خبرگزاری کار ایران

در نشست ماهانه خانه موسیقی مطرح شد:

موسیقی آیینی تبدیل به یک موسیقی بی‌هویت و سفارشی شده است

موسیقی آیینی تبدیل به یک موسیقی بی‌هویت و سفارشی شده است
کد خبر : ۲۲۴۳۴۰

موسیقی پاپ روح عصیان‌گر جوانان ما را تسکین می‌بخشد و مخالفت‌ کردن با آن شایسته نیست و تنها موجب شکل‌گیری موسیقی زیرزمینی می‌شود / وظیفه ماست که انگیزه‌های درستی به دست جوانان بدهیم و با معرفی موسیقی علمی، اجازه بدهیم که جوانان گمشده خود را پیدا کنند.

نشست ماهیانه خانه موسیقی روز یکشنبه ۲۵ آبان با اجرای اشعار آئینی و بررسی مسائل روز موسیقی؛ در ساختمان فاطمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد سریر رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی با ابراز تاسف از درگذشت مرتضی پاشایی؛ درباره حوادثو اتفاقات تشییع پیکر وی گفت: این مسئله واقعا موضوع جالبی است و به عقیده من نیاز به واکاوی و پِژوهش‌های بسیار دارد. با این حرکت در واقع نسل جوان اعلام موضع کرد. با احترام به احساسات جوانان کشورمان، به نظرم باید مقداری مسائل فنی هم همراه این احساسات باشد و در واقع این وظیفه ماست که مسائل فنی و علمی را، با موسیقی مورد پسند جوانان همراه سازیم. این اتفاق به ما نشان داد که باید به موسیقی نوین و آینده فکر کنیم.

وی ادامه داد: من از کانون پژوهشگران انتظار دارم که همراه با یک جامعه‌شناس به بررسی این اتفاق بپردازند. من احساس می‌کنم که جوانان به دنبال یک گمشده بودند و البته متوجه شدم که موسیقی تاثیرگذار‌ترین بخش جامعه ما است. این جمعیت برای موسیقی گرد هم آمده بودند و وظیفه ماست که انگیزه‌های درستی به دست جوانان بدهیم و با معرفی موسیقی علمی، اجازه بدهیم که جوانان گمشده خود را پیدا کنند.

او در پایان گفت: بزرگانی چون ساسان سپنتا و گرگین موسسیان در این مدت درگذشتتند و ما کمتر توجهی به سوی آنان دیدیم و من وظیفه خود می‌دانم تا از آنان نیز یاد کنم و البته امیدوارم در آینده صحبت‌هایم درباره دوری‌ها و درگذشت‌ها نباشد.

فریدون شهبازیان منتقد و آهنگساز موسیقی پاپ نیز طی سخنانی بیان کرد: در اتفاقی که امروز افتاد جدا از کمیت ماجرا و اینکه تعداد زیادی از مردم برای تشییع رفتند، مسائل مهمتری وجود داشت که خلاصه در اقتدار جوانان ما می‌شود. باید دید که چرا جوانان در اینجا کنار ما نیستند اما در تشییع پیکر حاضر می‌شوند؛ البته این مسئله هم وجود دارد که ما مردم احساساتی هستیم و پاشایی هم گرفتار بیماری خاصی بود و این مسئله موجب حضور بیشتر مردم شد. من زمان درگذشت لطفی هم گفتم که به جای لقب دادن به لطفی و اینکه اون ققنوس بود، نور بود و از این دست القاب که البته هم شایسته اوست؛ بیاییم و به برسی آثارش بپردازیم تا این آثار به میان مردم بیاید و جامعه با موسیقی او آشنا شود.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که پاشایی یک خواننده پاپ معمولی بود اما با وجود این مسئله، حمایت و حضور مردم حیرت‌انگیز بود. بسیاری از جوانانی که در میان جمعیت بودند، عشقشان خوانندگی و کارکردن در زمینه موسیقی است اما شرایط به گونه‌ایست که نمی‌توانند فعالیتی در این حوزه داشته باشند. ما نسبت به جوانانی که به موسیقی علاقه‌مند هستند مسئولیم و باید شرایط را برای آنان مساعد کنیم. همین موسیقی پاپ تا حدود پانزده الی بیست سال بعد از انقلاب در ایران اهمیتی نداشت و کار در این حوزه در واقع غیرقانونی بود چراکه مسئولان جز موسیقی بومی و ارکسترال به سبک دیگری توجه نمی‌کردند اما دیدیم که با مجاز شدن این موسیقی، خیل عظیمی از مردم گرایش خود را به پاپ نشان دادند و تعداد بی‌شماری خواننده و آهنگساز پاپ، فارغ از ضعیف و قوی بودن کار‌هایشان، به موسیقی ایران اضافه شد. موسیقی پاپ روح عصیان‌گر جوانان ما را تسکین می‌بخشد و مخالفت‌ کردن با آن شایسته نیست و تنها موجب شکل گیری موسیقی زیرزمینی می‌شود.

شهبازین درباره موسیقی آیینی ایران نیز سخنانی را بیان کرد و گفت: متاسفانه موسیقی آیینی ما تبدیل به یک موسیقی بی‌هویت و سفارشی شده است. شخصیت‌هایی که برای آن‌ها موسیقی ساخته می‌شود در ایران از جایگاه بسیار والایی برخوردارند و این وظیفه ماست که موسیقی مناسب با شأن آن‌ها بسازیم.

وی با اشاره به جلسه‌ای که با مداحان داشته؛ بیان کرد: من در‌آن جلسه به آنان گفتم که چرا از ملودی‌هایی که متعلق به خوانندگان پاپ است استفاده می‌کنید و روی آن شعری در رابطه با سید الشهدا می‌گذارید و به مردم ارائه می‌کنید!؟ به آنان راهکار دادم و گفتم که باید به آهنگسازان مراجعه کنند و از آن‌ها بخواهند که برایشان ملودیی متناسب با شعرشان بنویسد و حتی خودم به عنوان نمونه کاری را ساختم و شعری را روی آن قرار دادم و به یکی از مداحان دادم اما متاسفانه آن ملودی اجرا نشد چراکه برایشان راحت‌تر است که ملودی و موسیقیی را ارائه کنند که مردم و خودشان آن را حفظ هستند.

او ادامه داد: موسیقی آیینی باید از قواعد مشخصی برخوردار باشد. ما در اردبیل عزاداری‌هایی می‌بینیم که نه تنها کپی از آثار دیگران نیست بلکه مرجعی می‌شود تا خوانندگان موسیقی سنتی هم از آن الگو برداری کنند.

پس از سخنان شهبازیان، بامداد فلاحتی به اجرای موسیقی آیینی با نوازنگی دف توسط مسعود حبیبی و نی توسط مرتضی صنایعی پرداخت و در پایان اجرا، تقدیرنامه‌هایی توسط محمد سریر، داوود گنجه‌ای و محمدرضا نوربخش به آن‌ها اهدا شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز