در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تعطیلی ۵ واحد ساخت «لنج» در کنارک/ گستردگی اشتغالزایی در حوزه صیادی از آمار بیکاران میکاهد
رئیس شورای شهر کنارک از توقف فعالیت تعدادی از کارگاههای تولیدکننده انواع شناور صیادی در کنارک و بیکاری کارگران شاغل در آنها در سالهای گذشته خبر داد.
«ابراهیم فروزان مهر» از توقف فعالیت کارگاههای تولیدکننده انواع شناورهای صیادی در کنارک خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: بندر کنارک در حاشیه ساحلی آبهای دریای عمان واقع شده است. این بندر با بیش از ۵ کارگاه، بزرگترین مرکز ساخت شناور و پایتخت صیادی در کشور است که طی چند سال گذشته فعالیت آنها با تعداد زیادی کارگر به دلیل عدم صدور مجوز ساخت لنج و آباندازی شناورها کوچک و بزرگ، متوقف شده است.
او با بیان اینکه عامل اصلی تعطیلی این واحد عدم صدور مجوز برای ساخت شناورهای صیادی همانند «لنج» ازسوی سازمان شیلات و اداره بنادر ودریانوردی است، تاکید کرد: تعطیلی این کارگاهها در حالی انجام شده که سایر شهرستانها و استانهای همجوار مشغول ساخت لنج و فروش آن به ملوانان بندر کنارک هستند.
به گفته وی؛ در کنار این واحدهای تولیدکننده انواع شناور دستکم ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر ماهر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار بودند که این موضوع باعث بیکاری آنها شده است.
رئیس شورای شهر کنارک با بیان اینکه اشتغال در حوزه صیادی به نسبت جمعیت بینظیر است، گفت: صیادی در آبهای دریای عمان امکان اشتغال حدود ۹ تا ۱۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.
به گفته وی؛ در بحث اشتغال جدا از بندر کنارک، جوانان مناطق همجوار همانند شهر چابهار، ایرانشهر، نیک شهر و حتی زاهدان برای اشتغال در حوزه صیادی به کنارک سفر میکنند.
رئیس شورای شهر کنارک افزود: سالهاست شرکتهای لنجسازی «منصور»، «نوح»، «نصیر» و دو واحد دیگر در کنارک غیرفعال شدهاند و باتوجه به نیاز ملوانان کنارک به لنج، این محصول توسط استانهای همجوار ساخته و به بندر ارسال میشود. این درحالیست که لنجهای ساخته شده در کنارک از کیفیت بهتر و مرغوبتری برخوردارند.
وی گفت: در طول سالهای گذشته متاسفانه برخی مانعتراشیها جلوی فعالیت سازندگان لنج را گرفته و اگر هم لنجی ساخته شود، مانع از آباندازی آن میشوند.
عضو شورای شهر کنار با بیان اینکه درحال حاضر کارگاههایی که فعالیت تولیدی آنها تعطیل شده به کار تعمیرات انواع شناور روی آوردهاند، در ادامه اظهار داشت: هریک از این کارگاههای بزرگ شناورسازی با میلیاردها تومان سرمایهی شخصی برای ایجاد اشتغال و خودکفایی در تولید ساخته شدهاند اما تحت حمایت نیستند.
به گفته وی، در کنار تعطیلی کارگاههای ساخت انواع شناور از چندین سال پیش به اینسو، سازمان شیلات مجوز صید به همه ملوانهای لنجهای صیادی و شناورهای موجود در کنارک را نمیدهد.
رئیس شورای شهر کنارک افزود: حدود ۲۰۰فروند لنج در بخش صیادی در آبهای شهرستان کنارک در حال فعالیت هستند که در هر فصل صیادی حدود ۱۰۰ لنج قدیمیتر مجوز صیادی دریافت میکنند. در هر لنج نیز ۴۰ تا ۵۰ ملوان به صورت مستقیم فعالیت میکنند.
او گفت: شغل صیادی سخت و زیانآور است و یک صیاد ممکن است، روزها و هفتههای متمادی روی شناور باشد. ندیدن خشکی تا شعاع ۲ تا سه هزار کیلومتری یکی از عواملی است که به مرور مشکلات روحی و روانی زیادی برای صیادان ایجاد میکند.
فروزان مهر در ادامه اظهار داشت: کشور ما کمترین بهرهبرداری از آبهای آزاد را در صید آبزیان نسبت به سایر کشورها دارد با این حال مجوز برای ساخت لنج و صید داده نمیشود.
عضو شورای شهر کنارک افزود: در شرایط کنونی، اشتغال جوانان دارای اهمیت است وحمایت از صید میتواند جمعیت زیادی از جوانان را شاغل کند.
وی با بیان اینکه انتظار صیادان کنارکی؛ صدور مجوز صیادی و تامین سوخت است، گفت: لازم است از شرکتهای سازنده انواع شناور که با هزینههای میلیاردی اقدام به ساخت شناور و اشتغالزایی میکنند، حمایت شود.