خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی تهران در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

وفور کودهای تقلبی تولید شده از سوی اتباع در بازار

وفور کودهای تقلبی تولید شده از سوی اتباع در بازار
کد خبر : ۱۵۳۳۳۰۹

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی تهران از وفور کودهای تقلبی در بازار خبر داد.

محمدتقی نجم‌آبادی، رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی تهران، گفت: تعداد اعضای اتحادیه این صنف حدود ۲۲۵ نفر است، البته اعضاء این اتحادیه باید دارای شرایط خاصی نیز باشند.

او ادامه داد:  از آنجا که تولیدات محصولات کشاورزی در سلامت عموم مردم نقش موثری دارند اگر افرادی  خواستار فروش کود باشند پس از ثبت نام برای پروانه فروش باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی پروانه صلاحیت فنی خود را اخذ کنند.

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی، خاطرنشان کرد: داوطلبان فعالیت در رسته فروش سم یا کود، باید مهندس یا دکتر با رشته تحصیلی مرتبط خود را استخدام کنند و پس از اخذ پروانه صلاحیت فنی به به فعالیت خود بپردازند.

نجم آبادی افزود: واحدهای فروش داروهای دام و طیور، می‌بایست پروانه صلاحیت فروش خود را از سازمان دامپزشکی کل کشور اخذ کنند.

باز تولید کالاهای وارداتی در کشور

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی، گفت: مواد اولیه این بخش در داخل کشور تولید می‌شود اما واردات نیز صورت می‌گیرد، اما به دلیل تحریم‌ها اجناس وارداتی از کشورهای ثالث هم تهیه می‌شوند و در کشور بر اساس نیاز کشور بازتولید و عرضه می‌شود.

نجم‌آبادی در ادامه بیان داشت: البته سازمان حفظ نباتات پیش و پس از تولید بر این موضوع نظارت دارند و واردات نیز دارای پروسه مشابهی است، با این تفاوت که نمونه‌برداری از مواداولیه انجام می‌شود و در آزمایشگاه‌های سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد سپس اجازه توزیع آن صادر می‌شود.

واردکنندگان تحت فشار قرار می‌گیرند

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی تهران در پاسخ به این پرسش که در حوزه واردات، انتقال ارز برای شما چه مشکلی پیش آورده است، گفت: به صورت کلی ارزی را به واردکنندگان تخصیص نمی‌دهند و زمانی هم که ارزی به آنها تعلق می‌گیرد واردکنندگان کود تحت فشار قرار می‌گیرند.

نجم‌آبادی گفت: حدود سه سال پیش وارد‌کنندگان مقداری ارز دریافت کردند و سموم هم وارد کشور شد و زمانی‌ که کارخانه کار توزیع کودها را انجام داد و تمامی مراحل به اتمام رسید، بانک مرکزی به واردکنندگان اعلام کرد ارز را باید با نرخ امروز محاسبه کنند، به عبارتی نرخ ریالی ارزی که به واردکنندگان پرداخت کردند را مجددا محاسبه و دریافت کردند.

سوءمصرف کودهای شیمیایی

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی تهران گفت: ما در کشور با سوءمصرف کودهای شیمیایی مواجه هستیم؛ به عنوان نمونه سم و کود در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پس از مدتی مشاهده می‌شود که نتیجه‌ای حاصل نشده است، بنابراین کشاورزان مجددا سم و کود را مورد استفاده قرار می‌دهند.

ساخت کودهای تقلبی در شهرک‌های اقماری تهران

نجم آبادی با اشاره به مضرات این موضوع، گفت: گاهی به دلیل اینکه باقی‌مانده سم و کود در محصولات یافت می شود در زمان صادرات، این کودها مرجوع می‌شوند و این محصولات مرجوعی را در بازار داخل مشاهده می‌کنیم.

او ادامه داد: سم و کودهای تقلبی نیز باعث آسیب به گیاهان می‌شوند، که باید با تولید این سموم مقابله شود برخی محصولات تقلبی با مشخصات و لیبل چاپ شده و در بازار توزیع می‌شود که افراد و مصرف‌کنندگان متوجه تقلبی بودن مواد نمی‌شوند.

نجم‌آبادی تاکید کرد: حداقل در چهار شهرستان اقماری استان تهران این اتفاق در حال وقوع است که بیشتر نیز توسط اتباع تولید می‌شوند و مسئولان نیز متوجه هستند که چه اتفاقی در شرف وقوع است.

تهران قطب کشاورزی نیست

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی‌تهران با بیان اینکه تهران قطب کشاورزی نیست اما ۹۰% اعضای اتحادیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و ساکن تهران هستند، گفت: با این وجود صنعت کشاورزی کل کشور از سوی این افراد تامین می‌شود و وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است که درصدد ادغام اتحادیه صنفی ما با اتحادیه دیگری است که مراتب اعتراض خود را مبتنی بر اینکه چگونه می‌توان اتحادیه فوق تخصصی را ادغام کرد، اعلام کرده‌ایم.

قطعی برق در سوله تولید کود سمی

رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی بهداشتی دامی تهران در پاسخ به این پرسش که قطعی برق و گاز چه تاثیری بر صنف شما گذاشته است بیان کرد: قطعی برق باعث کاهش تولیدات می شود، در سوله‌ای که مشغول فعالیتند باید دستگاه تهویه فعال باشد و بذر، کود و سم در دمای ثابتی بین ۱۹ الی ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود، زمانی‌که در گرمای شدید برق قطع می‌شود و دستگاه‌های تصفیه هوا از کار میفتد دیگر امکان حضور در آن سوله میسر نیست.

او با بیان اینکه در این شرایط مواد شیمیایی شروع به تجزیه‌شدن می‌کند و پس از آن بوی گاز و سم و ... کل محیط را دربرمی‌گیرد گفت: هیچ کس نمی‌تواند با وجود بوی این سموم برای یک لحظه‌ در این مکان حضور داشته باشد، قطعی برق در این مدت مشکلات متعددی را برای واردکنندگان و نگهدارندگان سموم به وجود آورده است و آنها را متحمل ضرر و زیان کرده است.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز