خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد:

پیگیری طرح «ایران مهارت»/ ایجاد پیوست مهارت در تمام سطوح آموزشی

پیگیری طرح «ایران مهارت»/ ایجاد پیوست مهارت در تمام سطوح آموزشی
کد خبر : ۱۵۵۹۰۲۵

غلامحسین محمدی بر همراه داشتن پیوست آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف آموزشی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نخستین همایش سراسری مدیران ستادی و استانی در دولت چهاردهم بر تغییر ادبیات سیاست‌گذاری آموزش‌ها به همراه داشتن پیوست آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف آموزشی کشور در راستای ایجاد اشتغال متناسب با نیاز بازار کسب و کار تأکید کرد. 

غلامحسین محمدی (سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای)، توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در این سازمان را کار بسیار مقدس و ارزشمند عنوان کرد و گفت: ارائه آموزهای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال، بسیار حائز اهمیت است، ولیکن در این مسیر باید با ایجاد نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه‌ای و اشتغال را طراحی کرد. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزش‌های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور می‌باشد، اذعان داشت: پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و پس از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیازمند بازنگری سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل می‌باشیم. 

مهارت تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه اشتغال است 

وی با اشاره به رایگان بودن آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر، افزود: مهارت، تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش‌های فنی، نیازمند توسعه مهارت‌های نرم، تسهیلات و… برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت می‌باشند و حتی گاهی شاغلین به دلیل‌عدم مهارت در بنگاه‌های اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می‌شوند که ارائه آموزش‌های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه‌های پیشروی سازمان است. 

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اتصال کارآموزان به بنگاه‌های اقتصادی در راستای اشتغال، بیان داشت: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام‌های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در جهت اجتناب از موازی‌کاری و اتلاف هزینه‌های چندبرابری از مواردی است که باید جدی‌تر پیگیری شود. 

 حکمرانی داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای 

وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای اخذ تصمیمات درست را ضروری دانست و اذعان داشت: نظام حکمرانی داده‌ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد سکومحوری برای اتصالات این نظام‌ها و مشارکت اقتصادی بنگاه‌های بزرگ، کوچک، دانش‌بنیان، مجموعه‌های خود اشتغالی و… در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می‌شود. 

 اجرای طرح ایران مهارت، توسعه آموزش‌های غیررسمی و دوگانه 

در ادامه همچنین محمدی خبر از پیشنهاد و پیگیری طرح «ایران مهارت» داد و گفت: در طرح ایران مهارت سعی بر این شده است تا با توسعه محتوا در حوزه مهارت از طریق توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت آموزش‌های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین‌کارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنائی، دولتی، غیردولتی، هنرستان‌ها و… و توسعه آن در رسانه‌های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش‌های نظری و عملی فراهم کنیم. 

وی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های طرح ایران مهارت در راستای تقویت مهارت‌های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و… به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی خبر داد. 

 زیست بوم ملی و بین المللی مهارت

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، عضو سازمان بین المللی ILO است که سازمان‌های بزرگ بین المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته، همکاری‌های جدی در این زمینه تعریف شده، این سازمان با توجه به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیری‌های بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در توسعه زیرساخت‌های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است. 

بر اساس این گزارش، نخستین همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (دولت چهاردهم) در مرکز ملی تربیت مربی در حال برگزاری است و مدیران کل ستادی و استانی به ارائه گزارش اقدامات، ظرفیت‌ها، عملکردها و برنامه‌های پیش رو می‌پردازند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز