مک دونالد در سرزمین مینیاتور
«رو به بى سو» تازهترین مجموعه نقاشىهاى محمود سبزى که اختلال و آشفتگى هویت فرهنگى را روایت مىکند؛ با استقبال شایان توجه علاقمندان به هنر، در گالرى بوم آغاز به کار کرد.
محمود سبزى؛ نقاش ۶٣ ساله که متولد همدان است اما سه دهه نخست زندگىاش را در اهواز گذراند، سال ١٣۶۴ به آلمان و سپس لس آنجلس آمریکا مهاجرت کرد، آیکونهاى معروف غرب از مک دونالد و میکى ماوس گرفته تا سوپراستارهاى هالیوودى را با کنشى نقاشانه بر پهنههایى از خزانههاى هنرى شرق مونتاژ کرده است تا هویت در هم ریخته امروز را هشدار دهد.
به گزارش ایلنا؛ محمود سبزى درباره مجموعه آثار «رو به بى سو» گفت: این مجموعه شامل ٢۵ اثر پاپ آرت با تکنیک اکریلیک ومیکس مدیاست که از سال ٢٠١١ روى آن متمرکز بودهام، «رو به بى سو» در راستاى دغدغه دیرین من در باب هویت فرهنگى، سرگشتگى و کوچ شتاب آلود و پر غوغا از سرزمین سنت به سرزمین مدرنیسم است چراکه این کوچ، جذب فرهنگی و همسان سازی را به دنبال دارد که ریشه فرهنگی ما را نشانه میرود. ضایعاتى که انسان شرقى در اثر گذر شتابان از سنت به مدرنیته متحمل مىشود هویت فرهنگىاش را دچار اختلال و به هم ریختگى مىکند. این اختلال و بهم ریختگی جامعهای با سلیقه و رفتار فرهنگی مخدوش و مغشوش مىسازد که اگر عمیقتر به این پدیده نگاه کنیم داستان خیلی جدیتر و اسف بارتر از آن است که به ظاهر مینمایاند چرا که جامعهای خواهیم داشت گرفتار در مثلثهویت مخدوش و بیاصالت، احتیاجات متناسب با آن و نظم اجتماعی براساس آن احتیاجات. اما آن طرف قضیه نیز چندان روشن و ساده نیست چرا که زیستن به دور از تحولات جهانی آسان نیست. سوال اساسی این است که تقابل بین سنت و مدرنیته را چگونه باید حل و فصل کرد؟
او افزود: در رهگذر پریشان حالى هویت، بسیارى از ارزشها آرام آرام رخت برمى بندند و ممکن است ما در اثر جبر زمان و تاریخ متوجه این آسیب نشویم؛ اما باید به آن توجه کرد چرا که هویت فرهنگی، ریشه حیات یک ملت است.
سبزیِ در آثارش با تلفیق نشانههای فرهنگی شرق و غرب، هویت مونتاژ شده و در هم برهمی که به باور او زخم پنهان و رو به گسترش در پیکر فرهنگی جامعه است را به تصویر کشیده است. او در برخی از آثارش پرترههای اندی وارهول را با المانهایی از هنر ایران ترکیب کرده است. او در این باره گفت: اینها پرترههایی از آیکونهایی هستند که نماد فرهنگی دنیای غرباند و توسط اندی وارهول به تصویر کشیده شدهاند. من در این آثار با اضافه کردن و آمیزش طرحهایی برگرفته از نقوش قالی و تذهیب و یا پوشاندن پرتره با شعر سعی در ادغام این عناصر دارم.
سبزى با اشاره به دو اثر که متفاوتتر هستند با نامهای «میراث» و «ماموریت انجام شد» در این نمایشگاه گفت: خاورمیانه امروز میراثدار عملکرد ویرانگر استعمار است که چیزی جز جنگ و برادرکشی در این منطقه از جهان نیست. این دو اثر با تاثیر از فجایعی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است به وجود آمد. مثلا در میراث، تصویر وسط برگرفته از عکسی واقعی است که سه کودک را در حال بازی با اسلحه واقعی و تهدید یکدیگر نشان میدهد و این چیزی است که جای بازی کودکانه آنها را گرفته است و نشان از آینده تاریک آنها دارد و این رنج آور است.
سهراب هادی نقاش و پژوهشگر هنر یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه «رو به بیسو» در گالرى بوم بود، او درباره آثار محمود سبزی گفت: با ورود به نمایشگاه نقاشیهای محمود سبزی قدرت عجیبی را در آثار او احساس کردم، این قدرت به صورت معنایی در کارها به چشم میخورد. همچنین سبزی در آثارش توجه ویژهای به تبارشناسی دارد، هنرمند گذشتهها را به شکل دقیق و قوی در منظر نگاه مخاطب امروزی قرار داده است. نگاه در تمامی کارهای سبزی به عنوان یک ارتباط قوی بین اثر، صاحب اثر و مخاطب وجود دارد. توجه به نگاه، تاریخ و اتفاقاتی که در زمان حال رخ میدهد در این آثار حائز اهمیت است.
وی افزود: موضوعی که قدرت برتر تمامی زمینههای ذهنی کارهای آقای سبزی است ایجاز است. ایجاز در واقع قدرتی است که ما بتوانیم گستردگی و بیکرانی را در یک اختصار بیان کنیم و به همین دلیل عموما از صرف نقاشی خارج میشویم و به گرافیک میرسیم زیرا گرافیک در انتقال معنا قویتر از نقاشی است. نقاشی به جزییات میپردازد اما خاصیت گرافیک ایجاز و اختصار است.
«روبه بیسو» چهل و پنجمین نمایشگاه انفرادی محمود سبزی است که آثارش در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و موزه هنر لس انجلس نگاهدارى مى شود، نقاشیهاى او پیش از این در گالرىهاى معتبر کشورهاى مختلفى نظیر آمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن، کویت و… به روى دیوار رفته و با استقبال مواجه شده است. این نمایشگاه تا ١۵ اسفند همه روزه(غیر از شنبهها و یکشنبهها) ساعت ١۶ تا ٢٠ در گالرى بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١ میزبان علاقمندان خواهد بود.