خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
کد خبر : ۱۴۵۰۳۹۳

عبارات روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار را می‌توان از پرکاربردترین عبارات مورد استفاده در امور مربوط به ثبت شرکت ها و تغییرات آن‌ها دانست. اما روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی به چه معنی هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در ادامه به جواب سوال می‌پردازیم.

 

روزنامه کثیرالانتشار

یکی از اصول مهم از دیدگاه قانون گذاران، مسئله آگاهی تمامی سهامداران و ذینفعان از تصمیمات و اتفاقاتی است که در هر شرکتی در جریان است. هرچند که سهامدار اقلیت باشد و یا در محلی به دور از محل شرکت ساکن باشد و یا به هر علت دیگری، از محل شرکت دور باشد، نباید از امور مهم شرکت بی اطلاع مانده و حق آگاهی از تصمیمات و روند امور مهم شرکت از وی گرفته شود.

روزنامه کثیرالانتشار به تمام نشریات چاپی که در قطع روزنامه‌ای (غیر صحافی شده) با ترتیب انتشار روزانه یا غیر آن، که در گستره توزیع سراسری، منطقه‌ای، استانی یا محلی و با هر شمارگانی چاپ می‌شوند و حداقل شش ماه به‌طور منظم، مطابق با دوره انتشار مصوب خود  اعلام وصول کرده باشند و در دکه‌های مطبوعاتی بیش از ۶۰% مراکز استان‌هایی که در زمره گستره توزیع نشریه است، توزیع شوند و همواره دارای ۸ صفحه یا بیشتر باشند و اسامی آن‌‌ها به صورت برخط در وبگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است،‌ اطلاق می‌گردد.

نشریات چاپی دارای مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات شامل روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های محلی، استانی، منطقه‌ای و سراسری با داشتن شرایط مشخصی، واجد شرایط خواهند بود که اسامی آن‌‌ها به صورت برخط در وبگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

روزنامه رسمی

همان طور که در مطلب روزنامه رسمی چیست گفته شد، در سال ۱۲۸۹، دولت موظف شد تا تمامی دست نویس های سلطنتی، حکم های وزارت خانه ها، عزل و انتصاب کارمندان دولتی و همچنین تمامی قوانین قابل وضع را در روزنامه ای منتشر کند. این روزنامه پس از تشکیل مجله رسمی وزارت دادگستری نام گرفته و از آن زمان منتشر می گردد.۳۴ سال بعد و در سال ۱۳۲۳، مسئولیت چاپ و انتشار این روزنامه تحت عنوان روزنامه رسمی، به مجلس داده شد و هیات رئیسه موظف شدند تا روزنامه رسمی را به صورت روزانه چاپ کرده و منتشر کنند.

در نتیجه، اولین شماره از روزنامه رسمی، در تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۳۲۳ چاپ و منتشر شد.در سال ۱۳۳۸ مسئولیت روزنامه رسمی به وزارت دادگستری منتقل گشت و پس از آن، حدود ۱۳ سال بعد در سال ۱۳۵۱، سازمان روزنامه رسمی، رسما به یک شرکت سهامی مبدل گردید که تحت نظر قوه قضاییه کشور فعالیت می کند.البته فعالیت الکترونیکی این سازمان در سال ۱۳۹۲ به صورت الکترونیکی آغاز شده و ادامه دارد.

علاوه بر مطالب گفته شده، روزنامه رسمی از آن جایی که یکی از سازمان‌های زیر نظر قوه قضائیه است به غیر انتشار آگهی‌های حوزه ثبتی و حقوقی، وظایف مهم دیگری هم دارد. برای مثال وظیفه دارد تا:

  • مصوبات شوراهای عالی اداری، انقلاب فرهنگی، شهرسازی و معماری را منتشر کند.
  • سفارش‌ها و امورات چاپی وزارت دادگستری، قوه قضائیه و همچنین سازمان‌های زیر نظر آنها را انجام دهد.
  • قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان می‌رسند را اطلاع رسانی کند.
  • مواردی که در نهادهای هیئت دولت، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری به تصویب می‌رسند را منتشر کند.

انتشار و مشاهده آگهی‌ در روزنامه کثیرالانتشار

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قبلا اقدام به درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کرده‌اید ولی از تعداد آن‌ها مطمئن نیستید و یا آگهی‌های پرداخت نشده در روزنامه‌های کثیرالانتشار دارید، تنها با داشتن اطلاعاتی مختصر، می‌توانید تمامی آگهی‌های قبلی خود و همچنین تمامی آگهی‌های پرداخت نشده‌تان را مشاهده و حتی نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام نمایید. برای پرداخت روزنامه کثیرالانتشار کافی است به کد پستی که برای ارسال روزنامه ثبت کرده اید و یا شناسه ملی شرکتتان دسترسی داشته باشد. سپس با کمک آسان ثبت و مراجعه به این لینک، می‌توانید تمامی آگهی‌های ثبت شده و پرداخت نشده‌تان در روزنامه‌های کثیرالانتشار را مشاهده نموده و با اطمینان نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام نمایید.

روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

روزنامه‌های کثیرالانتشار پرهزینه

روزنامه‌های شناخته شده و معروف که پرتکرارتر نیز هستند، به روزنامه‌های با هزینه بالاتر معروف هستند.

اطلاعات ایران، شرق، جمهوری اسلامی، همشهری، آفتاب یزد، کیهان، اعتماد، دنیای اقتصاد، فرهیختگان، جهان صنعت، خراسان، گل، هفت صبح، جوان و دیگر روزنامه‌‌های معتبر.

روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه

روزنامه‌هایی که از قدمت، تیراژ و وسعت پخش کمتری برخوردارند در دسته‌ی روزنامه‌های کم‌هزینه قرار می‌گیرند:

اعتدال، توریسم، صدای اصلاحات، رویش ملت نسل ، فردا، افکار، تولید، صدای جامعه، اقتصاد روز، نشاط و زندگی، اقتصاد پویا، ثروت، صدای ملت، اقتصاد و مردم، نقش، اقتصاد جوان، جمهور، صمت، رسالت، نوآوران، اقتصاد روز، حسبان، طب و اقتصاد، هدف و اقتصاد، اقتصاد ملی، حمایت، عصر اقتصاد، دنیای امروز، هفت الست.

روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

فرآیند انتشار آگهی ثبت در روزنامه رسمی ثبت شرکت چگونه است؟

پس از انجام مراحل قانونی ثبت شرکت، متقاضیان ثبت شرکت می‌بایست نسبت به درج آگهی در روزنامه رسمی و اجازه صدور آن از مراجع ثبتی و دریافت شماره ثبت شرکت به سایت روزنامه رسمی کشور مراجعه نمایند و مراحل مربوط به ثبت آگهی را به انجام برسانند. همچنین این افراد می‌توانند با مراجعه به پورتال روزنامه رسمی کشور اقدام به پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی یا حق الدرج بدون مراجعه حضوری نمایند.

هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی

یکی از سوالات پرتکرار در مورد روزنامه رسمی، هزینه انتشار آگهی در آن است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل، موضوع آگهی‌ای است که می‌خواهید منتشر کنید. برای مثال در هر یک از موارد ثبت برند، ثبت لوگو، تاسیس شرکت، تغییرات شرکت و ثبت اختراع هزینه انتشار آگهی مقداری متفاوت است. همچنین محتوایی که قرار است در آگهی شما منتشر شود نیز بر این هزینه موثر است. برای مثال اگر لوگو یا علامت تجاری شما رنگی باشد باید هزینه مازاد بابت چاپ رنگی آگهی خود در این روزنامه بپردازید.

برخی از موارد قانونی که شرکت‌ها می‌بایست در روزنامه رسمی شرکت‌ها به ثبت برسانند عبارتند از :

  • هیات مدیره قبل از اقدام به کاهش اختیاری سرمایه باید تصمیم مجمع عمومی در این زمینه، حداکثر تا مدت یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار ی که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود چاپ کند.
  • تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها باید ظرف ۵ روز به مرجع ثبت شرکت ها اعلام شود (بر اساس ماده ۲۰۷) تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر گردد و آگهی شود.
  • تقسیم دارایی شرکت بین صاحبان سهام خواه در مدت تصفیه و خواه پس از آن ممکن نیست مگر آنکه شروع تصفیه و دعوت بستانکاران قبلاَ سه بار و هر بار به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن درج می‌گردد آگهی شده و لااقل شش ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد.
پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز