واکنش وزارت صمت به تبلیغات گسترده هایپرهای لوازم خانگی

در پی انتقادهای گسترده نسبت به نحوه تبلیغات برخی فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و فعالان صنفی نظرات متفاوتی را مطرح کردند.صدا و سیما در واکنش به این انتقادات، با دعوت از پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران و مدنی رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند به برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد، فضایی را برای بررسی بیشتر و بیان انتقادات از تریبون رسانه ملی ایجاد کرد. در این برنامه محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم حضور پیدا کرد.
به گزارش ایلنا؛ سید طهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، با اشاره به مفاد آییننامه تبلیغات گفت: «بر اساس قانون، تبلیغات نباید موجب تحقیر یا بیاعتبار کردن کالاهای دیگر شود و همچنین استفاده از ادعاهای غیرقابل اثبات و مطالب گمراهکننده ممنوع است. اما در تبلیغات فروشگاههای بزرگ، شاهد ارائه تصاویری هستیم که کالاهای سایر فروشگاهها را بیکیفیت جلوه میدهد.»
وی افزود: «در این تبلیغات، دوگانهای از کالای اصل و تقلبی ساخته شده که ذهن مخاطب را نسبت به سایر فروشندگان مخدوش میکند، در حالی که تعیین جایزه در قبال خرید نیز از دیگر موارد تخلف این فروشگاههاست که به وضوح در رسانهها و تبلیغات شهری قابل مشاهده است.»
پازوکی: رقابت نابرابر، نه حضور فروشگاههای بزرگ
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز تأکید کرد: «اعتراض ما به اصل وجود فروشگاههای بزرگ نیست، بلکه به حمایتهای بیرویهای است که از سوی بانکها و رسانهها از آنها صورت میگیرد. کسبه سنتی بدون حمایتهای مالی، در سالهای گذشته نقش مهمی در اشتغالزایی و تولید ایفاء کردهاند.»
او با طرح این سوال که منابع مالی تبلیغات گسترده این فروشگاهها از کجا تأمین میشود، افزود: «اگر این تبلیغات نباشد، آیا باز هم این فروشگاهها میتوانند در همین سطح کالا بفروشند؟»
مفتح: فروشگاههای بزرگ، ابزاری برای بهبود زنجیره تأمین
محمدصادق مفتح، قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی، از فروشگاههای بزرگ دفاع کرد و گفت: «ایجاد شبکههای توزیع گسترده، میتواند ضمن کاهش قیمت برای مصرفکننده، بازار مطمئنی برای تولیدکننده ایجاد کند.»
او تصریح کرد: «مشکل اینجاست که بسیاری از اصناف سنتی به دلیل ساختار قدیمی، توان رقابت با چنین فروشگاههایی را ندارند. در این شرایط نمیتوان ابزارهای موثر در بازار را کنار گذاشت.»
باز هم انتقاد مدنی: پروندههای قضایی نشاندهنده چیست؟
مدنی در ادامه، با اشاره به ثبت حدود ۱۷ هزار پرونده قضایی علیه یکی از این فروشگاهها تنها در یک شهر، عملکرد وزارت صمت در این زمینه را منفعل دانست. او گفت: «این حجم شکایت باید زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد. فروشگاههای زنجیرهای در کشور موضوع جدیدی نیستند، اما نحوه عملکرد برخی از آنها جای بررسی دارد.»
وی همچنین با اشاره به مدل کسبوکار برخی از این فروشگاهها که به صورت مارکتپلیس فعالیت میکنند، گفت: «در این مدل، فروشگاهها صرفاً فضا و بستر فروش را فراهم میکنند و مسئولیتی در قبال قیمتگذاری و کیفیت کالاها ندارند.»
پازوکی: در پرداخت مالیات مدرن، در حمایت عقبافتادهایم
در پایان، پازوکی با لحنی انتقادی گفت: «در زمان پرداخت مالیات، ما را با سامانههای مدرن مواجه میکنند، اما وقتی صحبت از حمایت میشود، سیستمها عقبمانده عمل میکنند.»