خبرگزاری کار ایران

مراحل اصلی رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

مراحل اصلی رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو
کد خبر : ۱۵۳۵۳۸۲

اگر قصد این عمل لاغری را دارید باید خودتان را برای یک رژیم غذایی سالم و استاندارد تا پایان عمر آماده کنید. در صورتی که به رژیم اسلیو ارائه شده از سوی جراح خود پایبند نباشید احتمال بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو بسیار زیاد است.

جراحی لاغری اسلیو معده روشی ایمن و مناسب برای کاهش وزن است. در این روش جراح لاغری با جدا کردن بخش فوقانی معده به نام فوندوس، موجب کاهش اندازه معده می شود. معده کوچک تر به معنی اشتهای کمتر فرد است. با این جراحی شما سریعتر سیر می شوید و کمتر دچار پرخوری می شوید.

اگر قصد این عمل لاغری را دارید باید خودتان را برای یک رژیم غذایی سالم و استاندارد تا پایان عمر آماده کنید. در صورتی که به رژیم اسلیو ارائه شده از سوی جراح خود پایبند نباشید احتمال بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو بسیار زیاد است. 

مزایای رژیم غذایی قبل از جراحی اسلیو 

به دلایلی که در ادامه ذکر شده شما بایستی قبل از جراحی لاغری اسلیو معده رژیم غذایی داشته باشید تا جراحی شما موفقیت آمیز باشد:

  • جراحی ایمن‌ تر و آسان ‌تر می شود: رژیم غذایی مناسب قبل از جراحی اسلیو معده به شما در کاهش رسوبات چربی اطراف کبد بسیار کمک می کند که موجب دسترسی آسان تر به معده می شود.
  • خطر عوارض را کاهش می ‌دهد: اضافه وزن خطر عوارض پزشکی را در قبل و بعد از جراحی افزایش می دهد. اما رژیم غذایی مناسب با این خطرات مبارزه می کند.
  • باعث عادت مثبت می‌ شود: رژیم غذایی قبل از جراحی شما را با عادت های مثبتی آشنا می کند که شما به این عادت ها در طول عمر نیاز دارید.

مراحل رژیم غذایی اسلیو 

در بسیاری از روش ها شما بایستی سه هفته قبل از جراحی رژیم غذایی را شروع کنید. البته برای اطلاع دقیق تر زمان شروع رژیم غذایی با متخصص تغذیه و یا هماهنگ کننده برنامه خود مشورت کنید. در ادامه به مراحل رژیم اسلیو اشاره کرده ایم:

مرحله اول: رژیم اسلیو ۳ هفته قبل از جراحی

شما بایستی در سه هفته قبل از جراحی وعده های غذایی خود را به این صورت برنامه ریزی کنید:

  • کالری (مخصوصا کربوهیدرات‌) کاهش دهید: کربوهیدرات ها عامل اصلی کالری در رژیم غذایی هستند. بایستی قبل از جراحی قندهای تصفیه شده، مثل آبنبات و نوشابه حذف شوند. منابع دیگر کربوهیدرات ها مثل نان و پاستا، به خودی خود بد نیستند. اما آیا حذف برنج و نان از وعده غذایی مناسب است؟ بایستی گفت محدود کردن استفاده از آنها می تواند تاثیر بسزایی بر روی کاهش وزن شما بگذارد.
  • مصرف پروتئین را افزایش دهید: شما بایستی قبل از جراحی حداقل روزانه 60 گرم پروتئین بخورید. منابع خوبی که پروتئین دارند عبارتند از تخم مرغ، ماهی قزل آلا، مرغ و گوشت چرخ کردن بدون چربی.
  • روی چربی ‌های سالم تمرکز کنید: افسانه است که همه چربی ها مضرند. برخی از چربی ها مضر و برخی مفید هستند. چربی های مفید و سالم در غذاهایی مانند آجیل، ماهی و زیتون هستند. اما دیگر چربی ها مثل آنهایی که در روغن و کره موجود هستند، مضرند. به طور کلی بایستی از مصرف چربی های ترانس دوری کنید.
  • آب زیاد بنوشید: در هفته های قبل از جراحی مقدار بسیاری آب بنوشید و روش رژیم آب درمانی را پیش بگیرید، همچنین نوشابه و مشروبات الکی را کاهش دهید یا حتی از آن ها دوری کنید.

مراحل اصلی رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

مرحله دوم: رژیم اسلیو هفته اول پس از جراحی

شما بایستی در هفته اول بعد از عمل مقدار زیادی مایعات شفاف بنوشید. با شکر چیزی ننوشید به دلیل اینکه شکر می تواند به سندرم دامپینگ کمک بسزایی کند. دامپینگ به ورود سریع قند زیاد به روده کوچک می گویند. این اتفاق موجب خستگی، اسهال، استفراغ و حتی تهوع شدید می شود. همچنین شکر پر از کالری خالی است، به همین دلیل بایستی در دراز مدت آن را به حداقل برسانید. حتی کافئین هم امکان دارد به رفلاکس معده و کم آبی بدن کمک کند، پس بایستی از مصرف آن دوری کنید.

مرحله سوم: رژیم اسلیو هفته دوم پس از جراحی

در هفته دوم بعد از عمل مایعات غلیظ تر به رژیم غذایی شما اضافه خواهد شد. در این هفته شما می توانید از مواردی مثل نوشیدنی های صبحانه فوری، شیک های تغذیه ای بدون شکر، پودینگ بدون شکر، کیک تهیه شده با پودر پروتئین، شیر بدون چربی و شیرین نشده، نودل های نرم در مقادیر بسیار کم، آبگوشت رقیق و سوپ های خامه ای بدون تکه استفاده کنید.

 بدن شما در این دوره هنوز قادر به هضم مواد جامد نیست. همچنین مصرف مایعات و دوری از قند و چربی به شما کمک می کند تا برای مراحل بعدی رژیم اسلیو آماده باشید.

مرحله چهارم: رژیم اسلیو هفته سوم پس از جراحی

بعد از گذشت هفته دوم و ورود به هفته سوم می توانید از غذاهای نرم و پوره شده استفاده کنید. اما بایستی به آرامی غذا بخورید و به طور کامل غذا را بجوید (حداقل 25 بار). شما می توانید هر غذایی که کم چرب و بدون قند است را پوره و میل کنید، از جمله سبزیجات غیر فیبری و منابع پروتئین بدون چربی، قابل قبول است.

 غذاهایی که می توانید در طول این هفته بخورید شامل تخم مرغ آب پز یا ماهی سفید پوره شده، غذای کودک پخته شده، ماست یونانی ساده، سوپ پنیر دلمه و همچنین موز، انبه، آووکادو، هوموس رسیده و پوره شده است. 

در این دوره از مصرف ادویه ها دوری کنید به دلیل اینکه ادویه ها باعث سوزش سر دل می شوند.

مرحله پنجم: رژیم اسلیو هفته چهارم پس از جراحی

در هفته چهارم پس از جراحی، غذاهای جامد بالاخره به رژیم غذایی شما برمی گردند. رژیم غذایی شما در این مرحله مانند رژیم غذایی قبل از عمل شما است. اما مصرف برخی از آنها مثل آبنبات، آجیل، نان، پاستا، دانه ها، غذای سرخ شده، محصولات لبنی کامل و همچنین سبزیجات فیبری مانند بروکلی ممنوع است. البته شما می توانید مجدد از کافئین اما در مقادیر کم استفاده کنید.

مراحل اصلی رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو

سخن پایانی

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو بخش مهمی برای رسیدن به وزن ایده آل است و بایستی بهترین روش را برای کاهش اضافه وزن با رژیم غذایی را انتخاب کنید. 

شما می توانید با گذشت زمان برخی از مواردی که در رژیم اسلیو پس از جراحی حذف شده را به برنامه غذایی خود اما با مقدار کم اضافه کنید. اما به صورت کلی تمرکز شما بایستی بر روی پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات پیچیده و چربی سالم باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز