خبرگزاری کار ایران

اسلاوی ژیژک مطرح کرد:

قرارداهای موقت و بیکاری کارگران پیامد دیگر جهانی شدن

قرارداهای موقت و بیکاری کارگران پیامد دیگر جهانی شدن
کد خبر : ۳۷۹۲۹۶

اسلاوی ژیژک، فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی انعقاد قرارداهای موقت و کارگران بیکار را از جنبه های دیگر جهانی شدن و عامل ظهور دیوارهای نامرئی تازه می داند.

«ژیژک» در گفتگو با یورونیوز با اشاره به اینکه در کشور زادگاهش، اسلوونی بیش از نصف کارگران  دارای قراردادهای موقت هستند گفت: من فکر می کنم که جنبه دیگر جهانی شدن ظهور دیوارهای نامرئی تازه است که سرمایه داری آن را برای کارگران و اقشار فرودست ترسیم کرده است.

ژیژک در عین حال تاکید دارد که طبقات فرودست از روند رشد اقتصاد جهان برکنار مانده اند و دیگر از مرزهای مشخص طبقاتی خبری نیست و آنچه مشاهده می شود نوعی مرزبندی مبهم بین کسانی که از امنیت کلی و حقوق مدنی کامل و چیزهای دیگر برخوردار هستند و کسانی که کلا بیرون از این عرصه هستند.

این فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی  تنها راه مقابله با این مرزمبهم  را داشتن قدرتی فراملیتی می‌داند که بتواند در سطح جهانی تصمیم های مهم را به اجرا بگذارد.

ژیژک در پاسخ به این پرسش که چرا طبقه کارگر ضعیف شده غربی و همینطور طبقات متوسط جوامع غربی باید به مبارزه توده های فقیر قاره های دیگر ملحق شوند؛ گفت: این به همان بحران عدم تعادل در سرمایه داری جهانی برمی‌گردد از این رو بسیار مهم است که ما مبارزات خود را با مبارزات دیگر توده ها در سراسر جهان پیوند دهیم و اگر این را نپذیریم و در همین سطح بمانیم، پناهجویانی را که همچنان به اروپا می آیند سربار خودمان خواهیم دید و سردرگم خواهیم شد.

ژیژک  قوانین کار در اتحادیه در اروپا را تبعیض آمیز دانست و افزود: بروکسل فقط نوعی بوروکراسی جهانی بد نیست، بلکه حداقل استانداردهایی را نیز برای محیط کار و حداکثر ساعت کار و غیره تعیین می کند. بنابراین نظر من دقیقا همین است که مبارزه را باید در اتحادیه اروپا پی گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز