خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به ۱۱ خط معاینه فنی صفر است

میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به ۱۱ خط معاینه فنی صفر است
کد خبر : ۱۵۰۴۴۲۷

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۶۹ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتور سیکلت در مراکز برخوردار بوده که میزان مراجعات به این مراکز تقریبا صفر است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا با اشاره به اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۶۹ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتور سیکلت در مراکز برخوردار بوده که میزان مراجعات به این مراکز تقریبا صفر است.

وی ادامه داد: براساس قانون کلیه وسایل نقلیه ملزم به انجام دوره‌ای معاینه فنی هستند و موتورسیکلت ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی همانند خودرو، باید در صورت تردد در شهر توسط پلیس جریمه و اعمال قانون شوند. که این مهم نیز بنا بر مصاحبه اخیر ریاست محترم پلیس راهور فراجا در چند روز گذشته در خصوص الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و اعمال قانون برای موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی مطابق با سایر وسایل نقلیه در دست اجرا است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: علاوه بر اجرای الزامات قانونی در برخورد با موتورسیکلت‌های  متخلف، لازم است که هر چه سریعتر در خصوص نوسازی و خروج موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری از چرخه تردد چاره اندیشی شود. بنابر اعلام پلیس بالغ بر ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها در کشور فرسوده هستند.

میرزایی قمی گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ این منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی با سهم ۲۱.۳ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱۰.۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. به هر حال این ادله علمی نشان می دهد موتورسیکلت ها سهم بالایی در آلایندگی هوا دارند. بدون تردید انجام معاینه فنی موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده کمکی در کاهش آلایندگی ناشی از این منابع متحرک نمی‌کند و تنها راه حل معضل آلایندگی این وسایل نقلیه خروج آنها از چرخه تردد است.البته به این نکته باید توجه کرد این مسئله منافی انجام معاینه فنی این موتورسیکلت های فرسوده نیست چراکه با انجام معاینه فنی، این وسایل نقلیه از داشتن حداقل ایمنی مورد ارزیابی قرار می گیرند و می تواند رعایت الزامات آن در کاهش تصادفات ناشی از نقص ایمنی موثر باشد. 

وی تصریح کرد: پیاده سازی هر انضباط اجتماعی و شهری علاوه بر برخوردهای قانونی نیازمند اجرای طرح های ایجابی است. در همین راستا مدیریت شهری در خصوص توسعه خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و پیش بینی طرح های تشویقی و حمایتی برنامه هایی را در دست اقدام دارد و بزودی اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اورهال دستگاه‌های مراکز معاینه فنی گفت: تجهیزات مراکز معاینه فنی شهر تهران علاوه بر نگهداری و پشتیبانی مستمر براساس استاندارد های کارخانه سازنده دارای عمر کارکرد و دفعات تست هستند که تمام تلاش این مجموعه معطوف بر این است که تجهیزات در زمان مقرر اورهال گردند و با رعایت این شرایط دقت کارکرد حفظ شود. در همین راستا  با عنایت به اهمیت دقت و صحت عملکرد تجهیزات آزمون معاینه فنی، در یک ماه گذشته نسبت به نوسازی و اورهال کلیه تجهیزات سنجش آلایندگی مراکز معاینه فنی شهرداری تهران اقدام شده است.

میرزایی قمی تصریح کرد: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به نوسازی تجهیزات ایمنی شامل تست همراستایی چرخ ها-کمک فنر-ترمز در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران اقدام خواهد شد. دستگاه های جدید معاینه فنی از برندهای معتبر اروپایی برگزیده شده و دارای تاییدیه و گواهی های روز دنیا هستند. این تجهیزات دارای قابلیت و امکانات ویژه ای در بحث پایش خودروهای با تکنولوژی نوین است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز