خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط‌زیست استان:

گردوغبار، خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی به خوزستان وارد کرد

گردوغبار، خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی به خوزستان وارد کرد
کد خبر : ۱۵۰۷۰۳۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوزستان ۴۰ هزار میلیارد ریال از مجموع خسارت گرد و غبار در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، داود میرشکار امروز شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ در آیین گرامی‌داشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار، در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه میزان خسارت ناشی از گرد و غبار در برآورد سال ۹۷ در ۵ استان کشور، ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال از این خسارت مختص خوزستان بود که بخش عمده خسارت ناشی از این پدیده را به خود اختصاص داده است.  

وی با بیان اینکه مهاجرت، خارج شدن سرمایه‌گذارن از کشور، عدم سرمایه‌گذاری در استان‌هایی همچون خوزستان که از نظر تولید می‌توانند بار اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشند، از دیگر خساراتی محسوب می‌شوند که در خسارت‌های ریالی ذکر شده برآورد نشده است، افزود: برای مدیریت این بحران که ناشی از تغییرات اقلیمی است همه دستگاه‌های اجرایی براساس قانون باید پای کار بیایند و با توجه به میزان خسارت وارده به استان، ضرورت دارد با دقت نظر بیشتری مساله مدیریت گرد و غبار مورد توجه قرار گرد و باید اقدامات عاجلی در ۷ کانون اصلی گرد و غبار در استان انجام شود.

میرشکار بر پیگیری راهکار‌های کاهش و مقابله با گرد و غبار و افزایش توان تاب‌آوری در استان به عنوان یکی از الزامات پایداری در زندگی و تولید تاکید کرد و ادامه داد: مرگ و میر ناشی از پدیده گرد و غبار در حوزه اجتماعی و سلامت خانواده‌ها نیز مشکلات اساسی را ایجاد کرده است، همچنین آسیب به پوشش گیاهی، آسیب به کشاورزی و کاهش تولیدات محصولات غذایی، بروز انواع آفات و بیماری‌ها، آسیب به دام و طیور، آسیب به تاسیسات برقی و زیرساخت‌های جاده‌ای از دیگر خسارات گرد و غبار به شمار می‌روند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشارهِ مصداقی به برخی آسیب‌های گرد و غبار، اضافه کرد: به عنوان نمونه گرد و غبار در استان ایلام ۸۰ درصد زنبور‌های عسل را از بین برده که خسارت سنگینی در حوزه اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است. همچنین بخش عمده‌ای از جوجه‌های یک روزه با نیاز به اکسیژن بیشتر بر اثر گرد و غبار از بین رفته‌اند که این مساله نیز ضربه اقتصادی شدیدی به برخی از استان‌هایی درگیر با گرد و غبار وارد کرده است.

مغفول ماندن توسعه فضای سبز خوزستان

وی با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه فضای سبز استان خوزستان، گفت: توسعه فضای سبز در استان در کنار دیگر جنبه‌های توسعه‌ای از جمله موارد مغفول مانده است و همگام با توسعه استان نیست که همین موضوع نیز مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است.

به گفته میرشکار تصویب طرح جامع مقابله با گرد و غبار استان، تعیین وظایف در طرح‌های مقابله با گرد و غبار دستگاه‌های اجرایی به تفکیک، پیگیری و نظارت بر اجرای طرح‌ها، ابلاغ شیوه نامه ملاحظات محیط زیستی توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به تولید گرد و غبار و افزایش دیپلماسی در پیگیری اقدامات کشور‌های همسایه در کنترل کانون‌های گرد و غبار تاکنون در این حوزه انجام شده یا در حال اجرا است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز