خبرگزاری کار ایران

برگزاری اولین نمایشگاه کسب و کارهای خانگی مناطق محروم

کد خبر : ۲۵۷۸۶۸

اولین نمایشگاه عرضه محصولات کسب و کارهای خرد و خانگی برای فعالان استانهای محروم و کمتر توسعه یافته ۱۳ اسفند ماه در پارک قیطریه تهران با حضور برخی مسولین وزارت کار، افتتاح شد.

اولین نمایشگاه عرضه محصولات کسب و کارهای خرد و خانگی برای فعالان استانهای محروم و کمتر توسعه یافته ۱۳ اسفند ماه در پارک قیطریه تهران با حضور برخی مسولین وزارت کار، افتتاح شد. 

به گزارش ایلنا کارآفرینان هشت استان ایلام، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی و جنوبی تولیدات و دستاوردهای خود را در یکی از خوش آب وهوا‌ترین نقاط پایتخت به نمایش گذاشته‌اند. 

برگزاری نمایشگاه کسب و کارهای خانگی مناطق محروم در یکی از مرفه‌ترین مناطق تهران، شاید تناقض آشکار بین طبقات اجتماعی جامعه را دوباره نمایان کند. معرفی و شناسایی تولیدات محلی استان‌ها و و ایجاد امکان بازاریابی و عرضه محصولات خانگی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است. تعداد غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه ۶۰ غرفه شامل صنایع دستی، صنایع چوب، سفال و زیورآلات، البسه و پوشاک محلی استان‌ها، فرش و تابلوفرش است. 

متقاضیان کسب و کارهای خانگی و خرد و کوچک در مناطق محروم نیازمند حمایت مالی دولت و ارگان‌های مسول هستند تا بتوانند به فعالیت ادامه دهند. بیشتر آن‌ها کارگاههای کوچکی دارند که زنان بی‌سرپرست و بی‌بضاعت از طریق کار در این کارگاه‌ها امرار معاش می‌کنند. این کارگاه‌ها گرچه کوچک و خانگی‌اند اما گاهی چرخ زندگی تعداد اندکی را در مناطق محروم می‌چرخانند. 


به گزارش خبرنگار ایلنا، چهره‌های آفتاب سوختهٔ آن‌ها که از استانهایی چون سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی و جنوبی آمده‌اند چندان قرابتی با فضای نمایشگاه ندارد اما آمده‌اند تا از رنجی که برای حفظ هنر اصیل ایرانی می‌کشند، بگویند. حضور زنان در این نمایشگاه گسترده‌تر از مردان است. از بانوی برگزیدهٔ کارآفرین کشور که از کردستان آمده و در عین جوان بودن، حاصل چند سال تجربه‌اش در کار پوشاک را با دیگران تقسیم می‌کند تا بانوی هنرمند سوزن دوزی که از دور افتاده‌ترین نقطهٔ سیستان و بلوچستان و از روستای قاسم آباد خود را به تهران رسانده تا برای چند روزی دست بافته‌های خود را به رخ جنس‌های دسته ششم چینی بکشد. 
می‌گوید ۳۰ نفر شاگرد دارد که همگی زنان خانه دار و سرپرست خانوارند و از این راه امرار معاش می‌کنند، می‌گوید همه‌شان را بیمه کرده‌ام. شکایت می‌کند از اینکه چرا هیچکس به فکر کسانی که با دست خالی در مناطق محروم هنر اصیل ایرانی را به سختی زنده نگه داشته‌اند نیست. به گفتهٔ او آنچه سختی کار را بیشتر می‌کند کم بودن بودجه برای تامین مواد اولیه است. می‌گوید، چند ماه است برای گرفتن مبلغ کمی وام، از اداره کار مدام مرا به این سو و آن سو می‌کشند. کار‌ها همه رابطه‌ای شده، کسی از ما حمایت نمی‌کند. وزارت کار هم برای اولین بار چنین نمایشگاهی گذاشته و از ما دعوت کرده تا در آن شرکت کنیم. 
هنرمندان مناطق محروم مشکل اصلی را جذب شدن مردم به خرید کالاهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت درجه چندم چینی و بی‌توجهی میراث فرهنگی و دستگاههای مسول به تولیدات خانگی می‌دانند. آن‌ها امیدوارند برگزاری چند باره چنین نمایشگاههای بتواند جایگاه اصلی این هنر‌ها را به مردم نشان دهد و در جهت ترغیب سرمایه گذاران به خرید این محصولات اثرگذار باشد.

گفتنی است، این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۳ اسفند به مدت ۱۰ روز در پارک قیطریه تهران برپاست.

 
 
 
 
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز