خبرگزاری کار ایران

دستاوردی جدید که در سال «جهش تولید» رقم خورد؛

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است
کد خبر : ۱۵۲۵۶۲۹

به کارگیری افراد ناتوان در پست های مدیریتی

در آخرین برآوردهای مرکز پژوهش های اتاق ایران، فارس جزء بدترین استان ها در محیط کسب و کار قرار دارد که بیانگر اقدامات و فعالیت هایی است که طی سال های گذشته منجر به فرار سرمایه گذاری از استان شده است.

به گزارش ایلنا، بدون اغراق استان فارس جزو استان هایی است که سرمایه گذاران برای راه اندازی کسب و کار در آن باید هفت خوان رستم را طی کنند؛ از دوندگی های اداری گرفته تا مشکلات سیستمی همه باعث شده تا سرمایه گذاران عطایشان را به لقایشان ببخشند و سرمایه های خود را از استان خارج کرده و به استان های دیگر  و یا به خارج از کشور منتقل کنند.

ماجرا از آنجا شروع می شود که سرمایه گذاران در نخستین گام جهت دریافت زمین برای راه اندازی یک واحد تولیدی وارد مسیر پر پیچ و خم شهرک های صنعتی استان می شوند و بیابان هایی در قالب زمین به آنها واگذار می شود.

سرمایه گذار بعد از دریافت زمین رها شده و پس از مدت ها دست و پا زدن واحدی سر و پا می کند اما به دلایل متعدد و سنگ اندازی های مختلف قید سرمایه گذاری در استان را برای همیشه می زند؛ بعد از آن نیز زمین توسط شرکت شهرک های صنعتی خلع ید می شود.

از سویی دیگر سنگ اندازی بانک ها در پرداخت تسهیلات، مشکلات ارزی و نداشتن ثبات در اقتصاد کشور باعث شده است تا آن دسته از سرمایه گذارانی که این مسیر پرچالش را تا نیمه پیموده اند از ادامه مسیر انصراف داده و به هر کاری جز تولید وارد شوند.

در ماه های گذشته هم بخش های اقتصادی استان نتوانسته آن چنان که شایسته فارس است در جذب سرمایه گذار موفق عمل کند؛ عدم ارائه گزارش از عملکرد این معاونت در طول سال های متمادی به رسانه ها، عدم  پاسخگویی لازم و همچنین بازتاب عدم پیگیری مشکلات سرمایه گذاران بخش های کوچکی از عملکرد ضعیف بخش های اقتصادی استان است.

آن طور که جعفر قادری رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید می گوید« در مدیریت کلان استان صلابت، قاطعیت، استواری لازم وجود ندارد و برخوردها در سیستم اداری فارس به صورت ملوک الطوایفی است؛ تعیین و تکلیف های شخصی باعث شده تا فعالان اقتصادی استان نتوانند مجوزهای لازم کسب و کار را اخذ کنند.»

سهراب شرفی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم اعتقاد دارد که «نگاه مسئولان فارس به کسب و کار نسبت به دیگر استان ها تنگ نظرانه است.»

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است

شیراز تنها کلانشهر کشور که زمین از طریق مزایده به صنعتگران واگذار می کند

عضو مجمع نمایندگان فارس در گفت و گو با ایلنا معتقد است اداره فارس با 37 شهرستان و جمعیت زیاد امری دشوار است و می گوید: نبود اقتدار در مدیریت ارشد استان باعث می شود که فعالان اقتصادی نتوانند به خوبی سرمایه هایشان را در این استان هزینه کنند.

قادری با بیان اینکه شیراز تنها کلانشهری است که زمین شهرک های صنعتی را در مزایده به صنعتگران و متقاضیان به فروش می رساند، می افزاید: نداشتن قاطعیت لازم مدیریت استان از دلایل عمده این واگذاری ها است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ایجاد شهرک های صنعتی در مناطق محروم و اطراف شیراز جذابیت لازم برای صنعتگران ندارد، بیان می کند: در نقاطی هم که جذابیت لازم برای سرمایه گذاری صنعتگران و سرمایه گذاران وجود دارد با مشکل نبود و کمبود زمین مواجه هستیم.

عدم برخورد با رفتارهای جزیره ای و نگاه های ملوک الطوایفی 

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در ادامه با اشاره به اینکه هر فردی در استان به عناوین مختلف ساز خودش را می زند، تصریح می کند: مدیریت استان در بعضی از موضوعات صلابت و اقتدار لازم را نداشته است و در بسیاری از زمینه ها نتوانسته با رفتارهای جزیره ای و نگاه های ملوک الطوایفی برخورد کند.

قادری معتقد است هنوز با مدیری که در استان مشکل ایجاد می کند برخورد قاطع و لازم انجام نگرفته است و در فارس هر فردی کارها را به سمت خودش می کشد.

مسیر پر پیچ و خم شرکت شهرک های صنعتی جهت صدور مجوز به صنعتگران

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی استان جهت صدور مجوز به عناوین مختلف برای سرمایه گذاران و صنعتگران مشکلاتی را ایجاد می کند، می افزاید: با این روش ها نمی توان استان فارس را توسعه داد؛ آمار و اطلاعات باعث فراری دادن سرمایه از استان شده است و این اقدامات جذب سرمایه در استان فارس را دشوار می کند.

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است

به کارگیری افراد ناتوان در پست های مدیریتی

نماینده شیراز و زرقان در مجلس معتقد است باب شدن جوانگرایی در استان باعث شد تا بعضی افراد که از حداقل های لازم تجربی برخوردار نبودند در مسئولیت هایی گمارده شوند که مشکلاتی برای استان ایجاد شود و ادامه می دهد: افراد جوانی که در برخی مسئولیت ها به کار گرفته شدند نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می کند: نتیجه به کارگیری افرادی که توانایی لازم را ندارند در شاخصه های تسهیل فضای کسب و کار استان و عدم جذب سرمایه گذاری و عقب ماندگی شهرک های صنعتی مشخص می شود.

وی ادامه می دهد: زمانی که نیروی مجرب، با جسارت و آشنا با سیستم های اداری موجود باشد کارها و امور به سرعت پیش می رود اما اتفاقات ایجاد شده در فارس باعث شد تا در موضوع تسهیل فضای کسب و کار به رتبه خوبی دست پیدا نکنیم.

سرمایه گذاری در فارس دشوار است

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان اینکه کار کردن و سرمایه گذاری در استان به شدت سخت و دشوار است، می گوید: فارس در رتبه سختی کسب و کار اول است و دشواری ها در دریافت مجوز ها، نظارت ها، عدم توجه به موضوع اشتغال در استان باعث شده که سرمایه گذاری و فعالیت و کسب و کار در استان روز به روز دشوار شود.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا نگاه مسئولان فارس به کسب و کار  را نسبت به دیگر استان ها بسیار خشک و تنگ نظرانه عنوان می کند و می افزاید: راه اندازی کسب و کار، اداره کردن و ... در استان بسیار دشوار است و نرخ های دستوری فعالیت را روز به روز برای فعالان این عرصه دشوار می کند.

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است

وضعیت کسب و کار در فارس بغرنج است

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه موضوع کسب و کار در استان فارس بغرنج است، ادامه می دهد: جهت بهبود شرایط نیاز است تا مدیران ارشد استان فکری به حال کسب و کار در استان کنند که در صورت روند موجود شاهد خروج سرمایه از استان خواهیم بود.

وی شرایط سرمایه گذاری در فارس را به نسبت استان هایی مانند یزد و ... بسیار دشوار ارزیابی می کند و ادامه می دهد: تنگ نظری و عدم توجه به رونق اقتصادی و نظارت های خشک باعث شده تا سرمایه گذاران به فکر خروج سرمایه از استان باشند.

نیازمند تغییر نگاه مدیران هستیم

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس تاکید می کند: در جهت رونق وضع اقتصادی نیازمند تغییر نگاه مدیران هستیم؛ قطعا استان فارس به مرکزیت شیراز به عنوان الگوی استان های همجوار به شمار می رود و دشوار بودن فضای کسب و کار باعث می شود تا شرایط سرمایه گذاری سخت تر شود.

رئیس خانه صمت فارس معتقد است استان های همجوار با تجربه انگاری از فارس همواره به دنبال کنار زدن سختی ها و حرکت به سمت جذب سرمایه اند و می افزاید: با توجه به پتانسیل های موجود، فارس نیازمند تجدید نظر در بحث کسب و کار است و مسئولان استان باید نگاه خود را به این موضوع اقتصادی تغییر دهند.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با یادآوری اینکه مسئولان استان باید نگاهشان را در حوزه نظارتی تغییر دهند و به سمت افزایش کیفیت کالا سوق دهند، ادامه می دهد: مسئولان باید نظرات خود را بر روی قیمت گذاری کالاها کاهش داده و به سمت کالاهایی معطوف کنند که از یارانه دولتی استفاده می کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: سرمایه های کلان وارد استان فارس نمی شود و بستر جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم نیست.

رتبه آخرفارس در محیط کسب و کار! / وضعیت کسب و کار در استان بغرنج است

کلنگ پروژه های بزرگ گردشگری به زمین زده نمی شود

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه کلنگ پروژه های بزرگ در بخش گردشگری در شیراز و فارس به زمین زده نمی شود، می افزاید: اقدامات بزرگی در استان فارس انجام نمی شود و به رغم اینکه استان فارس دارای پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری است اما استان همدان پایتخت گردشگری شده است.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه نیاز است تا سازمان ها دست از دریافت عوارض برداشته و فعالیت شان را به سمت فراهم کردن زیر ساخت ها جهت سرمایه گذاری حرکت دهند، می افزاید: فارس در سال جاری رتبه مناسبی در موضوع توریسم درمانی ندارد و به رغم اینکه در سال های گذشته از رتبه خوبی در بخش توریسم درمانی برخوردار بود اما این موضوع کاهشی شده است.

شرفی با بیان اینکه فارس نسبت به استان هایی که قطب پزشکی نیستند جایگاه مناسبی ندارد، ادامه می دهد: در حال حاضر مدیران و شهرداران باید پکیجی جهت سرمایه گذاری ارائه دهند؛ با ساز مخالف زدن توسط سازمان ها نمی توان رونقی را در استان رقم زد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می افزاید: شاهدیم که فارس از دیگر استان ها در موضوع کسب و کارها عقب مانده است؛ مسئولان باید از افرادی که در بخش خصوصی فعالیت دارند و فعالیت شان در حوزه ثروت آفرینی بوده است استفاده کنند.

شرفی اعتقاد دارد که تمام عوامل سبب شده تا انگیزه افراد برای سرمایه گذاری های بزرگ و چشمگیر کاهش پیدا کند و فارس  کلنگ زنی، احداث و راه اندازی پروژه های بزرگ را به چشم نبیند.

وی با بیان اینکه شهرداران و مسئولان نباید به صرف دریافت عوارض از سرمایه گذاران اقدام به دعوت سرمایه گذاری کنند و می گوید: باید دید مسئولان به سرمایه گذاران تغییر کند و به سمت فراهم کردن زیر ساخت هایی که توسط مردم ایجاد می شود حرکت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز