خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

​دولت جدید معلولان را ناامید نکند/مشکلات بهزیستی با شعار حل نمی شود

​دولت جدید معلولان را ناامید نکند/مشکلات بهزیستی با شعار حل نمی شود
کد خبر : ۱۵۰۷۶۶۸

تجهیزات توانبخشی کالای لوکس نیست که عوارض گمرکی دارد

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس گفت: امیدواریم که وعده های دولت چهاردهم همچون وعده سهمیه سه درصدی استخدام معلولان، به‌رغم اینکه افراد دارای معلولیت به این ماده قانونی دل خوش کرده بودند، آنان را ناامید نکند.

سعید فانی در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر اینکه مشکلات سازمان مثل بهزیستی کشور صرفا با نامگذاری یک هفته برطرف نمی شود، اظهار کرد: مشکلات بهزیستی نه با شعار بلکه با عمل به وعده ها حل می شود. 

وی افزود: در حال حاضر بهزیستی با مشکلات زیادی همچون کمبود اعتبارات و بودجه های اختصاصی روبروست که این سازمان را به شدت دچار مشکل کرده است. 

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس بیان کرد: با توجه به تعدد حوزه های فعالیتی که سازمان بهزیستی کشور دارد بودجه های فعلی کفاف نمی دهد، هر چند که این اعتبارات در چند سال اخیر سیر سعودی داشته اما با توجه به حجم فعالیت ها و برنامه های این سازمان  جوابگو نیست.

فانی با تاکید بر تعدد گروه های هدف بهزیستی یادآور شد: افراد دارای معلولیت تنها یک گروه از جامعه هدف این سازمان هستند و گروه های دیگر نظیر زنان بد سرپرست یا بی سرپرست، کودکان کار و خیابانی، بیماران کم توان ذهنی، سالمندان، معتادان، مباحث مربوط به اورژانس اجتماعی، و مسایلی که در حوزه اجتماعی اتفاق می افتد از موارد متعددی است که  از  دید عامه مردم پنهان مانده است.

دستیار استاندار فارس در امور معلولین تاکید کرد: مردم بهزیستی را به عنوان نهاد مددکار افراد دارای معلولیت می دانند در حالی که حوزه های فعالیت این سازمان بسیار گسترده تر است. 

 مشکلات بهزیستی با شعار و شعار زدگی حل نمی شود

فانی در ادامه با گریزی به قانون بر زمین مانده معلولان  در بسیاری از مفاد قانون جامع حمایت از معلولان تصریح کرد: به رغم مصوباتی که در حوزه بهزیستی به خصوص افراد دارای معلولیت که قانون جامع حمایت از معلولان آن را تصویب کرده  اما در اجرای بسیاری از مواد و بندهای این قانون دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به ماده 27 قانون جامع حمایت از معلولان تصریح کرد: به دلیل نبود بودجه کافی این ماده قانونی (پرداخت هزینه قانون اداره کار به معلولان شدید و خیلی شدید بدون شغل) بر زمین مانده و منجر به اعتراض افراد دارای معلولیت شده است.

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان فارس عنوان کرد: در این ماده قانونی به صراحت اعلام شده که معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند باید حداقل معادل حقوق اداره کار را دریافت کنند اما می بینیم که مستمری ناچیز آنان کفاف حتی سه روز  از هزینه های  این افراد را نمی دهد و این ها مواردی نیست که بتوان با شعار حل کرد. 

​دولت جدید معلولان را ناامید نکند/مشکلات بهزیستی با شعار حل نمی شود

مشکلات سازمان بهزیستی ریشه ای است

فانی گفت: تغییر مدیریت ها در این سازمان هم نمی تواند گره گشا باشد، چرا که سازمان بهزیستی کشور در سال های اخیر دستخوش تغییرات مدیریتی متعددی بوده اما چون مشکلات این سازمان ریشه ای است می بینیم که تغییرات مدیریتی هم نتوانسته مشکلات این طیف جمعیتی کشور را حل کند. 

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان فارس ابراز امیدواری کرد: از دولت جدید که در شعارهای انتخاباتی خود در ارتباط با معلولان و اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان تاکید کرده، به عنوان یکی از افراد دارای معلولیت و بعنوان نماینده بخشی از افراد دارای معلولیت استان فارس تنها انتظارمان این است که حداقل به وعده هایی که به این افراد داده می شود، جامه عمل پوشانده شود. 

دولت چهاردهم معلولان را نا امید نکند

وی ادامه داد: امیدواریم که وعده های دولت چهاردهم همچون وعده سهمیه سه درصدی استخدام معلولان، به‌رغم اینکه افراد دارای معلولیت به این ماده قانونی دل خوش کرده بودند، آنان را ناامید نکند.

به گفته وی؛ بعضی از وزارتخانه ها با صراحت از اجرای قانون جامع معلولان در بکارگیری این افراد طفره و از اجرای این قانون سرباز می زنند.

فانی خواستار نظارت دقیق به قانون جامع حمایت از معلولان توسط دولت چهاردهم شد و اضافه کرد: از دولت چهاردهم انتظار می رود که موضوع اختصاص اعتبارات لازم برای تزریق به سازمان عریض و طویلی چون بهزیستی را با جدیت دنبال کند تا بتواند بخشی از مشکلات این افراد که عموما از افراد ضعیف جامعه هستند را پوشش دهد.  

وی با انتقاد از آزمون استخدامی وزارت آموزش و پروش،  بیان کرد: متاسفانه در آزمون استخدامی این وزارت خانه  شرط سلامت جسمانی قید شده در حالی که عملا بسیاری از افراد دارای معلولیت ما بواسطه همین بند اضافه شده از چرخه استخدام خارج و نتوانستند مراحل مصاحبه و گزینش نهایی را طی کنند.

دستیار استاندار فارس در امور معلولان ادامه داد: به‌رغم اینکه معلولان از نمرات و رتبه های علمی بالایی برخوردار بودند و عموما هم معلولیت آنان هیچ نقشی در  تدریس آنان نداشت اما به دلیل شرط سلامت جسمانی  از چرخه اشتغال خارج شدند.

وی از رایزنی های شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان استان فارس برای به کارگیری معلولان در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش سخن گفت و بیان کرد: ما اعتراضات جامعه معلولان فارس را به مقامات استانی اعلام کردیم اما آموزش و پرورش استان اعلام کردند که در بخشنامه سراسری سنجش  شرط سلامت جسمانی قید شده  و عملا کاری از آنان ساخته نیست. 

​دولت جدید معلولان را ناامید نکند/مشکلات بهزیستی با شعار حل نمی شود

تجهیزات توانبخشی کالای لوکس نیست که عوارض گمرکی دارد

فانی همچنین به مصائب تهیه لوازم و تجهیزات توانبخشی معلولان نیز اشاره کرد و افزود: بارها گفته ایم که لوازم و تجهیزات توانبخشی دارای معلولیت باید شامل معافیت عوارض گمرکی شود، این درست نیست که لوازم و تجهیزات توانبخشی که به عنوان اندام حرکتی افراد دارای معلولیت تلقی می شود  نباید صرفا به عنوان کالای لوکس تلقی و به همان میزان عوارض گمرگی به آن تعلق بگیرد.  

وی عنوان کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، در حال حاضر این تجهیزات توانبخشی با افزایش قیمت بالایی را در بازار تجربه مواجه است و افزوده شدن عوارض گمرگی هم به آن  بی انصافی است. 

دستیار استاندار فارس در امور معلولان ادامه داد: هزینه کرد 200 میلیونی یک معلول برای تهیه یک دست و یا پای مصنوعی و دیگر تجهیزات توانبخشی عملا غیر منطقی است که نادیده گرفته می شود. 

وی ابراز کرد: متاسفانه در بازار لوازم و تجهیزات توانبخشی کیفیت معنایی ندارد و وارد کنندگان برای کاهش قیمت های خود، معمولا اجناس بی کیفیت تر وارد و عموما صنعت تجهیزات توانبخشی داخلی نیز نتوانسته توقعات افراد دارای معلولیت را در زمینه کیفیت برآورده کند.

فانی افزود:  چند شرکت دانش بنیان داخلی اخیرا در حوزه تامین تجهیزات توانبخشی  مشغول به کار شده که از کیفیت بهتری برخوردار است، اما  لازم است تا شرکت های داخلی پا به پای صنعت توانبخشی  سایر کشورها کیفیت خود را ارتقا بدهند تا از آزردگی خاطر معلولان کاسته شود. 

شرایط بهره مندی معلولان از خودروی مناسب سازی شده با کیفیت فراهم شود

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم مردم نهاد معلولان فارس تاکید کرد: لازم است تا مسئولان هم در کنار جانبازان عزیز از سهمیه واردات خودروهای مناسب سازی شده  که اخیرا مجلس طرح ان را تصویب کرد بهره‌مند شوند تا هزینه های بالای حمل و نقل از سبد  این افراد کاسته شود. 

فانی تصریح کرد: داشتن خودروی مناسب سازی شده با کیفیت حق معلولان است و در همین راستا باید دولت و مجلس به این مساله ورود کنند. 

وی خواستار فراهم شدن شرایط بهره مندی معلولان از خودروی مناسب سازی شده توسط نمایندگان مجلس شد و بیان کرد: لازم است تا دولت و مجلس این افراد را در کنار جانبازان عزیز ببینند و شرایط بهره مندی از خودروی مناسب سازی شده برای این افراد را هم فراهم کنند.  

لزوم راه اندازی تیم تحقیقاتی برای شناسایی عوامل گسترش بیماری ام.اس و اوتیسم 

وی همچنین به بازار نابسامان داروهای مورد معلولان دارای بیماری ام.اس که تحت پوشش بهزیستی هستند اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از داروهای مورد نیاز بیماران تحت پوشش بهزیستی از جمله بیماران ام.اس چون داروهای آنان خارجی و با تحریم روبروست، با ارز آزاد وارد و با قیمت های گزافی در بازار عرضه می شوند.

فانی با ذکر این نکته که داروهای داخلی جوابگوی این بیماران نیست، متذکر شد: بسیاری از  بیماران ام.اس دچار مشکلاتی هستند که لازم است دولت به صورت جدی به آن بپردازد و وزارت بهداشت و درمان باید چاره ای برای ورود داروهای مورد نیاز بیماران ام.اس بیندیشد. 

دستیار استاندار فارس در امور معلولان ادامه داد: اگر نگاهی به آمار جمعیتی اضافه شده به معلولان کشور بیندازیم متوجه خواهیم شد که در  چند سال اخیر چندبیماری از جمله اتیسم و ام اس به شدت فراگیر شده  که جا دارد که دولت در قالب تیم های تحقیقاتی و با استفاده از کارشناسان خبره،  تحقیقات میدانی وسیعی برای چرایی و علت افزایش بیش از اندازه این بیماری ها در کشور آغاز کند چرا که جمعیت این بیماران روز بروز در کشور افزایش و این نیازمند یک عزم جدی تحقیقاتی در وزارت بهداشت دارد.

انتهای پیام/
آمنه سپهر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز