه‌ها ماندند. یک سیاست خارجی موفق پشتوانه افکار عمومی را می‌خواهد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جایگاه آسیا و عظمت آن جای خود، اما همین سیاست آسیایی هم پیشرفتش منوط به چندبرداری اجرا شدن سیاست خارجی است. این روزها در حوزه مناظرات از تحریم زیاد صحبت می‌شود. چین، کشوری است که با باز کردن درها به نتیجه رسید. حفظ اولویت‌ها و ارزش‌ها در سیاست خارجی جای خود را دارد اما حکمت و مصلحت می‌طلبند از دایره تحریم‌ها عبور کنیم.

سنایی اظهار داشت: بنده چهار سال است تلویزیون نیامدم و هیچ مصاحبه‌ای نکردم، اما امروز با افتخار در خدمت دکتر پزشکیان هستم. آمدم چون این مرد را از مجلس می‌شناسم و جز به راستی و صداقت ایشان را نمی‌شناسم. پایبندی، جسارت، شجاعت و راستی و درستی را در ایشان دید.

 وی گفت: عمر من در سیاست شرقی اورا آسیا صرف شده است. قدرت را نمی توان انکار کرد. اما دشواری کشورها در برقراری قدرت، در توسعه است. کشوری که نتواند به توسعه برسد قدرت خود را از دست می دهد. مردم باید قدرت در زندگی خود لمس کنند. تجربه نشان می دهد کار با روسیه و چین بسیار حائز اهمیت است و هژمونی آمریکا و غرب در حال تغییر است. کشور ما کشوری کوچکی نیست. ایران با این مولفه‌های قدرت یک کشور اسلامی شیعی باید یک سیاست چند محوری داشته باشد و حفظ این این روند را در  اولویت داشته باشد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی گفت: کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز