خبرگزاری کار ایران

نامه انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای به روسای جمهور و قوه قضائیه در مورد معدنجوی طبس

نامه انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای به روسای جمهور و قوه قضائیه در مورد معدنجوی طبس
کد خبر : ۱۵۳۸۸۳۵

انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران در رابطه با حادثه معدنجوی طبس نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه نوشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران در رابطه با حادثه معدنجوی طبس نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه نوشت. 

متن این نامه به شرح زیر است: 

«حادثه تلخ انفجار و محبوس شدن کارگران در معدن زغال سنگ طبس که جان شریف تعدادی از هموطنانمان را گرفت، رخت عزا بر تن خانواده معدنچیان پوشانید و ملت ایران را در شوک و ناراحتی فرو برد. تکرار حادثه‌ای مشابه در دهه ٩٠ شمسی، یادآور سوالات و مطالباتی است که قبلاً نیز در خصوص ضرورت رعایت اصول ایمنی و بهداشت در معادن، مطرح گردیده بود. به عنوان مثال به چه علت سیستم تهویه مناسب طراحی و اجرا نشده بود؟ به چه دلیل چراغ ضدانفجار، زه‌کشی دیوار و سقف در این معدن تعبیه نشده بود و همچنین چرا گاز سنجی قبل از شروع عملیات صورت نگرفته بود؟ اما سوال مهمتر این است که در سطح مدیران بالارده چه نگرشی نسبت به موضوع ایمنی و بهداشت وجود دارد؟ 

با رجوع به گذشته می‌توان دریافت در بالاترین سطح حاکمیت، رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالانه خود با کارگران موکداً مساله ایمنی و بهداشت کارگران را مطرح نموده‌اند. در سخنرانی سال ١۴٠٢ عدم توجه به بهداشت شغلی را مانند پرداخت نکردن حقوق کارگران دانسته و آن را ظلم در حق کارگر معرفی کردند و در سال ١۴٠٣ ایمنی کارگران و آسیب ندیدن نیروی کار را یکی از مهم‌ترین مسائل کار معرفی نمودند. از سوی دیگر با مرور پیام‌های تسلیت ایشان در حوادث تلخ گذشته متوجه می‌شویم که در پاره‌ای از موارد مسئولین را ملزم به اتخاذ تدابیری جهت تکرار نشدن حوادث مشابه فرموده‌اند. 

در همین راستا، هر ساله و هم‌زمان با روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران میزبان متولیان جامعه کارگری، کارفرمایی و همچنین نمایندگان کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای انقلاب اسلامی بوده است. بیانیه پایانی این نشست‌ها که به منزله جمع‌بندی نظرات مطرح شده از جانب مشارکت‌کنندگان می‌باشد، نکات قابل تأملی را دربر دارد. حادثه معدنجوی طبس نماینگر وجوب اجرای بیانیه پایانی سال ١۴٠٣ می باشد. بر همین مبنا پیشنهاد می‌گردد:

١. جدیت در تشکیل سازمانی مستقل و فراوزارتخانه‌ای که عهده‌دار ایمنی و بهداشت تمامی کارگران و کارمندان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

٢. همت گماشتن در جهت تقویت بدنه کارشناسان و بازرسان ایمنی و بهداشت

٣. به خدمت گرفتن افراد با صلاحیت در موضوعات مرتبط

۴. بازنگری دستورالعمل ها و رویه های بازرسی فعلی

۵. بازرسی های پیگیرانه، جدی و بدون اغماض

در انتها انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران اعلام می‌دارد برای تحلیل و درس‌آموزی حادثه چند بعدی طبس با تمام ظرفیت علمی و نخبگانی خود آماده همکاری با متولیان امر در سطح مجلس و دولت است.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز