اعتمادسازی و امیدآفرینی، دو وظیفه کلیدی روابط عمومیهای صندوق بازنشستگی کشوری
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری "اعتمادسازی" و "امید آفرینی" در میان جامعه بازنشستگی و در شرایط کنونی کشور را دو وظیفه کلیدی روابط عمومیهای این صندوق عنوان کرد.
به گزارش ایلنا، جمشید تقیزاده در همایش روابط عمومیهای ستاد، استانها و شرکتهای تابعه صندوق بازنشستگی کشوری که با حضور مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیش در یکصد نفر از مدیران و رابطان روابط عمومی این صندوق برگزار شد، با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی، گفت: روابط عمومی یک هنر است و کار عاشقانه میطلبد. روابط عمومیها باید ضمن داشتن تعصب سازمانی خود را همواره در تعامل و تکریم از بازنشستگان عزیز ببینند و تلاش کنند تا تعامل و ارتباط نزدیک و دوسویه میان ما و بازنشستگان شکل گیرد.
تقی زاده با اشاره به اینکه ارتباطات و اطلاعات، عرصه جدیدی در دنیای امروز ما است که برای ورود به این حوزه باید مجهز به ابزارهای نوین و مسلط بر دانش این حوزه باشیم، اظهار داشت: دنیای امروز دنیای دانایی و توانایی است و مسوولان روابط عمومی باید تخصص و تجربه کافی داشته باشند تا بتوانند در این عرصه فعالیت کنند. روابط عمومی کارآمد باید به عنوان بازوی قوی مشاوره مدیران سازمان خود عمل کند.
وی در ادامه تصریح کرد: ارزش مداری، داشتن وجدان کاری، علاقه و انگیزه، داشتن تخصص و تجربه و مهارت، آشنایی با سیستم سازمانی، مخاطب شناسی، روحیه تعامل و همکاری، قدرت برنامهریزی و خلاقیت و ابتکار، برخورداری از قدرت نقد و تحلیل و توان مشاوره از مهمترین ویژگیهای روابط عمومی موفق و کارآمد است.
تقی زاده روابط عمومی را مدیر ارتباطات درون و برون سازمانی و مشاور نخست سازمان دانست و گفت: چون وظیفه رصد کردن و تحلیل محیط را برعهده دارد. تحلیلهای برآمده از سنجشهای به دست آمده از این حوزه باعث میشود، مدیر روابط عمومی به عنوان مهمترین تصمیمساز برای مدیر سازمان عمل کند. همچنین روابط عمومی بخش استراتژیک سازمان به شمار میرود، زیرا بر آینده سازمان و محیط اطراف آن تاثیر میگذارد.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه روابط عمومیها رصد مستمر محیط است، گفت: همه کارکنان این بخش بایستی افرادی با قوه تحلیل بالا باشند و بتوانند پیشنهادهای حرفهای به سازمان ارایه دهند.
وی با اشاره به جنبههای مختلف روابط عمومی به ویژه در حوزه تجارت، اظهار داشت: این حوزه علمی نوین است که برای مدیران ارشد سازمانها و مدیران روابط عمومی به اندازه کافی شناخته شده نیست و به همین دلیل افراد با کاربردهای نوین و تجاری آن آشنایی کافی ندارند. در واقع ارتباطات و روابط عمومی به عنوان عامل محرک توسعه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: ابعاد حرفهای روابط عمومی به ویژه روابط عمومی تجاری میتواند تحولی چشمگیر در عرصه اقتصاد نوین و الکترونیک ایجاد کند. اگر افراد از کارکردها و کاربردهای روابط عمومی آگاه شوند، میتوانند از آن برای بازاریابی بینالمللی و صادرات بهره ببرند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: به کمک روابط عمومی میتوان امید آفرینی را در جامعه رونق و اعتماد میان دولت و ملت را گسترش داد. از حوزه روابط عمومی و مشارکتها میتوان برای افزایش درآمد و کاهش هزینههای سازمانها و کشور نیز استفاده کرد.
تقی زاده با اشاره به اینکه روابط عمومی وکیل مدافع سازمان در داخل و مدعیالعموم در بیرون سازمان است، گفت: یک روابط عمومی موفق با آگاهی و پذیرش این مسئولیت در صورتی به اهداف خود دست پیدا میکند که پاسخگویی، اعتمادسازی انتقادپذیری، ایجاد ارتباط دوسویه اطلاعرسانی اغنا کننده با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و فن آوری جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به وظایف و نقش روابط عمومی و امور بینالملل در صندوق بازنشستگی کشوری و سازمانها و شرکتهای تابعه آن، افزود: با توجه به نوع مخاطبان، ذینفعان، مشترکان و بخشهای مختلف برون سازمانی و درون سازمانی به ویژه حضور بازنشستگان عزیزی که همه سرمایههای موجود متعلق به آنهاست و ما به عنوان کارگزار آنان موظف به حراست از این سرمایهها هستیم، جایگاه و نقش ویژهتری پیدا میکند.
تقی زاده ادامه داد: بازنشستگان و ذینفعان ما مشتری یا رقیب ما نیستند، بازنشستگان مالک همه سرمایههای موجود هستند و ما به عنوان کارگزار این عزیزان باید راهکار و سیاستهایی برای تکریم و اطلاع رسانی درست به این عزیزان تبیین کنیم.
وی گفت: روابط عمومیها باید با ایجاد ارتباط دوسویه با ذینفعان صندوق به ویژه بازنشستگان، در راه تولید رضایت، تفاهم و همدلی گام بردارند. روابط عمومیها باید یک فضای سالم برای اطلاعرسانی و تعامل با جامعه مخاطب درست کنند، هم برای جمعآوری نظرات و هم برای ارتباطات صمیمانه بین بازنشستگان و مسئولان. این ارتباط سالم و عاطفی پایه حرکت اجتماعی است.
تقی زاده تاکید کرد: بازنشستگان باید احساس کنند که صندوق بازنشستگی کشوری و مجموعههای تابعه آن، خانه این عزیزان است و در آن احساس آرامش کنند و روابط عمومیها باید صدای خفته بازنشستگان باشند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری این نوع گردهماییها همراه با بازدهی و دستاوردهای مثبت باشد، گفت: باتوجه به ورود فنآوریهای جدید در فضای رسانهای کشور لازم است روابط عمومیها در استفاده از شبکههای اجتماعی به خصوص پیامرسانهای داخلی، صدا و سیما، سایتها و خبرگزاریها و مطبوعات کثیرالانتشار نسبت به جریانسازی فعالیتها و برنامههای صندوق در این رسانهها اقدام کنند.